Hejsan!
Vi har fortfarande inte fått pappren från kommun om bygglovet så det blir allt att vänta lite till. Det känns som att allt har stått still hur länge som helst!
Tråkigt med era husplaner, att ni får ändra det som ni har tänkt menar jag! Men det löser sig säkert till det bästa :D

Jag misstänker också att det blir ganska mycket barn på området. KUL! Känner till den familjen som bott där längst och de har tre barn. Hoppas de gör en lekplats på området.
Det är nog klart också att mittemot vår tomt blir det en ny förskola. det ska bara avgöras om kommunen ska bygga eller om Sätila bygg ska göra det!

Var i vedum igår och drömde oss bort på köksutställningen. Har släkt i Vedum.....

Nu ska vi snart åka och bada med vår dotter Ellen.

MVH Josefine
 
Puffar upp våran tråd lite....
Hur går det för er?
Vi ska ha byggsamråd på tisdag så nu börjar det röra på sig.
Nästa helg flyttar vi hem till mina föräldrar i Fotskäl (grannbyn) för att bo där tills huset blir klart till hösten. Kommer att bli tufft men vi ska ju jobba på dagarna båda två och Ellen har fått plats på förskolan.
MVH
Josefine
 
Tjo och hej!

Luften har gått ur oss en aning eftersom vi, enligt kommunen, måste byta hustyp för att komma vidare med bygget. Känns väldigt tråkigt när man lagt ned så mycket tid och kraft på att få till drömhuset.

Vår lilla ettåring är helt galen just nu, ska skriva och klicka med musen, så jag återkommer i veckan med lite mer info...

MVH
C
 
Hej igen
Vad tråkigt att höra att det inte blir som ni har tänkt er. Vad var det som kommunen satte sig emot då?
Vet ju själv vilket jobb det är att bestämma sig och godkänna ritningar osv. Är inte alls avundsjuk på er som får gå igenom det igen. Blir det till att sätta er med Göran och komma fram till nåt nu eller byter ni husleverantör? Kanske inte går om man skrivit kontrakt?

Vi hade byggsamråd igår och vi har fått ett datum då vårt hus ska levereras. Den 18 april tror jag det var. Nu känns det som att det händer saker i alla fall!

Lycka till i planeringen!
MVH J
 
Tjo igen

Jo, det känns som sagt lite tråkigt... Kommunen var ju i grunden positiva, men två av grannarna klagar på placeringen av huset (som dock följer detaljplanen till punkt och pricka), och då kan inte kommunen godkänna vårt förhöjda väggliv. Vi har inte bestämt oss för riktigt hur vi ska gå vidare. Vi borde väl ringa de berörda grannarna och se om det går att diskutera det hela, men jag gissar att vi får kika på att modifiera vårt hus, eller - skräckscenariot - börja om från början, med Mjöbäck eller någon annan. Varken jag eller sambon har orkat ta tag i det den här veckan, men vi får väl försöka rycka upp oss och börja jobba på det igen... :)

Kul att höra att förskolan är på G i området! Att flytta hem till föräldrarna lät ju lite kämpigt... men å andra sidan ser ni ju ljuset i tunneln nu när husbygget är i rullning. Blir det inflyttning runtomkring augusti/september?

Jag återkommer när det dyker upp något nytt. Ha det gött så länge!

Mvh
C
 
Hejsan
Det är ju aldrig kul att börja en inflytt på en ny ort med att bli oense med grannarna......Vore nog ändå bra att kanske ta kontakt med dem. Det är ju ert hus som ni vill ha! Hoppas ni får nya krafter att orka med ny planering!

Jag står här i röran och väntar på att min sambo ska komma så vi kan ta tag i packningen ordentligt! Vi har barnvakt på fm idag!

Ett stort lycka till att ni ändå i slutändan kommer att bli nöjda med ert hus! Lovar att ni får komma in till oss och värma er med en kopp kaffe när ert bygge kör igång!

MVH Josefine
 
Lycka till själva! Spännande tider som vänter er nu. Och tackar för inbjudan på kaffe, vi lovar att höra av oss!

