Ciao!

Vi dränerade kåken för ca 1 1/2 år sedan och satte då isodränskivor. Ca 95% av grunden är dränerad förutom på ett ställe under en utbyggnation som tillkommit efter källaren. Där ville företaget inte göra nåt med tanke på eventuell rasrisk.

nu är det så att vi har fått mögel i källaren just här där det är odränerat. Vi har haft Ocab på plats som har utfört en sanering (slipat och mögelbehandlat väggen) och möglet har kommit tillbaka en andra gång nu. Det har inte varit några problem med mögel innan dräneringen.

vad gäller om jag går tillbaka till företaget som gjort dräneringen? Jag anser ju att de gjort något vajsing när de dränerade. Som att det samlas vatten där vilket bidrar till mögelpåväxten.
 
Claes Sörmland
Det kan lika gärna vara vädret som dräneringen. Vi har haft två mycket varma och fuktiga somrar i södra Sverige (I Norrland var det kallt förra sommaren va?). Denna vägg är troligen särskilt utsatt eftersom den är fuktigare och kallare än andra väggar i källaren. D v s fukten kondenserar snabbare där på sommaren än övriga väggar och du får mögeltillväxt.

Lösningen är i så fall att antingen dränera väggen, eller kanske enklare eftersom firman inte tyckte att det var görbart, att skaffa en luftavfuktare till det rummet och köra den juni-oktober utan ventilation öppen.
 
HerrWigren HerrWigren skrev:
Ciao!

Vi dränerade kåken för ca 1 1/2 år sedan och satte då isodränskivor. Ca 95% av grunden är dränerad förutom på ett ställe under en utbyggnation som tillkommit efter källaren. Där ville företaget inte göra nåt med tanke på eventuell rasrisk.

nu är det så att vi har fått mögel i källaren just här där det är odränerat. Vi har haft Ocab på plats som har utfört en sanering (slipat och mögelbehandlat väggen) och möglet har kommit tillbaka en andra gång nu. Det har inte varit några problem med mögel innan dräneringen.

vad gäller om jag går tillbaka till företaget som gjort dräneringen? Jag anser ju att de gjort något vajsing när de dränerade. Som att det samlas vatten där vilket bidrar till mögelpåväxten.
Hur kan det vara företaget som gjort något vajsning. När du själv skriver att du får mögel där de inte dränerat pga rasrisk?

Det är väl uppenbart att de har gjort rätt om det är torrt där de har dränerat. ..

Som andra påpekat vi har haft extremt mycket regn i sommar. Där har du anledningen. Du skulle ha dränerat allt. Är det rasriskt så plintar man provisoriskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Anledningen till denna tanke är att vi inte har haft något mögel eller ens antydan till mögel under de 6 år vi bott i huset. Därav att det kan bero på dräneringen och att det påkört sätt samlas vatten på just detta stället på ett helt annat sätt än tidigare.

Abbii Abbii skrev:
Hur kan det vara företaget som gjort något vajsning. När du själv skriver att du får mögel där de inte dränerat pga rasrisk?

Det är väl uppenbart att de har gjort rätt om det är torrt där de har dränerat. ..

Som andra påpekat vi har haft extremt mycket regn i sommar. Där har du anledningen. Du skulle ha dränerat allt. Är det rasriskt så plintar man provisoriskt.
 
Kan absolut vara vädret så klart! Men
Man funderar ju eftersom det dök upp efter dränering. Fått råd att sätta in en fuktstyrd paxfläkt i utrymmet i källaren. Vet ej om det är lämpligt?

QUOTE="Claes Sörmland, post: 4347193, member: 154009"]Det kan lika gärna vara vädret som dräneringen. Vi har haft två mycket varma och fuktiga somrar i södra Sverige (I Norrland var det kallt förra sommaren va?). Denna vägg är troligen särskilt utsatt eftersom den är fuktigare och kallare än andra väggar i källaren. D v s fukten kondenserar snabbare där på sommaren än övriga väggar och du får mögeltillväxt.

Lösningen är i så fall att antingen dränera väggen, eller kanske enklare eftersom firman inte tyckte att det var görbart, att skaffa en luftavfuktare till det rummet och köra den juni-oktober utan ventilation öppen.[/QUOTE]
 
Claes Sörmland
HerrWigren HerrWigren skrev:
Kan absolut vara vädret så klart! Men
Man funderar ju eftersom det dök upp efter dränering. Fått råd att sätta in en fuktstyrd paxfläkt i utrymmet i källaren. Vet ej om det är lämpligt?
Nej, det är direkt olämpligt sommartid. Den varma fuktiga uteluften kommer ned i den kalla källaren och kyls av. Den relativa fuktigheten går då upp mot 100% och kondenserar mot den kalla odärenrade väggen. Fläkten går för fullt och drar in mer och mer av uteluften som orsakar eländet.

