Tänkte bygga om min tvättstuga och installera golvvärme samt lägga klinker på golvet.
Men.. alltid detta men! Bjälklaget består idag av 100x45mm balkar och jag läste på GVK.se att det ska vara minst 195mm om man ska lägga klinker för att det inte ska svikta. Visst jag kan regla om allt men problemet blir då att tvättstugans golv kommer att bli 95mm + flytspackel högre än resterande rum. Känns inte så nice att ha en dm hopp mellan rummen. Även ytterdörren som ligger i anslutning till dörren kommer att hamna alldeles för lågt.
Är det bara att glömma min dröm och förtränga eller vad säger ni kunniga?
 
P
Jag skulle inte lägga klinker på det bjälklaget nej. Visst om det hade varit 170... Du får sänka taket eller krypgrunden under istället?
 
Okej.. Under detta bjälklag är det krypgrund och här går det rejäla balkar som vilar på yttermurarna. Känns som ett gigantiskt projekt att börja byta ut dessa tyvärr.

Balkarna som ligger där nu förstärks vid varje "underbalk" och på så sätt så har tex en balk på 3m ca 6 punkter på undersidan där den får stöd. Det borde väl räcka? Spännvidden här blir ju ca 60 cm. Jag förstår om balken bara har stöd i ändarna att det krävs en tjockare.
 
P
A Adamrenoverar skrev:
Okej.. Under detta bjälklag är det krypgrund och här går det rejäla balkar som vilar på yttermurarna. Känns som ett gigantiskt projekt att börja byta ut dessa tyvärr.

Balkarna som ligger där nu förstärks vid varje "underbalk" och på så sätt så har tex en balk på 3m ca 6 punkter på undersidan där den får stöd. Det borde väl räcka? Spännvidden här blir ju ca 60 cm. Jag förstår om balken bara har stöd i ändarna att det krävs en tjockare.
Hm, ja alltså spännvidden 60 cm klarar ju vanligt golvspån, så om det är så kort emellan stöden borde det inte vara något problem. Är 100x45-reglarna också med max 60 cc?
 
Okej, vad bra!
Ja idag är det 60cm mellan balkarna på längden, och lite oregelbundna kortlingar, så här är min plan att stärka upp ordentligt. Tack för hjälpen :)
 
P
A Adamrenoverar skrev:
Okej, vad bra!
Ja idag är det 60cm mellan balkarna på längden, och lite oregelbundna kortlingar, så här är min plan att stärka upp ordentligt. Tack för hjälpen :)
195x45 som minimum klarar ju en spännvidd på ca 3 meter. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.