Dags att klippa avenbokhäcken och min fru och jag har lite olika åsikter om vad som är "best practise" när det gäller höjden.
Vi bor i en svag lutning, skiljer kanske 30-40 cm mellan bakre tomtgränsen och främre.
Häcken avgränsar ut mot en väg, mot en äng och mot vår granne.
Min fru argumenterar för att häcken längs vägen skall följa horizontlinjen.
Dvs höjden skulle i så fall bli ca 2.40 i bakkant tomten och 2.70 i framkant tomten.
Jag är mer inne på att följa markens svaga lutning genom att spänna ett snöre mellan två pinnar med samma höjd på båda, dvs 2.40
Antar att det inte finns några rätt eller fel och är medveten om att det det handlar om smak för vad som är "rätt".
Men tar tacksamt emot argument för eller emot båda varianterna.
 
Jag har precis samma situation längs gatan och hade samma tankar som TS när tomten anlades. Hörntomt som kräver insynsskydd.
Gatans höjdskillnad från carport till gatukorsning längre ner ca 100 cm.
- Ytterst 80 cm hög avenbokshäck som följer gatlutningen.
- sedan 1 m mellanrum (passage) och därefter
- mur (20 cm till 90 cm) horisontell
- ovanpå muren bokhäck ca 230 cm höjd följer muren horisontellt (klipproblem längst ner) ;)

Resultatet blev mycket bra. (Muren går inte ända ner till gatukorsningen pga trafiksikt.)

För TS's del kan jag tänka mig den horisontella lösningen vara mer estetisk tilltagande eftersom häcken/häckarna blir så höga. Jag valde lutning på min avenbok pga den är så låg.

Kommer häcken avslutas vid någon infart? Då gäller trafiksiktskrav på 5 m med max 80 cm häckhöjd.
 
Tycker absolut att det ser bäst ut att följa markens lutning, det måste också vara det klart vanligaste? Har sett nått exempel på att klippa häcken i våg på sluttande mark, det ser konstigt ut.
 
Jag har mina häckar rakt efter horisonten.
Tomten sluttar på flera håll men häcken, med sin raka överkant håller i hop det till en enhet. I England, häckarnas förlovade land är det det vanligaste sättet. Om man tycker att det bli opraktiskt att ha en väldigt hög häck i en del, själv har jag 3,5 m ungefär som högst och cirka 2,5 m som medel, kan man göra tydliga trappor i häcken för nivåskillnaderna. En klippt häck gör dig bäst när den är strikt och rak.

Om man inte väljer att molnklippa, men det är rätt arbetsamt - fast snyggt. En molnklippt häck kan med fördel följa marklutningen. Även en friväxande häck kan följa marklutningen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.