Vi funderar på vad vi ska ha på garageuppfarten, grus matchar vår stora klippberg kloss inpå och är trevligt tycker vi, men svårt att leka på, betongsten är lekbart men inte så snyggt till klippan. Asfalt är ganska neutralt och lekbart, kanske skulle man kunna ha ett översta lager med småsten nerpressat i asfalten?
Är det någon som vet hur priserna på dessa material är, ungefär åtminstone?
Vilket är dyrast? En ungefärlig prisskillnad?
tack på förhand Fialotta
 
Hejsan fialottabus!

Jag har bara priset för gruset men det kanske hjälper dig lite på väg?

Det grus jag använt på gångar och uppfarten kallas ofta Gårdssingel men heter hos leverantören Makadam 8-11, dvs gruset mäter mellan 8 och 11 mm. Mycket fint, mycket användbart och dessutom en jämn kvalitet utan stora stenar som "flyter upp" på ytan. Som du säger, inte så lekvänligt. En Bobbycar rullar riktigt dåligt på gruset :surprised:. Dessutom är det lite knepigt att få småbarn att INTE kasta gruset på gräsmattan :rolleyes: .

Pris ca. 200 kr/ton inkl. frakt. Densiteten är 1,3 ton/kubikmeter. Bra att veta när man skall beräkna hur mycket man behöver med ett visst lager på en bestämd yta. Har för mig att leverantören rekommenderar ett lager på 10 cm. Vi har runt 5 cm - man sjunker inte ner i gruset på samma sätt då. Fiberduk ligger under gruset - jag betraktar duk som ett måste. Du slipper växter som tränger upp genom gruset och dessutom blir det inte lerigt vid längre tids väta.

Måste bara nämna denna anekdot - svärfar lade grus på sin uppfart och grannen ville inte vara sämre. Han ville dessutom bräcka svärfar genom att lägga ut ett tjooockt lager grus - lite exklusivare liksom. När det var klart körde grannen in bilen på den nya uppfarten och när han sedan skulle ta sig en biltur, hade bilen sjunkit ned i gruset och satt fast! Ju mer han gasade desto mer sjönk bilen :D

Vad är då sensmoralen med denna anekdot? "Lagom är bäst"- kanske? Utom när det gäller antalet plintar under en altan ;)
 
Hej och tack!
Jag råkade stöta på en man som visste svaret, så jag tänkte berätta.
Pris för vår garageuppfart (60kvm) enligt honom;
vanlig asfalt ca 18'
asfalt m småsten i ca 21'
betongstenar ca 41'
och slutligen grus ca 6'
Den sista siffran känner jag mig litet tveksam till, det är isåfall väldigt prisvärt?!
mvh fialotta
 
För 6000 får du 30 ton grus, alltså runt 23 m3 om peegee4s siffror stämmer. Det täcker då ungefär 230 m2 om lagret är 10 cm tjockt. Nu vet jag ju inte hur stor yta det gäller i ditt fall, men jag blir inte förvånad av att gruset är oerhört mycket billigare än de andra alternativen
 
Jo, själva gruset till vår uppfart skulle kosta 1000 kronor, men sedan tillkommer ju fiberduk och litet justering av marken.
mvh fialotta
 
Priser är alltid bra att ha, om de stämmer. Vi ska lägga munksten/betongsten/torgsten, ja kärt barn har många namn. För den betalar vi ca 140.-/kvm x 140kvm = 20k har sedan räknat med ca 5k för bärlager o stenmjöl. Läggning tänkte vi göra själv eller om vi känner oss rika(vilket vi sällan gör :))), anlita det östeuropiska samarbetet och spendera ca 5-8k där.

Grus/singel har aldrig varit ett alternativ då det bara flyttar sej o bär sej åt.

Asfalt hör hemma på större uppfarter tycker jag.

Sen finns det ju betongsten & betongsten. den jag räknat på är antingen från Jem&Fix för 140.-/kvm eller Byggmax ca 169.-/kvm Mått: 250x123x63 mm

Någon som vet om det måste vara 63mm för uppfarter, det finns modeller som bara är 50mm men dessa sägs inte vara lämpliga för uppfarter, mer för gångar o liknande. Men med bra underlagsarbete borde inte tjockleken spela så stor roll tyvker jag.
 
hej drakbane!
De priser jag anger här ovanför ska alltså inkludera både arbete inkl skatt mm och underarbete samt de maskiner som krävs. Jag blev förvånad över att det inte kostade mer.
Vi kommer att lägga asfalt på vår 60kvm breda parkering (plats för 4 bilar om vi vill) och sedan kommer vi att grusa gången till huset. Vi blev avrådda från asfalt med naturgrus i eftersom "limmet" i asfalten inte klarar hettan utan kryper upp mellan stenarna.
mvh fialotta
 
Om man vill slippa känslan av att man sjunker ner till anklarna i gruset när man går där och kanske även vill ha en yta där man kan köra en bobbycar så ska man inte lägga 10 cm grus. Gör ett bärlager av samkross som ni paddar av och lägg sedan ett 2-3 cm gruslager ovanpå. Detta blir mer ett dekorationslager än ett slitlager. Ytan blir fast och jämn och ingen "kyrkogårdsgång".

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.