M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har du mejl som bevisar detta uttalande. Eller är det en kommunal tjänsteman som säger något i ett telefonsamtal? Det kan du inte lita på. "Småföretag som inte är av kommersiell natur som inte är där på dagtid"!!. Låter väldigt tillrättalagt. En småindustri är ett företag med upp till 50 anställda som drivs av företagsekonomiska skäl... Du kan väl inte tro på det där själv?

Förstår att ni är i någon slags förnekelsefas just nu. Hoppas för er skull att det blir så bra som ni tänkt och hoppas.
Men nu kan du väl ta och tagga ner. Jag tar det beskedet liksom allt annat med en rejäl nypa salt.

Ingenstans påstår jag att detta är något jag tar lätt på, eller att situationen inte är skitjobbig. Men du gör den fan inte bättre av att hålla på som du gör.

Du verkar anse att jag är naiv och tror på tomten... Sanningen är istället att jag väljer att inte ta förhastade beslut. Framförallt baserar jag inte mina beslut på vad EN främmande person i ett forum säger
 
Hemmakatten
Självklart, det skulle inte jag heller göra.
Men om du läser några av mina inlägg under alla dessa år så ser du att jag brukar hålla mig till fakta. Och jag har många decenniers lärdom och erfarenhet i dessa frågor och dessutom kommunal erfarenhet. Har varit med och beslutat om ganska många "mindre" infustriområden, alla har verksamhet under dagtid, en del tystare, en del ganska högljudda. Kommer att finnas regler för hur högljudd en industri får vara, men de decibelreglerna är ofta högre än vad boende runt omkring tycker om.

Men nej, jag är inte en fastighetsrättslig jurist, vill du ha sådana råd får du betala en jurist.

Anledning till att man lägger upp en fråga här är att man vill höra om andras erfarenheter. Och allas inlägg är kanske inte det svar man önskar. Jag har svarat ärligt men vi ser alla olika saker på det som sker runtomkring oss. Och ja, jag skulle inte vilja bo med industriområde som granne. Och ja, jag tycker du just nu är lite naiv som tror ett industriområde skulle vara tyst och avbefolkat utan verksamhet hela dagarna.
 
M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Självklart, det skulle inte jag heller göra.
Men om du läser några av mina inlägg under alla dessa år så ser du att jag brukar hålla mig till fakta. Och jag har många decenniers lärdom och erfarenhet i dessa frågor och dessutom kommunal erfarenhet. Har varit med och beslutat om ganska många "mindre" infustriområden, alla har verksamhet under dagtid, en del tystare, en del ganska högljudda. Kommer att finnas regler för hur högljudd en industri får vara, men de decibelreglerna är ofta högre än vad boende runt omkring tycker om.

Men nej, jag är inte en fastighetsrättslig jurist, vill du ha sådana råd får du betala en jurist.

Anledning till att man lägger upp en fråga här är att man vill höra om andras erfarenheter. Och allas inlägg är kanske inte det svar man önskar. Jag har svarat ärligt men vi ser alla olika saker på det som sker runtomkring oss. Och ja, jag skulle inte vilja bo med industriområde som granne. Och ja, jag tycker du just nu är lite naiv som tror ett industriområde skulle vara tyst och avbefolkat utan verksamhet hela dagarna.
Att jag återger vad någon sagt eller vad jag läst någonstans måste inte automatiskt betyda att jag tror på det.

Jag har jurister i familjen och de är självklart inblandade, själv jobbar jag inom kommunal verksamhet och är bekant med hur saker tenderar att fungera. Så nej jag tar inte någon på orden förrän jag har det skriftligt. Men likväl innebär det ännu att jag inte vet det jag vill veta för att ta beslut om vad vi ska göra och hur och när.

Självklart vände jag mig hit för att höra alla andras erfarenheter, även din. Men jag har inte bett om att om och om igen kallas det ena och andra av någon som varken känner till allt om situationen eller mig.
 
Du kan ju kolla med företaget vad de har tänkt sig använda tomten till, så slipper du ovissheten tänker jag.
 
