Har flyttat in i ett enplans-hus med fjärrvärmebaserad golvvärme. Fjärrvärmecentralen är en ECL 100M, installerad 2007. Det finns inget ur monterat men har lokaliserat en pryl ute på fasaden märkt Danfoss, antar att det är en temperaturgivare. Startade anläggningen häromkvällen eftersom det börjar bli ganska ruggigt. Direkt efter att jag ställde vredet i läget med en klocksymbol dök trycket i expansionskärlet till nära 0. Vet inte exakt vad trycket var innan, hann bara se att den sjönk i botten. Ingen värme i golvet efter ca ett dygn, och trycket är fortfarande obefintligt. Den bokstavligen pyttelilla manualen är inte mycket till hjälp hur och när man bör fylla vatten. Det sitter dessutom något som ser ut att kunna vara en rumsgivare på väggen en bit från själva anläggningen. Den är helt anonym men har en sladd som går in i räkneverket (som visar MWh, flöde osv.) Vad jag kan läsa mig till har man antingen ett ur, en utegivare eller rumsgivare. Inte kombinationer av dessa?

Förra ägaren säger att de aldrig rört något i anläggningen, förut stänga av den sommartid.

Bifogar några bilder. Har jag lyckats identifiera rätt vred för påfyllning av expansionskärlet (inringat i rött på en av bilderna)? Och bör jag fylla? Om det har någon betydelse är det ca 12 grader ute.

Tacksam för tips och råd!

Hälsningar Fredrik
 
  • Danfoss temperaturgivare monterad på vit träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ECL 100M fjärrvärmecentral med expansionskärl, rör, manometer och reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral ECL 100M med inställningar, rör och manometer, vred inringat i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit rumsgivare på en vägg bredvid en vit ventilationsrör i ett hörn med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på värmesystem som visar lågt tryck nära 0 bar och temperatur omkring 20°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på fjärrvärmecentralens rör och komponenter med en påfyllningsventil inringad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll på, lufta, fyll på, låt den vara ingen mening med att stänga av på sommaren. Se till att cirkulationspumpen fungerar ...

Går inte trycket upp så är ju frågan var vatten tar vägen...

Fjärrvärmeleverantören kan skicka ut en tekniker och visa hur din anläggning fungerar.

Sätt den på kontinuerlig drift det där med dag/natt är inget att bry sig om.

Hur får ni varmvatten ?
 
Ok! Tack för info.
Ska höra med Värmevärden om de kan komma och reda ut lite detaljer. Varmvattnet hanteras av samma anläggning. Det fungerar, men blir inte hett som det borde. Verkar också vara en rattinställning.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.