Hej,

Vi har en del av gräsmattan som blir härligt blå på våren, den blir full av av fina blåa scillor. Därför skulle vi vilja ha två zoner på vår Automover 220AC, och inte tillåta den att komma in i "scilla-zonen" den första månaden av gräsklippningssäsongen.

Jag har funderat på om man kan bygga en tillfällig begränsning för automovern genom att installera strömbrytare på kabeln och vrida dessa två för att ställa om signalen.

Se bilden nedan:

automover-gate.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är alltså att man har en huvudslinga runt hela tomten, och en delslinga som kan dela av huvudslingan. För att lösa omställningen måste man vrida på två strömbrytare, så att signalen tar en ny väg runt, och kopplar bort den övre halvan. I den vänstra bilden är båda strömställarna i läge 1, då går signalen hela vägen. Då man ställer om båda strömställarna till läge 2 så så kommer signalen istället att gena över gräsmattan (andra ritningen ifrån vänster), och lämna den övre delen utan signal. Om de båda brytarna står i olika lägen blir det ju bara som ett kabelbrott, och då borde gräsklipparen klaga på (trede ritningen ifrån vänster)

Men har någon koll på vad det är för spänning och ström i signalkabeln?
Skulle det funka med vanliga stömbrytare för 220 av typen ip44? Eller måste man ha någon mindre typ av brytare i en ip44 kapsel istället?

Ett sätt är ju å lägga ut plankor på våren som den stöter emot, men det vore så himla smutt å bara vrida om två vred istället :)
 
  • automover-gate.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars funkar det bra med 1-2cm tjocka bambupinnar som sticker upp 15cm med 20-25cm mellanrum.
 
Varför två brytare?

Använd ett orginalskarvklipps som har anslutning för tre sladdar (en är tänkt för guidelinans anslutning till slingan) där slingorna ska dela på sig. Är det dessutom nära laddstationen så byter du sladd direkt på laddaren så slipper du brytare helt.
 
MrSmith skrev:
Varför två brytare?

Använd ett orginalskarvklipps som har anslutning för tre sladdar (en är tänkt för guidelinans anslutning till slingan) där slingorna ska dela på sig. Är det dessutom nära laddstationen så byter du sladd direkt på laddaren så slipper du brytare helt.
En brytare och ett skarvklips får man nog ha. Det räcker ju med att leda om strömmen på ena sidan så går den ju automatiskt "rätt" väg tillbaka till laddaren.
 
Hej
Hur har det gått med installationen med strömbrytare? Jag har en bilparkering på gräsmattan vid sommarstugan. Jag vill klippa den när jag inte är där, men pausa klippningen när jag är där.
 
Så har jag det, och det funkar utmärkt. Man behöver dock som andra sagt bara en strömställare, inte två. Jag har en vanlig trappströmbrytare för utomhusbruk monterad på slingan.
 
Jag har gjort det med två brytare. Det finns en halvseriösplan om att göra mer med detta senare.

Eluttag monterat utomhus bland växter med två brytare märkta "HÄCKEN" och "FÖRBIKOPL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra lösning! Så borde jag med kunna göra, då jag har två separata slingor som jag vill kunna styra klipparen till, beroende på var det behöver klippas mest.
Jag kallar mina områden för "uppe" och "nere".

Tänker då att jag drar "uppe höger" och "nere höger" till samma switch, som sen går vidare till laddstationen "höger" och sen likadant med "uppe vänster" och "nere vänster" som sen går vidare till laddstationens "vänster".

Man får då vrida om båda fwitcharna manuelt vid laddstationen, men det ser jag inte som nåt problem egentligen. Men vad ska man ha för switchar? Vad skulle ni rekommendera? och visst borde det funka?
 
Frågan är väl snarast hur du ska göra med guidekabeln om du har två separata slingor. Den kan iofs vara ansluten till båda slingorna om du kopplar bort den ena helt, men jag är skeptisk. Ska man sent på säsongen ha hela ytan under klippning så vill man ju ha en yttre slinga som tar med allt.

