V Viktorssons skrev:
Nej! Vi bygger inte själva, det hade aldrig gått. Vi kommer köra delad entreprenad men hustillverkare som gör lösvirkeshus.
Med det förtydligandet hoppas jag inte det framstår fullt lika katastrofalt :sweat:
Hur funkar det? Hustillverkare som gör lösvikeshus?
 
V Viktorssons skrev:
Nej! Vi bygger inte själva, det hade aldrig gått. Vi kommer köra delad entreprenad men hustillverkare som gör lösvirkeshus.
Med det förtydligandet hoppas jag inte det framstår fullt lika katastrofalt :sweat:
Vi har inte byggt hus - men renoverat en stuga. Jag kan ärligt säga att vissa perioder har jag haft ont i magen för att barnen inte fått den uppmärksamhet de förtjänar. Och då snackar vi enbart om några veckor i taget och barnen har inte varit jättesmå. Så tänk till ordentligt hur ni ska lägga upp bygget. Även om ni anlitar hantverkare så måste ni vara med i processen och ta beslut. Vill verkligen inte lägga sordin på ert projekt men var vaksamma på hur ni i familjen mår. Då tror jag ni fixar det. Lycka till!
 
  • Älska
MBhus och 1 till
  • Laddar…
Men om ni inte ska bygga själva så är ju er del över för ett tag nu? Förstår inte riktigt problemet.
Edit: såg nu att ni står för projektledning. Ursäkta min ton också, svårt att skriva bra på mobilen.

Vi har byggt till 60 kvm i tre olika riktningar, totalrenoverat ner till bjälklaget 88 +88 kvm både insida och utsida (hade varit smidigare att bygga nytt) med viss hjälp av hantverkare vid större moment sedan 2017. Med tre småttingar har det varit utmaningar eftersom vi också lever i bygget.

Våra lösningar på familjeproblemen:
- vi köpte husvagn. Delade upp projekten i delar, badrum för sig, 3 st barnrum för sig. Efter varje delmoment åker vi iväg med husvagnen någon vecka eller mer och bara umgås med fullt fokus på barnen och varandra.

- när vi bygger så går vi all in under de timmarna vi bygger och stoppar endast för mat. När vi inte bygger så för vi absolut inte det heller. Väldigt tröttande att bygga lite halvt hela tiden och inte heller särskilt effektivt.

- prata! Av någon anledning så blev det även hos oss så att jag hade mest kontakt med bygghandel och eventuella hantverkare medan min sambo pratade med klinkerfirma och färghandel samt inredning.
Om min sambo inte förstår varför vår idé inte fungerar pga någon byggteknik så har vi krockat.

- se till att ni båda är införstådda med att ni behöver kompromissa.

- se till att ha transparent ekonomi. Jag köpte mycket små saker till bygget på min löpande lön och min sambo undrade varför lönen försvann. Inte att hon misstror mig, utan mer att under den press vi lever i så blir småsaker större än vad de är.

- gör barnen delaktiga. Köp hörselkåpor och handskar, ge dem en låda spik och spillvirke. Trevligt att snickra tillsammans.

- låt båda skruva, såga och allt vad det är. Det tar lite mer tid om den ene är ovan men efter en tid kommer alla moment gå snabbare när man kan jobba mer tillsammans.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RolfH och 2 till
  • Laddar…
Intressanta och bra resonemang!

Vi har under två år byggt trägarage och murat förråd och en helt ny trägård. Vi är båda händiga, men envisa och nybörjare på snickeri. Trädgården är vår gemensamma hobby och passion.
Vii träffades för bara tre år sedan och har såklart inte samma erfarenheter och tankar rakt igenom. Vis av åldern insåg vi att det kan bli konfliktfyllt på vägen.
Vi bestämde oss för att den ene är chef och den andre hantlangare för olika delar. På så vis kunde vi diskutera igenom saker, men var vi inte överens så hade ”chefen” sista ordet. Innan vi började bygga valde vi olika delar att chefa över. Den ene var snickare- och väggexpert, den andre tak- och målare.
I trädgården delade vi upp område t ex gräsmattechef, woodland chef eller vårlöksexpert.
Det blev lättare att kompromissa och ”ge efter”, när man vet att den andra har sista ordet.
Vi var också lika engagerade och delaktiga i samtliga delar, vilket gjorde att det känns som om vi verkligen byggt allt tillsammans.
Bara att du ställt frågan kommer göra att ni fixar detta galant!
Prata,mycket, unna er att pausa och kom ihåg att ha roligt!
En stor del av jobbet är gjort med alla val klara. Nu börjar den riktiga resan till ett nytt hus.
All lycka till er!
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Väldigt bra info i övriga poster. Man skulle göra en sammanställning av alla goda tips och råd.

