M mxjolle skrev:
Vi hamnade i samma sits (som köpare) för ett par år sen då mäklaren satte slutlikvid på en röd dag i kontraktet. Vi lyfte detta vid kontraktskrivning men mäklaren viftade bort det lite fint då denne var mer intresserad av att få klart affären.

När dagen väl började närma sig så återkom vi och påminde om att sista möjliga dag för slutlikvid är dagen innan satt datum för att undvika kontraktsbrott.

Mycket riktigt försökte mäklaren förhala till ett par dagar senare (röd dag och helg) och eftersom mäklaren var enbart på säljarens sida så lackade vi ur och gick på gällande avtal som vi skrivit under.

Så efter lite suckande och gnällande så fick vi till ett tilläggsavtal som alla parter skrev under. Vi fick ett ostädat garage men det kunde vi leva med.

Nu verkar det dock vara löst för TS men jag ville lyfta vår erfarenhet.
Tack för att du delar med dig !

Jag var riktigt förbannad först, men jag orkar nu inte heller tjafsa om kontraktsbrott hit och dit och nån tusenlapp..
Det drabbar köparna värre än oss som säljare, men skönt att vi kunde lösa det emellan oss utan problem. Vi har träffats några gånger under sommaren och vi kan lita på varandra, och eftersom vi redan är ute vid första gällande datum så får dom självklart få in sina saker i huset.


Minns när vi köpte huset vi nu säljer.. Första husköpet, allt var främmande och nytt, Hemverket var mäklaren. Fy fasen ! Hela affären sköttes mellan bank och mäklare på distans så varken jag eller säljare medverkade vid tillträdet.

Minns att affären var klar en tisdag förmiddag runt 10:30, jag meddelade säljaren runt lunch att vi hade packat hela vårat bohag och var Påväg för att mötas upp och få nyckel. Tanten hade panik och sa att hon var långt ifrån utflyttad (hade flyttfirma), slutade med att vi fick tvinga henne ut från huset vid midnatt! Hon hade massa saker kvar och det var absolut inte städat. men huset var vårt enda ställe att kunna sova i. Herregud vilken dag ! Hon fattade inte att hon skulle vara ute när affären var klar!
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Jwc och 12 till
  • Laddar…
Krilleman
Sker fortfarande dessa möten på banken fortfarande trots rådande tider?

Vi sålde vår fastighet med tillträde nu på försommaren.
Mäklaren skötte allt från dennes mäklarkontor digitalt med båda bankerna köpare/säljare.
Hur smidigt som helst.

Det tog ca 20min från att mäklaren avvek från mötet tills denne kom tillbaka och meddelade att allt har gått bra, och mycket riktigt satt köpeskillingen på mitt konto 5min senare.
 
  • Gilla
Chr3 och 3 till
  • Laddar…
P
Idag görs ju sånt här upp mellan bankerna som har särskilda grupper som hanterar det och inte just den bankkontakt just du har. Och man behöver ju inte vara på plats på själva banken utan möts ofta hos mäklaren.
Bankerna ringer sen upp varandra och alla pengar flyttas, lån avslutas och nya lån startas då.
Och då är det så att mäklaren bokar en slottid där båda bankerna har tid.
Därför är därför man kan få en "uddatid" som 10:45
Jag undrade just varför detta vi senaste hus bytet och fick förklaringen

Vid vårat senaste köp var det inga problem. Men en månad senare vid försäljningen så hade köparens bank lite trubbel pga nånting och behövde sent ändra tiden och vår bank hade då ont om tider vilket gjorde att vi behövde tidigarelägga överlåtelsen med en dag, Detta gjorde ju att vi fick en dag mindre på oss att städa och plocka etc Om bara man har lite förståelse så är det inga problem.
Men visst blir det kostnader är det jobbigare men vad är ett par tusen när huset kostar miljoner?
 
  • Gilla
Gnomeboy och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Sker fortfarande dessa möten på banken fortfarande trots rådande tider?

Vi sålde vår fastighet med tillträde nu på försommaren.
Mäklaren skötte allt från dennes mäklarkontor digitalt med båda bankerna köpare/säljare.
Hur smidigt som helst.

Det tog ca 20min från att mäklaren avvek från mötet tills denne kom tillbaka och meddelade att allt har gått bra, och mycket riktigt satt köpeskillingen på mitt konto 5min senare.
Var nog länge sedan detta gjordes på bankernas kontor. Brukligt innan covid är att man träffas på mäklarens kontor, signerar det sista och sen avviker mäklaren precis som du skrev, och så är det klart inom en kvart. Under pandemin har flera firmor insisterat på att ha tillträdet helt på distans, där både säljare och köpare ger mäklaren fullmakt att hantera det och mötet hålls antingen digitalt eller inte alls.
 
U
Vi köpte nytt hus nu för 3 veckor sedan med tänkt tillträde den 6e september. Vår bank kontaktade oss igår och ville skjuta på tillträdet till den 10e september istället för att deras kredit-avdelning inte skulle hinna granska underlaget.

Nu är det inga problem för oss, vi har vårt nuvarande boende tills den 30e november och säljaren hade inte heller några problem eftersom det är ett dödsbo. Så sånt här händer, tråkigt dock att det drabbade er hårdare.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Gå förbi mäklaren o ring banken o fråga vad som e problemet
Då vet du om det är bank eller mäklare som strular
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F forsstugan skrev:
Gå förbi mäklaren o ring banken o fråga vad som e problemet
Då vet du om det är bank eller mäklare som strular
Redan i inlägg #10 så står det att det är köparens bank som strular...
Jag kan förstå att det rä jobbigt att läsa alla inlägg i en tråd med 1000-tals inlägg, men i en med 20 kanske det kan vara möjligt?
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
nikasp
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Tack för att du delar med dig !

