Hejsan!

Hoppas att någon kan vägleda oss i vårt dräneringsjobb.
Rakt på sak:
Vi har krypgrund där en del av huset är en gammal sommarstuga. Vi har tänkt köra med isödrän och allt vad det innebär utanpå grundmuren, dock stötte vi på en överraskning när vi grävde undan utanför badrummet idag, se nedan bild:

Grävt område med synligt berg och delvis gjuten platta under ett hus, behov av dräneringsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Berget stiger upp till vad som ser ut att vara en gjuten platta (detta är under badrummet).
Vi tror inte att det är någon bra ide att försöka sig på att göra någon ny grundmur med lecablock här, korrekt?

Istället tror jag att vi får använda oss av något att fylla ut med betong för att få ytan plan för att sedan kunna få på isodrän. Vad skulle vara passande bruk? Murbruk B / någon betong / expanderbetong / någon puts?
Alternativt, ska man bara försöka få in bruk mellan stenarna och försöka få på isodränet så gott det går utan att bygga på med bruk för att få plan yta?

Försökte läsa oss fram till svar själva och det verkar som att eventuellt restaureringsbruk skulle kunna passa ändamålet då det är diffusionsöppet och kan låta fukt vandra ut till isodränet?
(https://gds.se/material/bruk-valj-ratt-bruk - punkt 8 i länken beskriver restaureringsbruk)

Eller tänker vi helt fel och borde gå på någon annan lösning? Väldigt tacksamt om någon kan bidra med tips och idéer.

Lite fler bilder ifall det underlättar att förstå situationen:
Bild på en uppdagad krypgrundsgrundmur intill en klippa under ett hus, med synliga betongblock och dräneringsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd krypgrund intill en husgrund visar synlig berggrund och en gjuten platta, med diskussion om lämpligt bruk för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exponerade stenar och ojämn betong under kanten på en husgrund vid dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh, LL
 
Där behövs ju ingen dränering, men om det är badrummets platta man ser så saknas ju isolering. Men eftersom den ligger på berget kommer ju kyla vandra upp den vägen.

Ni måste nog försöka se exakt hur golvet är uppbyggt
 
Förstår jag rätt om kylan som vandrar upp är ett problem då den kondenserar på undersidan våtmattan i badrummet? Eller är det främst ett behagsproblem att det är kallt under fötterna?

Ideer på hur vi kan se hur golvet är uppbyggt? Vill helst inte påbörja ett rivningsprojekt innan man är klar med övriga pågående projekt.
 
Inne i grunden där den gula slangen syns kanske man kan få lite ledtrådar. Lite svårt att veta vad som kan ställa till det utan att veta hur det ser ut.

Att isoleringen är helt öppen i underkant kanske ite är optimalt, jag hade försökt få dit lite vindduk för att förhindra drag.
 
Vad är syftet med dräneringen? Har ni fuktproblem?
 
Larsa Larsa skrev:
Inne i grunden där den gula slangen syns kanske man kan få lite ledtrådar. Lite svårt att veta vad som kan ställa till det utan att veta hur det ser ut.

Att isoleringen är helt öppen i underkant kanske ite är optimalt, jag hade försökt få dit lite vindduk för att förhindra drag.
Gula slangen är inkommande el, ser ut såhär vid den:
(ignorera formen, murade upp stöttning inifrån innan vi vågade börja gräva på utsidan)
Gul flexibel slang för eldragning placerad i ett trångt utrymme med synliga träbjälkar och en sliten arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit - hittade en äldre bild från innan vi började gräva undan och göra form:
Gul elkabel dras genom stödjande murverk i en fuktig krypgrund med synlig utgrävning.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är syftet med dräneringen? Har ni fuktproblem?
Yes, fuktig krypgrund (dock oklart om det är något problem alls med just denna under badrummet då det är svårt att inspektera plattan). Vi kör även parallelljobb med att få grunden välfungerande inifrån, men det är mer rättfram arbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tiden rinner ut så det lutar åt att det blir att bygga en enklare form på utsidan och fylla på med bruk för att få en plan yta utifrån sett.

- Har dock svårt att hitta passande bruk. Det närmaste jag kommit något passande verkar vara "weber.cal 148 hydrauliskt kalkbruk", andra kalkbruk verkar ha en maxtjocklek på 10mm och det blir garanterat tjockare gods så jag tänkt med formen. Står dock att underlag av natursten ska grundas med "109 Hydraulisk Kalkgrund", jag ser mig inte få en grund överallt dit jag tänkt nå med kalkbruket - blir slutresultatet kasst utan grundningen?
 
Jag hade nog murat grunden tät med leca, räcker ju med 9cm smala stenar.
Mura och putsa med B-bruk

Sen på med liknande isodrän utanför.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.