F
Vi renoverade vår ovanvåning för något år sedan och fick nya eluttag överallt med jord förutom på ett då det skulle kräva att vi fick riva halva väggen och även renovera rummet bredvid. Det gamla ojordade uttaget skruvades då på istället. Damsög precis och givetvis drog jag lite för mycket i strömsladden vilket gjorde att uttaget knäcktes och själva "kåpan" gick av. Uttaget är ca 30 år gammalt så plasten var nog lite bräcklig.

Så då är frågan, kan jag köpa ett nytt uttag och skruva på men strunta i jorden bara? Funktionen är ju samma som innan tänker jag. Den enda skillnaden är att det kan bli lite lurigt i framtiden om det kommer någon som tror att det är jordat och så är det inte det. Kanske kan skriva ut en etikett på klistra på som backup?
 
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
Varför inte köpa ett ojordat uttag?
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Går det ens?

Söker ett utanpåliggande svart uttag, typ som detta: [länk]

Rummet ska renoveras så småningom och då får vi ju byta uttaget igen tänker jag. Men vi har inte bestämt det riktigt.

Det finns ojordade vägguttag att köpa ja men är det jordat för övrigt i de andra uttagen i rummet/utrymmet?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Går det ens?

Söker ett utanpåliggande svart uttag, typ som detta: [länk]

Rummet ska renoveras så småningom och då får vi ju byta uttaget igen tänker jag. Men vi har inte bestämt det riktigt.
Renova har ett ojordat uttag i svart, WDE007084. Köp till en förhöjningsram.
 
F Fideliox skrev:
Den enda skillnaden är att det kan bli lite lurigt i framtiden om det kommer någon som tror att det är jordat och så är det inte det.
Precis, så därför gör man inte det. Köp vanligt ojordat och byt sen i framtiden.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Inga uttag kvar sedan innan? Det brukar gå att hitta ojordade uttag på loppisar för några kronor. Jag har nog några liggandes beroende på var du bor. ( infällt/utanpåliggande?)
Och nej. Man får inte montera "ojordade jordade" uttag eftersom det kan orsaka elolyckor. Som tur är är dammsugaren dubbelisolerad. Annars skulle det innebära en risk om sladden räcker in i ett "jordat" rum.
 
F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Inga uttag kvar sedan innan? Det brukar gå att hitta ojordade uttag på loppisar för några kronor. Jag har nog några liggandes beroende på var du bor. ( infällt/utanpåliggande?)
Och nej. Man får inte montera "ojordade jordade" uttag eftersom det kan orsaka elolyckor. Som tur är är dammsugaren dubbelisolerad. Annars skulle det innebära en risk om sladden räcker in i ett "jordat" rum.
Nej tyvärr, alla som byttes ut var infällda, detta är det enda som ligger utanpå. Dom vi har infällda nu är den här modellen, så det skulle helst vara något som matchar:
https://www.bauhaus.se/vagguttag-elko-plus-2-vags-jordat-infalld

Men hittade faktiskt ett ojordat nu, https://www.bauhaus.se/vagguttag-schneider-electric-exxact-2-vags-ojordat-vit
Men skulle helst varit svart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
tommib
Du får inte blanda jordade och ojordade uttag i samma utrymme. Om det finns jordade uttag nu i rummet så måste detta uttag jordas eller tas bort.

Det låter som en väldigt oseriös renovering.
 
  • Gilla
Warleod och 3 till
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Du får inte blanda jordade och ojordade uttag i samma utrymme. Om det finns jordade uttag nu i rummet så måste detta uttag jordas eller tas bort.

Det låter som en väldigt oseriös renovering.
Ah, vet det. Svårt att förklara. Innan renoveringen var detta bara en lång korridor (där det ojordade uttaget sitter) men efter så plockade vi bort ett badrum och satte några jordade uttag där istället. Så i slutet av korridoren efter 10m så är väggen till vänster borta (där badrummet var) och där sitter det nu några jordade uttag.

Vi ska byta ut all el och sätta jordfelsbrytare till sommaren då detta gör att vi blir utan el i några dagar då väggen där säkringarna sitter idag behövs putsas om och målas.

Jobbet gjordes av en auktoriserad elektriker med 30 års erfarenhet så jag antar att han vet vad han höll på med.
 
Redigerat:
Fairlane
F Fideliox skrev:
Jobbet gjordes av en auktoriserad elektriker med 30 års erfarenhet så jag antar att han vet vad han höll på med.
Ärligt talat är jag lite skeptisk till den elektrikern, iallafall baserat på endast den information vi har här.
Att ha ett ojordat uttag i ett rum där övriga jordats är ett grovt fel. Om det inte gick att fixa borde rekommendationen varit att koppla bort det uttaget till det gick att lösa. Dessutom utan jordfelsbrytare. Om elektrikern inte ens antytt att det är fel skulle jag leta efter en annan till nästa jobb.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat är jag lite skeptisk till den elektrikern, iallafall baserat på endast den information vi har här.
Att ha ett ojordat uttag i ett rum där övriga jordats är ett grovt fel. Om det inte gick att fixa borde rekommendationen varit att koppla bort det uttaget till det gick att lösa. Dessutom utan jordfelsbrytare. Om elektrikern inte ens antytt att det är fel skulle jag leta efter en annan till nästa jobb.
Håller med, rätt vore att köra ojordat på de andra i samma rum, däremot kunde han ju förberett med jord i dosan så ni kunde byta uttag när vi väl löst det sista uttaget. Med det sagt så har vi på några ställen på samma sätt, dock är det tidigare ägare som gjort det. Vi har jordfelsbrytare och nästan alla apparater är dubbelisolerade. Låter man bli att ansluta "jordade" apparater i blandat jordat och ojordat i samma rum utan bara kör dubbelisolerat så blir det ju i praktiken samma som det vore ojordat på alla. Synd det inte finns uttag med bara den platta europakontakten, det skulle kännas rätt safe att använda i detta fall...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men bortsett från det grova felet med blandat, så skall du alltså absolut inte sätta ett jordat uttag utan ansluten jord.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Sätt dit ett sånt här:
Vit vägguttag med dubbla eluttag för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Synd det inte finns uttag med bara den platta europakontakten, det skulle kännas rätt safe att använda i detta fall...
Det finns.

Vit vägguttag Schneider Electric på en onlinebutiksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.