Hej har trefas framdraget hemma säkrat på 16A. Och skall köpa ny spis.

På den spis jag har tittat på står det installationseffekt 10700 W. Detta kan ju inte vara möjligt, då skulle jag ju behöva säkra med 10700/400= 26 A säkringar.

låter mycket tycker jag, eller är detta bara ett måt på hur mycket spisen kan dra vid max belastning?
 
Du fördelar effekten på 3 faser. 3x16 Amp. 6400watt/fas.

//Janne
 
Axel24 skrev:
Hej har trefas framdraget hemma säkrat på 16A. Och skall köpa ny spis.

På den spis jag har tittat på står det installationseffekt 10700 W. Detta kan ju inte vara möjligt, då skulle jag ju behöva säkra med 10700/400= 26 A säkringar.

låter mycket tycker jag, eller är detta bara ett måt på hur mycket spisen kan dra vid max belastning?
Det är vad spisen drar då alla plattor och ugn är påslagna på högsta effekt. Man kaske bör vara säkrad för halva den effekten, det finns säker nån tumregel att räkna efter.
 
Nog bör man väl säkra för maxeffekten? Man ska såklart kunna köra alla plattor och ugn för fullt utan att säkringen går. Eller hur menar du?

Till trådskaparen: x man har ju rätt, du har räknat som om spisen bara kopplades mellan två faser, inte tre.
 
Nej man säkrar inte efter maxeffekten, man räknar med att inte alla element i spisen går på max samtidigt.

Kan ju ta ett exempel:

Det kommunala bostadsbolaget här i stan där jag bor har i princip bara 1-fas in i alla sina lägenheter (frånsett några nybyggda) och således även endast 1-fas spisar. Har mätt upp strömmen till några spisar och de drar ungefär 42-43A när allt är på, ändå är de säkrade med 20A och det är kanske 2-3 st om året, av några tusen, som har problem med att säkringen går när de använder spisen.

Man räknar med vad spisen drar vid normal användning.
I ett storkök tex är det normal användning att använda spisen till max och då säkrar man även efter maxeffekten.
 
Jag förstår fortfarande inte, menar du att folk inte maxar sina spisar då och då? Jag har kört alla plattor och ugnen för fullt säkert två gånger den senaste månaden.

I vilket fall, om jag skulle installera en spis till mig själv skulle jag aldrig nöja mig med att den inte gick att köra allting samtidigt utan att säkringen gick.
 
Det går ofta att överbelasta säkringen(arna) i ganska lång tid så därför brukar det gå ändå.
 
Nu är ju detta "problem" större när det gäller 1-fas spisar eftersom en 1-fas spis har samma effekt som en 3-fas dito men har bara 1-fas och 230V att använda sig av.

Det finns 3-fas spisar som inte drar mer än 16A vid "full fräs" och även om de skulle dra ca 20A så håller säkert säkringarna 1 timme iaf.

Samma sak gäller ju även huvudsäkringar till tex en villa, det är uträknat hur mycket som behövs vid normal användning, om det blir några toppar ibland så löser sig det genom att man har tröga säkringar, som klarar en viss överström en liten stund.
Skulle man säkra efter villans maxeffekt "i fall att man vill använda varenda elapparat och tända alla lampor man har samtidigt" så skulle man få ett ganska saftigt abonnemang.

När det gäller Axel24s spis så klarar sig den på 3x16A eftersom effekten är uppdelad på 3-faser
 
sa3afc skrev:
Det går ofta att överbelasta säkringen(arna) i ganska lång tid så därför brukar det gå ändå.
Jo, fast kanske inte 43A på en 20A-säkring..

Buffster: Jag förstår helt resonemanget med villan, självklart dimensionerar man inte huvudsäkringarna efter maxlast. Och jag förstår också det orimliga i att göra det när man har en 1-fasspis. Vilket är skälet till att jag aldrig skulle låta installera en 1-fasspis i min kåk, utan en 3-fas med 16A-säkringar. :)
 
x man skrev:
Du fördelar effekten på 3 faser. 3x16 Amp. 6400watt/fas.

//Janne
Näh, men däremot ca 11000 watt på tre faser, med 16 A säkring.
 
Det blir bara 3567 W per fas dvs 15,5 A. Dvs 16 A säkring räcker gott.

För övrigt kan en 10 A trög säkring belastas med 20 A en timme innan den brinner av. Det skulle därför kunna gå att säkra spisen med 10 A om lasten är jämt fördelad och man inte har ungen på grill 300 grader och alla plattor på fullt långa tider.
 
jon_h skrev:
Jo, fast kanske inte 43A på en 20A-säkring..
Nä, kanske ska tillägga att säkringen gick på ett par sekunder vid 43A...
 
Men när man räknar på utlösningsvillkoren för en viss ledning och kommer fram till att den ska avsäkras med 10A-säkring, räknar man då med att sagda ledning ska tåla 20 A i en timme? Och tål en 1,5mm2-ledare att köras med 20A i en timme lite då och då? Menar inte att ifrågasätta det du säger, jag är bara lite nyfiken på hur det fungerar.
 
Helt rätt "Gnistjagare", hjärnsläpp från min sida! 230*16*3=11040watt totalt effekt uttag.

//Janne
 
jon_h skrev:
Jag förstår fortfarande inte, menar du att folk inte maxar sina spisar då och då? Jag har kört alla plattor och ugnen för fullt säkert två gånger den senaste månaden.

I vilket fall, om jag skulle installera en spis till mig själv skulle jag aldrig nöja mig med att den inte gick att köra allting samtidigt utan att säkringen gick.
Och så kanske dammsuga och köra micron samtidigt? Tvätta också eventuellt? OK, sätt så stora huvudsäkringar som behövs, det är ju bara pengar det handlar om!

Skämt åsido, nej man räknar normalt inte med att man kör 4 plattor på 6:an och snabbuppvärmning på ugn och värmeskåp samtidigt. Om man nu har behov av det så får man såklart dra fram matning i lämplig kaliber och säkra upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.