T
Har valmat tak på 210 kvm från -72 som vi ska byta tak på. Bor i stor stockholm och fått offert på 275000 på klick plåttak. Låter som mycket pengar tycker vi, men det kanske det inte är?
 
  • Ett hus med valmat tak och en antenn på taket, omgivet av träd och en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Titan123 skrev:
Har valmat tak på 210 kvm från -72 som vi ska byta tak på. Bor i stor stockholm och fått offert på 275000 på klick plåttak. Låter som mycket pengar tycker vi, men det kanske det inte är?
Ligger nog i underkant. Tror jag fick offert på 180k för ett 100kvm enkelt sadeltak utan genomföringar. Men då var det med "topp firmor".
 
Dyrt.
Är det enplansvilla gör jobbet själv säger jag.
 
T TheGame skrev:
Dyrt.
Är det enplansvilla gör jobbet själv säger jag.
är i samma situation själv.. takyta på 160kvm fick offert på 245’. Nu överväger jag att göra det själv istället.

vad kan man uppskatta att materialpriset är per kvadratmeter om man räknar på betongpannor med ny papp och läkt? Måste vara stor andel arbetskostnad i dessa priser
 
B Berka81 skrev:
är i samma situation själv.. takyta på 160kvm fick offert på 245’. Nu överväger jag att göra det själv istället.

vad kan man uppskatta att materialpriset är per kvadratmeter om man räknar på betongpannor med ny papp och läkt? Måste vara stor andel arbetskostnad i dessa priser
Nu hade jag eternittak med asbest men bytte från eternit till plåt ca 300m2 tak.
Fick offert på över 300000.
Det kostade ca 100000 att göra själv. Enda jag tog in hjälp var plåtslagare för en huv.
 
Mycket pengar är det ju, jag beställde och fått leverarat 100 pannor glaserat tegel från ett lokalt tegelbruk 56kr/st men nu har jag för 5-10år till. Sen räknar jag nog med 300 tusen för takbyte, kan säkert göra det själv för under halva kostnaden men numera orkar jag inte, lätta på lädret är tyvärr uppgiftern numera.
 
T
T TheGame skrev:
Dyrt.
Är det enplansvilla gör jobbet själv säger jag.
Det är 2 plans hus
 
T
Om man väljer betongpannor istället, vad borde man hamna på då ungefär?Vi har begärt offert på det också men har inte fått det ännu.
 
T Titan123 skrev:
Om man väljer betongpannor istället, vad borde man hamna på då ungefär?Vi har begärt offert på det också men har inte fått det ännu.
för min del med samma förutsättningar som jg beskrev innan var det typ
180k plåt
130k tegel
Nu gör jag det själv och räknar med ca 50k. Men det tar tid när man är själv och gör det första gången. Takets utformning påverkar också så klart
 
Jag gissar att inget rotavdrag är medräknat i den offerten?
Jag tycker inte att det låter särskilt dyrt. Dock tycker jag att klicktak ser riktigt illa ut där det är snednockar och vinkelrännor.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
T
Efter ett antal besök av takläggare och väldigt oklara offerter (ett där inte ens materialkostnaden var utsatt, endast arbetet), så har vi nu fått en på 185000 för betongpannor (efter rot). Känns mer som om det priset går i linje med vad vi trodde det skulle kosta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.