Planera för sex. Annars blir det inte av. Det har väldigt stor påverkan om man går vecka efter vecka utan intimitet och när båda är trötta (och kanske irriterade) blir det helt ingenting. Vet båda att på XXdag har vi sex oavsett vad som händer så ställer man in sig på det. Det stärker relationen och släpper spänningar.

Var chef/ansvarig för olika saker och var tydliga med vem som har ansvaret. Har båda samma ansvar så blir lätt så att den ena tänker att den andre... och sen är man där med gräl. Man kan sätta ansvar för stora saker som den ena har för taket och den andra har för badrum. Eller småsaker, du fixar skenorna i kökstommarna och jag sätter ihop belysningen.

Gör en daglig barometer. Hur är formen idag? Vi hade 1 till 10 där 1 var helt off och 10 var på topp. Vi hade oftast olika former och tog på så sätt hänsyn till om någon hade en dålig dag.

Beröm varandra! Shit, vad denna del var viktig för mig. Även om det kändes konstigt att säga det, kändes det faktiskt otroligt bra att höra att det man gjorde blev bra. Ju oftare desto bättre.

Ta in hjälp om det finns. Väldigt många vi frågade svarade glatt ja och kände sig behövda. Min svägerska gjorde ex lunch till oss. Vi betalade såklart maten, men hon tänkte ut, handlade, gjorde mat, dukade, dukade undan och diskade. Hon tyckte det var jätteskoj och satt och planerade och hade värsta kreativa utmaningen. För oss var det underbart att bara komma och sätta oss att äta och sen gå tillbaka till jobbet igen. Win-win för båda.
 
  • Älska
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Intressanta reflektioner. I nybygge ska ju allt göras och i en viss ordning. Det gör det nog på sätt och vis lättare.

Renovering har ett annat problem; Vi har bekymret att jag tänker rätt tekniskt; Detta bör göras före detta (typ dra om elen innan man målar om) vilket skapar en prioritets och arbetsordning. Min fru är mer behovsinriktad. Detta är störst behov (tex måla om i ett rum). Då blir ordningen en annan. Jag ser då att vi tex får göra om jobbet om den utanpåliggande elen ska rivas relativt snart och är då skeptisk till att göra ett "halvdant" jobb. Exemplet är lite enkelt, verkligheten i ett gammalt hus är mer komplex då mycket "hänger ihop" (tex byten av dörrar, fönster etc). Plus att jag fokuserar på att skapa en bra teknisk lösning, färg och tapet har jag förstås synpunkter på, men det är för mig nåt man kan vänta med och inget man gör för flera rum i taget i en flerårsplan. Och jag vill inte ha "arga snickarn" där man river lite här och där och allt är i kaos utan att man faktiskt kan färdigställa rum för rum. Hon tycker jag är krånglig och vill göra saker för ordentligt och inte fokuserar på det estetiska (men jag är faktiskt rätt estetisk men än mer teknisk), men hon vill heller inte "snabbrenovera" som jag kan tänka mig (dvs måla på rustas billigaste färg utan att spacka och fixa eller sätta upp deras billigaste tapet för att det ska se OK ut i två år tills man kan göra det ordentligt när man bytt det där fönstret eller flyttat den där radiatorn). Att sätta upp dyra tapeter när man vet att man kommer behöva göra nåt jobb så man måste tapetsera om inom ett par år tycker jag är bortkastat.

Även hur aktiviteter (för barn och vuxna), hushållssysslor - helt enkelt vardagen - ska fås in är ett stort trätoämne. Bäst tycker jag det funkat när jag väl rivit upp nåt totalt. Då blir det nästan bara jag som röjer, bygger och fixar. Nackdel, min respektive får dra tyngre lass hemma, vilket inte är kul för henne. Men hon har inte kunskapen (eller viljan att skaffa sig den) för lite mer komplexa byggjobb (dvs el, murning, golv, dörrar etc är det bara jag som kan göra, kvar är målning och tapetsering som bara är en liten del i det hela). Dock så blir det några månader av "jobbigt jobb" men sen är det klart. Jag skulle hellre ta två veckor av semestern och tokrenovera, sen avsluta på helgerna under 2 månader. Därefter ta en paus på ett halvår, sen köra samma igen. Att hinna med och dela på allt jobb och bygga parallellt, det funkar inte, det blir inte effektivt.

