P
Hej!
Vi fick tag på en kompressor och tänkte byta elmotor på den då den är i häftigaste laget.
Hur funkar det med alla komponeneter i kompressorn och iövrigt av att byta motor? Det blir lägre effekt det fattar jag med men resten allt omkring? tex elen?

eller är det bara att byta motor och se till att det är rätt dimension på axel och leta nya remmar?
Tack på förhand!
 
Kompressorn måste gå långsammare för att inte överbelasta motorn.
Kompressorn mår nog bra av att gå långsammare, blir ju inte lika varm, men det är klart att kylfläkten blåser mindre.
Elen, ja du får nog byta motorskyddet eller om det går att strömen går justera ned.

Vad är det för effekt på gamla motorn och den nya.

Protte
 
P
prototypen prototypen skrev:
Kompressorn måste gå långsammare för att inte överbelasta motorn.
Kompressorn mår nog bra av att gå långsammare, blir ju inte lika varm, men det är klart att kylfläkten blåser mindre.

Vad är det för effekt på gamla motorn och den nya.

Protte
Den gamla har 22kw och den vi tänkte sätta dit är en 5,5/7,5kw
Kan flika in med att det är en skruvkompressor så det är otroligt mycket elektronik på den.
 
Jag tror inte en skruvkompressor fungerar överhuvudtaget om du sänker varvtalet till en tredjedel för att den nya motorn skall orka.

Min farbror och jag funderar på att byta ut 7,5kW 2800 varvs motorn på en kolvkompressor mot en 4kw 1450 varvs motor. Det borde fungera för vridmomentet blir det samma vid hälften lägre varvtal. Frågan är bara hur bra stänksmörjningen i vevhuset fungerar med lägre varvtal.
 
P
H heimlaga skrev:
Jag tror inte en skruvkompressor fungerar överhuvudtaget om du sänker varvtalet till en tredjedel för att den nya motorn skall orka.

Min farbror och jag funderar på att byta ut 7,5kW 2800 varvs motorn på en kolvkompressor mot en 4kw 1450 varvs motor. Det borde fungera för vridmomentet blir det samma vid hälften lägre varvtal. Frågan är bara hur bra stänksmörjningen i vevhuset fungerar med lägre varvtal.
Ja precis det är nåt sånt här ja vill höra om det är gångbart.. Känns dumt att beställa en ny motor och det inte funkar.

Min tanke va väll att om man sätter in en mindre motor så blir den på kanske runt 800-900 liter/min, i detta utförande som den är nu är den på 3000l/min.
Lufttanken som var till den var på 1-2kubik men den följde inte med så tänkte isåfall köpa en stående tank på runt 270-500 liter.

Frågan om alla reläer och elektronik måste anpassas om för en mindre motor?
En ny 7,5hk motor har samma hastighet som den 22kw som sitter där dvs 3000rpm , Gäller bara att få fram rätt storlek på remskiva isåfall så det matchar?
Eller tänker jag galet nu kanske :thinking:
 
P pleqtiz skrev:
Ja precis det är nåt sånt här ja vill höra om det är gångbart.. Känns dumt att beställa en ny motor och det inte funkar.

Min tanke va väll att om man sätter in en mindre motor så blir den på kanske runt 800-900 liter/min, i detta utförande som den är nu är den på 3000l/min.
Lufttanken som var till den var på 1-2kubik men den följde inte med så tänkte isåfall köpa en stående tank på runt 270-500 liter.

Frågan om alla reläer och elektronik måste anpassas om för en mindre motor?
En ny 7,5hk motor har samma hastighet som den 22kw som sitter där dvs 3000rpm , Gäller bara att få fram rätt storlek på remskiva isåfall så det matchar?
Eller tänker jag galet nu kanske :thinking:
Du kan inte förvänta dig att klara samma arbete (driva maskinen vid samma varvtal) med bara en tredjedel av effekten. Sedan tillkommer nog andra begränsningar också då det är en skruvkompressor med allt det innebär (som jag tyvärr inte har koll på).
 
P
nanowire nanowire skrev:
Du kan inte förvänta dig att klara samma arbete (driva maskinen vid samma varvtal) med bara en tredjedel av effekten. Sedan tillkommer nog andra begränsningar också då det är en skruvkompressor med allt det innebär (som jag tyvärr inte har koll på).
Att den ska klara samma arbete vet jag att den inte kan om man byter till mindre motor..
Det jag menade typ 900liter min istället för 3000 liter min eller vad man nu får ut istället!

Om skruvkompressor har någon/några egenskaper som gör att dem byggs efter storlek på motorn eller hur det funkar.


Har jag vetat vilka som är den svenska generalagent så har jag frågat dom om det är gångbart möjligt att byta till en mindre motor så att den funkar!
Men antar dom inte är intresserad utav sånt utan vill sälja

Men går det inte att byta och att alla delar spelar bra ihop så får vi köra som den är.. Hade helst sluppit säkra upp så mycket :worried:
 
Med samma varvtal får du samma luftflöde men bara 1/3del av trycket. Så varvtalet måste ner om man vill behålla trycket.
Kan nog bli svårt att växla ut 3ggr med bara byte remskiva. Blir anliggningsytan för liten slirar remmen.
Bör vara bättre att skaffa 1000 eller 1500 varvs motor.
Men det kanske ska kollas om smörjningen klarar det lägre varvtalet. Den enda skruvkompressor jag pillat på hade rätt stor oljeavskiljare efter kompressorn så där flödade friskt med olja genom skruven.

Elen , där funkar nog allt utom motorskydd.
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
Jag har en aning att skruvkompressorer åtminstone vissa, varvtalsregleras för att anpassa sig till förbrukningen.
Då slipper man start och stopp som sliter
 
  • Gilla
pleqtiz och 1 till
  • Laddar…
P
Tack för hjälpen!
Visade sig vara enklare än vad vi tänkt oss så denna tråd va ganska onödig! :seenoevil:

Har en bekant som tydlien är konstruktör med kompressorer/skruvkompressorer och han ska hjälpa oss att få till den.
Han hade även en begagnad 1000liters tank som vi kan få köpa för bra pris.
När han mätt upp vad de blir för luftflöde när ombyggnaden är klar ska han fixa en kyltork.. samt alla rör och detaljer!

Så nu slipper vi tänka på det..
Nu skall en fullängds container införskaffas och byggas om till blästrings "lokal" :giggle:
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.