Jag håller på att montera ett lutet förråd från Stevert/Jabo på 4m2.
Detta ska stå på 9 st lekablock men frågan är om jag behöver förankra det i blocken?
Finns det någon risk annars att den blåser omkull???
Där den står är det inte dirket utasatt för vinden man man vet ju aldrig...
 
Jag har gjort precis samma jobb, alldeles nyss. Jag valde att inte förankra förrådet på något sätt, utan lät regelverket ligga löst på lecablocken.
Dels väger förrådet i sig 300 kg, och dels blir det fyllt med grejor (cyklar, skottkärra, planteringsjordpåsar, grillkol, ja, du vet), så jag tror att tyngden i sig kommer att hålla förrådet på plats.

Vi kommer dessutom att ha vår ved staplad på baksidan av förrådet, med reglar för att få en luftspalt, men ändå mot förrådet. Den kommer också att staga upp och ge stabilitet.

Lycka till! Det var ett ganska kul bygge. :)
 
Jag hade tur när jag köpte boden...
Var på Coop och kollade och två säljare såg lite luriga ut.
Dom frågade varandra "om det var dax för Viktor?" och tydligen hade dom en bod liggades omenterad ute på gården i en stor hög. Jag köpte den för 1000:- på vinst och förlust. Bara å hämta kärran! ;)
Allt verkar finnas med och alla väggar är klara för resning.

Du har sen rätt i det "sennen" att den väger i sig och sen blir den ju ganska snart full med prylar.
 
Patrik, jag hade fäst syllen med några spikplugg här och där. Mest för att ta upp sidokrafter så inte förådet kasar snett om det blir en riktig orkan. Det tar ju bara några minuter att göra.
 
P-plats skrev:
Jag håller på att montera ett lutet förråd från Stevert/Jabo på 4m2.
Detta ska stå på 9 st lekablock men frågan är om jag behöver förankra det i blocken?
Finns det någon risk annars att den blåser omkull???
Där den står är det inte dirket utasatt för vinden man man vet ju aldrig...
9 st leca stenar väger inte så mycket heller, så det spelar inte så stor roll. Skulle den blåsa omkull, så gör den nog det ändå.
 
Som sagt, det är mer för att det inte ska glida på stenarna. Lecastenarna kan inte glida om de är lite nergrävda.
 
Lecablocken är nedgrävda ca 450mm...
På blocken står sedan en regel som är ca 70mm + spont som gol på ca 20mm.
Hela golvet är i ett stycke så det är lite krongligt att förankra.
 
Jag skulle nog också villa "ankra" Det är ju iofs lite vindpinat här ute men ändå
 
Får la förankra då...

Funderar på ett vinkeljärn enligt bilden som jag sätter med skruv och plugg.
 
  • 6160.jpg
En helt annan fråga (som dock har med detta att göra):
Funkar det att ha takpapp mellan lekablocken och träregeln i bottenplattan?????
 
Nu är ju inte jag något proffs men för lite mer än fyra år sedan byggde vi en lekstuga åt ungarna. Den är bara fylld med sådant som lekstugor är (typ plastleksaker, lite bord och stolar och sådant) och är ju förmodligen mindre än era förråd. Dessutom står den mitt i vindfånget och den har inte rört sig en milimeter trots att den genomlevt några rejäla höst- och vinterstormar! Så man behöver nog inte förankra förrådet tror jag!
 
Enligt beskrivningen till min förrådsbod (som verkar vara väldigt lik din till konstruktionen), skulle man lägga takpapp mellan träregeln och underlaget, för att hindra fukt att gå upp. Jag valde dock att byta ut de medföljande reglarna mot tryckimpregnerade reglar, eftersom de medföljande förpackats i tät plast och redan börjat mögla. Ingen stor extrakostnad.

Så, jag valde alltså att strunta i takpappen, men det var i alla fall den lösningen tillverkaren tipsade om...
Tänk på hur det kommer att bli i framtiden, dock, om du tror att marknivån kommer att bli högre och täcka lecablocken, eller något sånt. Då är en remsa takpapp inte mycket...
 
Jag hade lagt takpapp eller motsvarande mellan regel och block, vid byte till tryckvirke hade jag också lagt det. De där nya miljövänliga impregneringarna är inte att lita på. ;-)
 
Då blir det takpapp mellan!
Botten är även oljad ett antal gånger så det ska nog klara sig.
Sen kommer panelen nedaför också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.