Intressant att läsa om hur alla löser detta på olika sätt så man kan få lite tips om hur göra. :)
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Intressanta reflektioner. I nybygge ska ju allt göras och i en viss ordning. Det gör det nog på sätt och vis lättare.

Renovering har ett annat problem; Vi har bekymret att jag tänker rätt tekniskt; Detta bör göras före detta (typ dra om elen innan man målar om) vilket skapar en prioritets och arbetsordning. Min fru är mer behovsinriktad. Detta är störst behov (tex måla om i ett rum). Då blir ordningen en annan. Jag ser då att vi tex får göra om jobbet om den utanpåliggande elen ska rivas relativt snart och är då skeptisk till att göra ett "halvdant" jobb. Exemplet är lite enkelt, verkligheten i ett gammalt hus är mer komplex då mycket "hänger ihop" (tex byten av dörrar, fönster etc). Plus att jag fokuserar på att skapa en bra teknisk lösning, färg och tapet har jag förstås synpunkter på, men det är för mig nåt man kan vänta med och inget man gör för flera rum i taget i en flerårsplan. Och jag vill inte ha "arga snickarn" där man river lite här och där och allt är i kaos utan att man faktiskt kan färdigställa rum för rum. Hon tycker jag är krånglig och vill göra saker för ordentligt och inte fokuserar på det estetiska (men jag är faktiskt rätt estetisk men än mer teknisk), men hon vill heller inte "snabbrenovera" som jag kan tänka mig (dvs måla på rustas billigaste färg utan att spacka och fixa eller sätta upp deras billigaste tapet för att det ska se OK ut i två år tills man kan göra det ordentligt när man bytt det där fönstret eller flyttat den där radiatorn). Att sätta upp dyra tapeter när man vet att man kommer behöva göra nåt jobb så man måste tapetsera om inom ett par år tycker jag är bortkastat.

Även hur aktiviteter (för barn och vuxna), hushållssysslor - helt enkelt vardagen - ska fås in är ett stort trätoämne. Bäst tycker jag det funkat när jag väl rivit upp nåt totalt. Då blir det nästan bara jag som röjer, bygger och fixar. Nackdel, min respektive får dra tyngre lass hemma, vilket inte är kul för henne. Men hon har inte kunskapen (eller viljan att skaffa sig den) för lite mer komplexa byggjobb (dvs el, murning, golv, dörrar etc är det bara jag som kan göra, kvar är målning och tapetsering som bara är en liten del i det hela). Dock så blir det några månader av "jobbigt jobb" men sen är det klart. Jag skulle hellre ta två veckor av semestern och tokrenovera, sen avsluta på helgerna under 2 månader. Därefter ta en paus på ett halvår, sen köra samma igen. Att hinna med och dela på allt jobb och bygga parallellt, det funkar inte, det blir inte effektivt.

Intressant att läsa om hur alla löser detta på olika sätt så man kan få lite tips om hur göra. :)
Hög igenkänningsfaktor på detta.

Det som skapat mest friktion mellan mig och min fru är att hon ofta ändrar sig lite under arbetets gång och att jag konstant underskattar tiden det tar är göra saker.

Senast skulle vi byta ytskikt i två rum (nya golv, tapetsera, måla tak), hon kommer på att man kan flytta väggen mellan rummen nån meter, jag håller med om att det blir bättre och tänker att det gör man snabbt på en dag + spackling nån kväll efter jobbet. Men så tar det ändå två veckor pga småbarn, jobb, helgaktiviteter, vardagspusslande, osv, osv.
 
J Johan456 skrev:
Jag har renoverat två hus, det nuvarande med två barn. Kan man gå ner i tid för att fortfarande ha tid för varandra så är det mitt tips. Jag var tjänstledig när jag körde 800h på 3 månader och det var aldrig jobbigt. Första gången jobbade jag samtidigt och det blev över 1000 timmar med jobbet, det slet. Så återigen, ta ledigt från jobbet och lägg den lilla kostnaden på huslånet. Eftersom ni inte bygger själv så behöver ni såklart inte vara lediga 100%, ni får hitta en lagom nivå.

lycka till!
Hej.
Även jag är inne på att gå ner i tid på lönearbetet. Vi byggde en ny våning på vårat befintlig hus. Vi köpte en issolerad stomme från en husfabrik monterad på plats och därefter tog jag över. Jag började med 8veckor semester och tjänstledighet då ställningen stod på plats för att fixa det utvändiga. Därefter tog jag ledigt alla fredagar. För att blanda byggtid och familjetid. Bygget tog två år innan vi flyttade upp. Därefter har jag fortsatt att vara ledig på fredagar. Man ska inte jobba ihjäl sig.