/C
 
Hej,
Hittade precis er tråd, och vi tittade också på tomt i Sätila ovanför brandstationen, men hamnade istället i Anneberg :0) Vi fick vårt Villa Kullaberg från Mjöbäck levererat vecka 11 och har nu både väggar och tak. Allt har flytit på jättebra och vi är helnöjda hittills. Himla roligt att höra att flera runt omkring också bygger med MEAB.
Hur går det med era byggen? Har ni börjat?
Mvh
J
 
Hej J
Vad kul att höra att ni är nöjda med Mjöbäcksvillan! Vi väntar på att grunden ska gjutas nästa eller nästnästa vecka. Nu äntligen börjar det rulla på och hända nåt. Då är ni klara innan semestern?

Anneberg? Är det i Kungsbackaområdet eller är jag helt ute och cyklar.....

Vad fick er att välja tomten ni har nu? Avskräckte Sätila er....?

MVH
J
 
Hej J,
Det stämmer bra, Anneberg tillhör Kungsbacka kommun, ca 7km norr om Kungsbacka centrum. Vi tycker Sätila är jättevackert, hela området runt Lygnern är väldigt attraktivt och där letade vi tomt från början, allt från Fjärås till Sätila. Både min man och jag jobbar i GBG och vi har släkt i Åsa så helst ville vi komma lite närmre E6 och stan. Vi blev tipsade om tomten i Anneberg i och med att vi budade på en annan tomt och det var egentligen rena rama slumpen att vi hamnade där :0) Vi har ca 4km till pendeln, tomten ligger lantligt utanför samhället.
Vi har lite kort på husbygget på vår hemsida Home under house blog 1 och 2.
Lycka till med allt. Det går otroligt fort när grunden väl är gjuten! På en vecka hade vi ett stomrest hus.
Mvh
J
 
Tjo!

Kul att höra att det är fler som är nöjda med Mjöbäck, känns tryggt inför framtiden. Vi är numera stolta innehavare av ett bygglov! Grannarna hade missförstått kommunens handlingar, så när vi ringde för att diskutera det hela gick det rätt så snabbt att reda ut. Nya yttranden skickades in, och förra veckan dök bygglovet upp. Så nu är vi back on track, känns otroligt skönt!

Nu ska vi ta tag i sista finplaneringen av kåken. Ni som kommit längre än oss, hur gick ni tillväga för att hitta kvalitetsansvarig? Några rekommendationer?

Vad långt ni har kommit, måste kännas otroligt bra!

Mvh
C
 
Hej
Vad härligt att allt löste sig! Då är ångan uppe igen för att fortsätta planera...:)
Vår kvalitetsansvarig är min bästa kompis pappa som jobbar lite vid sidan om som KA. Min bror hade honom som KA och de var nöjda. Har inget tips direkt! Kanske kommunen kan hjälpa till.....?
De ska börja gräva på vårt tomt på onsdag, *hoppas*...har ju väntat och åkt förbi och kollat varje dag utan resultat. Men nu så!
Nu är det flera hus uppe på området, två lösvirkeshus är under uppbyggnad. Har ni varit där på länge?

MVH
Josefine
 
Tjo igen

Jo, vi var därute i lördags, pratade med de som flyttat in, och några som höll på att bygga för fullt. Kul att se nya huskroppar och grunder som ploppar upp. Blev väldigt inspirerad och känner verkligen suget efter att komma igång med bygget nu!

Mjöbäck har ju några personer som brukar vara KA för deras hus, men man läser ju överallt på forumet att man absolut inte ska ta en KA som husleverantören har någon form av samarbete med. Men vi får spana vidare, har lite för dålig koll på vad en KA gör för något, kan ju vara en bra start att ta reda på... :)

Kul att det kör igång på onsdag. Håller tummarna att allt flyter på som det ska!

/C
 
Hej!
Grattis till bygglovet! Kul att det är klart.
Vi hittade vår KA via Kungsbacka kommun och är väldigt nöjda. Håller med om att man inte ska antlita en KA via byggfirman. Marks kommun kan säkert rekommendera någon åt er.
Vi har nu fått på takpannorna på huset och invändigt är väggarna nere på plats och gipsplattorna i taket. Vi håller för fullt på att välja kakel och klinkers! Himla kul, fast svårt att bestämma sig :0)
Mvh
/J
 
Tjo!

Hur går det med kakel och klinkersvalet jjoneil? När vi var och kikade så kändes som att det mesta gick utanför de 150-250kr/m2 som ingår i husbygget, antar att man får lägga till en hel del? Har ni kikat på tapeter ännu?

Har de börjat gräva på tomten än Lucifer77?

Vi ska iväg till husknuten nu, ska gå igenom hela kontraktet och reda ut de sista små bitarna!

Ha de!

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.