Sen behöver man fortfarande bara en strömbrytare om man har två slingor. I andra änden räcker det med ett vanligt kopplingsdon.
 
Och då undrar jag, jag har en Landxcape (budget worx) som inte har guidekabel hem. Så den går alltid slingan runt hem (när den vill hem kör den till den träffar slingan och åker sen hela vägen runt).
Så bambupinnar funkar inte, den slår av sensorerna (tror jag) när den ska hem, iallafall gillar den inte alls en blocker på slingan när den är på väg hem.

Jag har en smal korridor som separerar tomtens två delar. Den ena faller det äpplen på och jag skulle vilja slå om en brytare när jag plockat upp äpplen och när jag inte kan göra det vill jag att klipparen ska undvika den sidan på tomten.

Hur har ni dragit kabeln så det inte behövs två brytare, en på varje sida? Är det som ett U ni dragit?

Skissade snabbt upp nåt som kanske funkar, men troligen finns det nåt smartare sätt?

qa1xbw9gh2ak6np4mp5g1cdo
 
Du behöver bara en tråd rakt över där du vill att den vänder. På ena sidan sätter du en strömbrytare som gör att strömmen antingen går i den långa slingan eller den korta, på andra sidan behöver du bara koppla ihop de tre trådarna med ett vanligt skarvdon.

En kabel som bara är ansluten i ena änden spelar ingen roll alls, så i normalfallet blir kabeln tvärs över strömlös och när du slår om strömställaren blir äppelslingan strömlös istället. Tråden från laddaren sätter du då på ingående i strömställaren och de två olika varianterna på utgående i en vanlig trappbrytare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du behöver bara en tråd rakt över där du vill att den vänder. På ena sidan sätter du en strömbrytare som gör att strömmen antingen går i den långa slingan eller den korta, på andra sidan behöver du bara koppla ihop de tre trådarna med ett vanligt skarvdon.

En kabel som bara är ansluten i ena änden spelar ingen roll alls, så i normalfallet blir kabeln tvärs över strömlös och när du slår om strömställaren blir äppelslingan strömlös istället. Tråden från laddaren sätter du då på ingående i strömställaren och de två olika varianterna på utgående i en vanlig trappbrytare.
Altså som den nedersta här räcker?
Äppelslingan kan väl ligga strömsatt hela tiden för den kommer väl att följa den som går tvärs över och aldrig komma in till äpplena?
wondf322jyjjba1ldrhiw
wondf322jyjjba1ldrhiw
 
Du halverar strömstyrkan om båda ledningarna är igång samtidigt, så det är kanske bäst att låta bli, men som sagt: en enkel trappbrytare som antingen går till äppelslingan eller till avgränsningen löser dina problem. Nåt sånt här, där röd linje är själva strömbrytaren.
Schematisk illustration av en trappbrytare i rött som kopplar mellan två blåa ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du halverar strömstyrkan om båda ledningarna är igång samtidigt, så det är kanske bäst att låta bli, men som sagt: en enkel trappbrytare som antingen går till äppelslingan eller till avgränsningen löser dina problem. Nåt sånt här, där röd linje är själva strömbrytaren.
[bild]
Tack, det var så min övre bild var tänkt att tolkas (dvs att antingen röd eller grön var inkopplad).
I det nedre förslaget så kommer ju äppelslingan inte vara strömsatt när man kopplar in blockern, det blir ju bara en "ring" med samma potential på båda sidor. Men kanske är det nån slags antenn denna slinga, jag har inte riktigt fattat hur det funkar... Landxcapen har ju inga valbara kodade slingsignaler. Husqvarnan (gammal 305) jag mekat med på landet verkar mer avancerad med guidekabel mm men tycker i slutänden den verkar ha en sämre algoritm så de går på ett ut. På nåt sätt verkar den ju också förstå om den är utanför eller innanför begränsningskabeln. Men det kanske bara funkar om den är så nära kabeln den känner av magnetfältet. Kånkar man ut den ett par meter utanför kanske det inte funkar att den vet om den är innanför eller ej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.