Tänka lägga golv i källaren som har osiolerad platta. Vill ha en varm känsla men pga takhöjd och osäkerhet kring tekniken så valde jag bort platon + parkett.

Nu funderar jag på att lägga klinker med träimitation, direkt på plattan. Inte så varmt att gå på, men för ögat en varm icke-källar känsla.
Hittar dock enbart den typen av klinker i keramik, typ granitkeramik.

Jag har läst mig till att granitkeramik inte andas lika bra som vanligt klinkers gjort av t.ex. stenkross. Dessutom läggs den med flytfix och är därför mindre förlåtande mot ojämnheter i underlaget, vilket jag tyvärr har.

Är det någon som vet om det görs klinkers med träimitation, då av materialet stenkross etc?

Eller har jag kanske fel info ang. granitkeramiken?
 
BirgitS
Tack för svaret!
Jag blev nu lite förvirrad :)
Är det så att vanlig klinker = keramik, medan granitkeramik är en anna sak?
Just granitkeramiken är den jag har hört behöver ha extra plant underlag.

Förstår jag rätt att genom att välja "ej frostsäker" så väljer jag bort granitkeramiken?
 
Granitkeramik eller porslinsplattor som är ett mer rätt namn men inte så vanligt är hårdare / tätare i godset

Tänk en kaffemugg och ett oglaserat lerkrus det är skillnaden.

Om det har någon betydelse för golvet låter jag vara osagt men tycker det verkar långsökt... ja grantikeramik är tätare men undrar om det går några mängder ånga genom klinker...?

Flytfix används vid större plattor än ca 20x20cm oavsett platta, golvet bör vara plant och slätt annars kommer du direkt i problem

Ska du spackla golvet så använd utomhusprodukter
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
I och med att granitkeramik är tätare som Nino skriver tar den upp mindre fukt och kan därför användas utomhus utan att gå sönder när det blir minusgrader. Den är ofta skuren efter bränning vilket gör att plattorna blir mer likstora och går att lägga med smalare fog, vilket är olämpligt på oisolerad betongplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.