M
D Dublin skrev:
Du kan ju kolla med företaget vad de har tänkt sig använda tomten till, så slipper du ovissheten tänker jag.
Företaget är okänt men jag kollade upp om det lämnats in någon ansökan vilket det inte hade. Så än så länge avvaktar jag. Men kommer fortsätta kolla upp det för att ta reda på mer.
 
Men det kan ju inte vara okänt, de har ju ett arrendendeavtal med kommunen. Det är ju bara att vända sig till kommunen och be att få veta vem som är avtalspart.
 
Nu har jag inte läst igenom allt men såhär,

Kolla vad detaljplanen godkänner om ni är oroliga för vad det är för byggnader som kan tänkas komma.

Ja, man underrättas som rågranne om beviljade bygglov.

Att det kommer byggbodar behöver inte nödvändigtvis innebära att man blir underrättad, då det är en tidsbegränsad åtgärd så kan kommunerna sätta sin egna gräns. Detta gör att byggbodar inte alltid är bygglovspliktiga, och då underrättas ni inte heller innan uppställning.
 
M
D Dublin skrev:
Men det kan ju inte vara okänt, de har ju ett arrendendeavtal med kommunen. Det är ju bara att vända sig till kommunen och be att få veta vem som är avtalspart.
De har inget avtal än då villkoret är att de får bygglov. Självklart vet kommunen vilket företag
 
M
J Jarlsgård skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt men såhär,

Kolla vad detaljplanen godkänner om ni är oroliga för vad det är för byggnader som kan tänkas komma.

Ja, man underrättas som rågranne om beviljade bygglov.

Att det kommer byggbodar behöver inte nödvändigtvis innebära att man blir underrättad, då det är en tidsbegränsad åtgärd så kan kommunerna sätta sin egna gräns. Detta gör att byggbodar inte alltid är bygglovspliktiga, och då underrättas ni inte heller innan uppställning.
Nej du har nog inte läst igenom tråden :)
Det finns ingen detaljplan överhuvudtaget förrän om ca 1,5 år. Det är inte tal om byggbodar utan en grusplan med packad mark för uppställning där kommunen tillåter arrendeavtal OM företaget får bygglov vilket de ännu inte ansökt om.

Ovan avser det som kommer ske INNAN detaljplanen är beslutad och det planerade "verksamhetsområdet" börjar byggas
 
M
J Jarlsgård skrev:
Nu har jag inte läst igenom allt men såhär,

Kolla vad detaljplanen godkänner om ni är oroliga för vad det är för byggnader som kan tänkas komma.

Ja, man underrättas som rågranne om beviljade bygglov.

Att det kommer byggbodar behöver inte nödvändigtvis innebära att man blir underrättad, då det är en tidsbegränsad åtgärd så kan kommunerna sätta sin egna gräns. Detta gör att byggbodar inte alltid är bygglovspliktiga, och då underrättas ni inte heller innan uppställning.
Och tack för svar :)
 
Men då är det ju en pågående detaljplan, så då råder jag er att kontakta plans delningen på er kommun och fråga hur tankarna går kring det området :)
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
J Jarlsgård skrev:
Men då är det ju en pågående detaljplan, så då råder jag er att kontakta plans delningen på er kommun och fråga hur tankarna går kring det området :)
Yes. Vilket jag gjort. Den är inte ens påbörjad officiellt. Arbetet skulle starta imorgon.

Men området närmast oss är avsatt i översiktsplanen som beslutades i juni i år (om jag förstått det rätt) för något de kallar "verksamhetsområde". Information kommer från både Planeringsavdelningen samt Mark och exploatering. Med verksamhetsområde kan man mena olika typer av företag eller industri. I detta fall uppger de (vilket inre behöver vara sant) att det rör sig om tex byggfirmor, rör osv osv. Högre upp beskriver jag mer vad de sa. Men vad det i detalj FAKTISKT blir vet vi ju inte förrän de börjat ta fram den. Det enda vi egentligen vet är att det är osannolikt att det blir bostäder då det är utpekat för verksamheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.