Jag var riktigt förbannad först, men jag orkar nu inte heller tjafsa om kontraktsbrott hit och dit och nån tusenlapp..
Det drabbar köparna värre än oss som säljare, men skönt att vi kunde lösa det emellan oss utan problem. Vi har träffats några gånger under sommaren och vi kan lita på varandra, och eftersom vi redan är ute vid första gällande datum så får dom självklart få in sina saker i huset.


Minns när vi köpte huset vi nu säljer.. Första husköpet, allt var främmande och nytt, Hemverket var mäklaren. Fy fasen ! Hela affären sköttes mellan bank och mäklare på distans så varken jag eller säljare medverkade vid tillträdet.

Minns att affären var klar en tisdag förmiddag runt 10:30, jag meddelade säljaren runt lunch att vi hade packat hela vårat bohag och var Påväg för att mötas upp och få nyckel. Tanten hade panik och sa att hon var långt ifrån utflyttad (hade flyttfirma), slutade med att vi fick tvinga henne ut från huset vid midnatt! Hon hade massa saker kvar och det var absolut inte städat. men huset var vårt enda ställe att kunna sova i. Herregud vilken dag ! Hon fattade inte att hon skulle vara ute när affären var klar!
Hur funkar det med försäkringar om det väsrsta skulle hända? Tänk stor eller totalskada med brand eller liknande? Jag lät en köpare få lyfta in lite saker i ett lägenhetsförråd men fick stark uppmaning om att inte låta köparen ställa in saker i bostaden innan allt var klart.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Redan i inlägg #10 så står det att det är köparens bank som strular...
Jag kan förstå att det rä jobbigt att läsa alla inlägg i en tråd med 1000-tals inlägg, men i en med 20 kanske det kan vara möjligt?

Ingenstans framgår det att köpare eller säljare fått den uppgiften av någon annan än assistenten på mäklarfirman
 
Fairlane
F forsstugan skrev:
Ingenstans framgår det att köpare eller säljare fått den uppgiften av någon annan än assistenten på mäklarfirman
Jaha du menar så. Ja, det är klart, det kanske inte alls är något problem med banken utan att mäklaren inte har lust att jobba den dagen, men jag betvivlar det.
 
Haha Mäklaren har själv sagt nu att tillträdesgruppen på banken är fullbokade vid vårt datum, och att det är mäklaren som tabbat sig och kontaktat tillträdesgruppen för sent.

Någon frågade vad som händer vid ev. Större skada när vi tillåter förtida tillträde? Jag vet faktiskt inte? Jag har huset fullvärdesförsäkrat under den veckan vi inte bor där, köparna flyttar in sina prylar under helgen och sen är dom borta på jobb fram till fredagen när officiella tillträdet äger rum. Borde täckas av min försäkring om något händer?
 
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Haha Mäklaren har själv sagt nu att tillträdesgruppen på banken är fullbokade vid vårt datum, och att det är mäklaren som tabbat sig och kontaktat tillträdesgruppen för sent.

Någon frågade vad som händer vid ev. Större skada när vi tillåter förtida tillträde? Jag vet faktiskt inte? Jag har huset fullvärdesförsäkrat under den veckan vi inte bor där, köparna flyttar in sina prylar under helgen och sen är dom borta på jobb fram till fredagen när officiella tillträdet äger rum. Borde täckas av min försäkring om något händer?
Vill du göra det lätt för dig så skriv ett andrahandskontrakt med 1kr i avgift så hyr du ju ut huset istället för att låta dom nya ägarna flytta in :)

Men att det skulle vara några problem känns långsökt..
 
Hemmakatten
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Haha Mäklaren har själv sagt nu att tillträdesgruppen på banken är fullbokade vid vårt datum, och att det är mäklaren som tabbat sig och kontaktat tillträdesgruppen för sent.

Någon frågade vad som händer vid ev. Större skada när vi tillåter förtida tillträde? Jag vet faktiskt inte? Jag har huset fullvärdesförsäkrat under den veckan vi inte bor där, köparna flyttar in sina prylar under helgen och sen är dom borta på jobb fram till fredagen när officiella tillträdet äger rum. Borde täckas av min försäkring om något händer?
Jag skulle ALDRIG låta en köpare flytta in innan tillträdesdag. Din försäkring täcker INTE köparens bohag. (Och dessutom har du väl flyttat försäkringen till ditt nya boende.)

Om det blir inbrott, det börjar brinna eller blir en vattenläcka. Inget av detta täcker din försäkring. Det lär bli en riktigt lång utredning där ditt försäkringsbolag inte vill betala någonting. Men du lär bli ansvarig. Läs på i dina försäkringsvillkor.

Hoppas du till nästa gång kollar upp lite innan
 
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Har varit i samma sits vid lägenhetsförsäljning. Man ska INTE låta köparen flytta in innan allt är klart. Kan bli väldigt jobbigt om något händer, vattenskada eller brand eller vad som helst. Inget man ska göra för att vara schysst.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Jag kommer aldrig att göra så igen.
Nu gick allting bra utan problem

Är nu väl införstådd med att man inte ska ge tidigare tillträde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.