Under högsommaren när utetemperaturen är högre än källarens temperatur så är det lämpligt att stänga ventilationen till källaren och avfukta.

När det är kallare ute än i källaren så fungerar ventilation bra för luften som kommer in värms upp och blir då relativt sett torrare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är direkt olämpligt sommartid. Den varma fuktiga uteluften kommer ned i den kalla källaren och kyls av. Den relativa fuktigheten går då upp mot 100% och kondenserar mot den kalla odärenrade väggen. Fläkten går för fullt och drar in mer och mer av uteluften som orsakar eländet.

Under högsommaren när utetemperaturen är högre än källarens temperatur så är det lämpligt att stänga ventilationen till källaren och avfukta.

När det är kallare ute än i källaren så fungerar ventilation bra för luften som kommer in värms upp och blir då relativt sett torrare.
Nja jag tror han menar att sätta fläkten så det skickar ur fuktigluft.

Man bör ha minst två ventiler som suger ur källaren. Exempelvis via skorstenar kanalerna.

Tillluft kan diskuteras men om man stänger tilluften så får man en unken luft inne i källaren som sätter sig överallt.
Får man ett undertryck i källaren så bör man kolla om man får förhöjt radon eftersom undertryck suger ifrån grund och väggar.

Jag har både tilluft och frånluft 2+2
Fuktighet 70% max

Men jag har både dusch och sovrum där nere.
 
Claes Sörmland
Abbii Abbii skrev:
Nja jag tror han menar att sätta fläkten så det skickar ur fuktigluft.

Man bör ha minst två ventiler som suger ur källaren. Exempelvis via skorstenar kanalerna.

Tillluft kan diskuteras men om man stänger tilluften så får man en unken luft inne i källaren som sätter sig överallt.
Får man ett undertryck i källaren så bör man kolla om man får förhöjt radon eftersom undertryck suger ifrån grund och väggar.

Jag har både tilluft och frånluft 2+2
Fuktighet 70% max

Men jag har både dusch och sovrum där nere.
Det spelar ingen roll om du tekniskt blåser in fuktig varm sommarluft och låter den ta sig ut via en ventil av övertrycket i källaren eller använder den vanliga tekniken och suger ut källarluften och låter fuktig varm sommarluft ta sig in via ventilerna p g a undertrycket. Du kommer att få förhöjd relativ fuktighet i källaren under denna tid om källaren är sval.

Om denna förhöjda fuktighet är acceptabel beror på hur mycket luft det rör sig om och framförallt temperaturen på källaren. Har du 25 grader C utomhus under en fuktig sensommardag och 24 grader C i källaren så blir den förhöjda fuktigheten inte påtaglig. Men källaren är 17 grader C så blir det blött på väggen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det spelar ingen roll om du tekniskt blåser in fuktig varm sommarluft och låter den ta sig ut via en ventil av övertrycket i källaren eller använder den vanliga tekniken och suger ut källarluften och låter fuktig varm sommarluft ta sig in via ventilerna p g a undertrycket. Du kommer att få förhöjd relativ fuktighet i källaren under denna tid om källaren är sval.

Om denna förhöjda fuktighet är acceptabel beror på hur mycket luft det rör sig om och framförallt temperaturen på källaren. Har du 25 grader C utomhus under en fuktig sensommardag och 24 grader C i källaren så blir den förhöjda fuktigheten inte påtaglig. Men källaren är 17 grader C så blir det blött på väggen.
Kan nog vara så.
Kan man stänga av tillluft om man sover i en källare?
 
Claes Sörmland
Abbii Abbii skrev:
Kan nog vara så.
Kan man stänga av tillluft om man sover i en källare?
Jag skulle inte sova i en källare men om man har ett sovrum i källarplan så har man rimligen löst ventilationen och temperaturen. Inte riktigt TS situation om jag har förstått det rätt.
 
Så en frånluftsventil skulle kunna funka med avfuktare som komplement under sommaren? Det är så att allt blött samlas på den platsen nere k källaren, oavsett om det är sommar eller vinter. Har bättrat på takavvattningen nu också för att leda vattnet rätt. Det rann lite bredvid innan och vid skyfall ganska mycket.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det spelar ingen roll om du tekniskt blåser in fuktig varm sommarluft och låter den ta sig ut via en ventil av övertrycket i källaren eller använder den vanliga tekniken och suger ut källarluften och låter fuktig varm sommarluft ta sig in via ventilerna p g a undertrycket. Du kommer att få förhöjd relativ fuktighet i källaren under denna tid om källaren är sval.

Om denna förhöjda fuktighet är acceptabel beror på hur mycket luft det rör sig om och framförallt temperaturen på källaren. Har du 25 grader C utomhus under en fuktig sensommardag och 24 grader C i källaren så blir den förhöjda fuktigheten inte påtaglig. Men källaren är 17 grader C så blir det blött på väggen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.