Men som familj är det bra att ha inställningen att det är en tillfälligt jobbig tid och att man måste ta hand om varandra extra mycket under projektets gång.
 
Jag kan väl kortattat försöka berätta lite om "min" resa:

Jag har renovar 2 lägenheter och håller nu på med vårt hus. Samma tjej hela tiden.
Första lägenheten var en mindre renovering och vi hade inga barn. Bodde hos svärföräldrarna.

Andra llägenhetsrenoveringen var större och mer omfattande. Det tog väl ca 6 månade. Då höll jag på varje kväll och varje helg under detta halvår. Vi hade då ett barn och bodde hos svärföräldrarna. Denna renovering var tung, jag upplevde att min sambo "sket i lägenheten, sket i mig". Jag stog själv med en utbombad lägenhet för 6 mkr och som jag upplevde det. Bar hela vår framtid på mina axlar. När min sambo då knappt besökte lägenheten, knappt frågade hur det hade gått etc. Så tog jag väldigt illa vid mig. Vi red helt enkelt ut stormen, det lönade sig inte att diskutera det där och då. Jag var upptagen i lägenheten och vi bodde hos svärföräldrarna. Efteråt så pratade vi mycket och länge om våra olika synsätt och hur vi upplevt det. Min sambo blev uppslukad av barnet, jobb och att bo hos svärföräldrarna och "glömde av mig". Så det vi kom överens om att försöka ta med oss till nästa omgång är att jag behöver mer stöttning.

Nu är det husrenovering och vi har nu två barn i 6 mån bodde vi hos svärföräldrarna. Nu funkar det mycket bättre. Vi stressar inte, vi har lärt oss att några veckor längre tid innan inflytt spelar ingen roll när du flyttat in. Men hur man tar sig dit spelar roll, så at tta det lugnt och inte stressa och bråka är viktigt. Sedan är min sambo mycket bättre på att fråga hur det går, vad jag jobbar med och på så sätt känner sig mer delaktig. Jag har också varit bättre på att be om hjälp, framförallt socialt stöd. Sedan något som jag tycker spelar stor roll denna gången det är samlivet och att vara fysiska med varandra. Ibland får man (båda parter) ta en för laget även om man inte är 100% i stämning. Det har iallafall funkat bra för oss för att fortfarande känna att "vi är ett par".Hon har också initierat lite spa helger m.m. för oss för att kunna "umgås" bara vi. Sammanhållningen är viktig som sagt :)

Men har man två barn, jobb etc. Så tror jag det är svårt att båda ska kunna byggarenovera. Vi har inte lyckats lösa det iallafall. Så jag renoverar kvällar och helger. Och min sambo tar hand om barnen och hemmet. Det är tungt ibland med det är inte heller för evigt. Båda parter måste vara medveten om varför man gör det.

Sedan så är upplägget nu efer att vi flyttat in i huset att ta det mer i etapper. alltså at man kanske inte gör så mycket någon/några månader. Sedan så tar man en rusning och köttar ett takbyte under en månad. osv.
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Inte nybygge men helrenovering av stort hus med tre små barn varav en nyfödd. Framgångsfaktorer för oss var:

* En gemensam insikt om våra egna begränsningar :rofl: vilket ledde till nedanstående:
* Totalentrepenad. Dyrare men värt det.
* Dubbelt boende i "riktig" bostad med värme, rinnande vatten och gott om utrymme.
* Föräldraledighet. Det blir mycket lättare om någon kan titta till bygget på daglig basis och ta beslut.
* Ingen tidspress. Vi hade förmånen att ha tillgång till det temporära boendet på obestämd tid så när renoveringen drog ut lite på tiden så var det ingen fara.
* Färdigställande. När vi flyttade in i huset var det helt färdigt invändigt.

Hade vi inte haft tillgång och möjlighet till ovanstående hade vi aldrig gett oss in i projektet (det hade inte slutat väl) men där är vi alla olika ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.