Rent krasst så är det svårt att få till den lösning du vill ha och ändå följa alla regler och normer. Förr när man byggde sådana här lösningar så behövde dom inte tänka på luftning av panelen.
Du får fasa av kantelement i överkant för att få lite lutning utåt om du inte väljer att köra med plåt. Man kommer att se plåten eller duken om du inte kan tänka dig att ha sockeln innanför panelen.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Rent krasst så är det svårt att få till den lösning du vill ha och ändå följa alla regler och normer. Förr när man byggde sådana här lösningar så behövde dom inte tänka på luftning av panelen.
Du får fasa av kantelement i överkant för att få lite lutning utåt om du inte väljer att köra med plåt. Man kommer att se plåten eller duken om du inte kan tänka dig att ha sockeln innanför panelen.
Var rädd för det svaret! Förstår att det ser illa ut med synlig plåt eller duk. En fas i överkant skulle kunna vara intressant.

Men rent praktiskt så borde min lösning i första inlägget gå att genomföra?
Även fungera med önskvärt resultat?

Jag förstår att det är ett stort jobb för något många anser vara en småsak. Tycker ändå det känns hyffsat enkelt?

Tack!
 
Du har inte funderat på Albabalk?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har inte funderat på Albabalk?
Jo, har tänkt albabalk i princip hela tiden. Men blev lite otympligt med kranbil osv.

På vilket sätt skulle det underlätta?
Bärighet för sockelskivan?

Tack!
 
Redigerat:
W Wallawhoa skrev:
Jo, har tänkt albabalk i princip hela tiden. Men blev lite otympligt med kranbil osv.

På vilket sätt skulle det underlätta?
Bärighet för sockelskivan?

Tack!
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har inte funderat på Albabalk?
Ritning av väggsektion med Albabalk, XPS-skiva, puts och luftning bakom spikregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Albabalk, gerad xps skiva, puts. Med luftning bakom spikregel.
 
Fler sätt?
 
Luftningen av fasaden även funderas på, i skissen kommer det inte in i nederkant för tillfället. Där skulle du kunna sätta en ventilerad hattprofil horisontellt istället för att lösa detta.
Jag har för mig att i första avsnittet i Husdrömmar förr förra säsongen när Gert visade upp sitt nya hus i Äggdal att just denna del av sockeln visades, kika på detta och se om det ger några uppslag.
 
B bossespecial skrev:
Luftningen av fasaden även funderas på, i skissen kommer det inte in i nederkant för tillfället. Där skulle du kunna sätta en ventilerad hattprofil horisontellt istället för att lösa detta.
Jag har för mig att i första avsnittet i Husdrömmar förr förra säsongen när Gert visade upp sitt nya hus i Äggdal att just denna del av sockeln visades, kika på detta och se om det ger några uppslag.
Tack! Ska genast kika på detta!
I min första skiss så sker luftningen mellan underbrädorna på panelen. Blir ca 7-10mm mellan varje. Samt att det målas med slamfärg.
Jag tror att det räcker gott.

Ska kika på avsnittet du nämnde nu :)
Tackar!

e: Hittar ej de gamla säsongerna, verkar inte finnas att strömma..
 
Redigerat:
Börjar luta åt albabalken igen
 
W Wallawhoa skrev:
Börjar luta åt albabalken igen
Vet någon var jag kan vända mig för rådgivning?

Har pratat med några men alla är lika osäkra som mig.
 
Om du väljer att köra med någon form av kantelement/skiva ytterst så kan du sätta denna med distans och sätta ventilgaller där för att lufta fasaden. Det finns hur många möjligheter som helst bara man inte snöar in på något utan bara ser möjligheterna.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du väljer att köra med någon form av kantelement/skiva ytterst så kan du sätta denna med distans och sätta ventilgaller där för att lufta fasaden. Det finns hur många möjligheter som helst bara man inte snöar in på något utan bara ser möjligheterna.
Tack igen!
Känns svårt när det inte finns ”standard” lösningar för problemet, därav min osäkerhet.
Förstår att man kan göra detta på många sätt.
Har fastnat på denna detalj, vet inte vad jag ska göra.

Men principen med en cellplastskiva på albabalken måste fungera, sedan putsa skivan utan skarvar osv?


Röd träfasad på hus med oputsade skarvar och ställning, arbetsman synlig vid hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att lösningen på bilden är nån form av fasadskiva med tanke på skarvarna. Ser inte så bra ut
 
Behöver tips :)
 
Skiss av väggkonstruktion med XPS-skiva, albabalk, och vindskiva med utstick och luftningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni om denna? Xps skiva utanpå albabalk. Vindskivan hänger ut över xps. Luftning i form av 8mm plattor eller 12mm stående läkt


Röd trävilla med lutande tegeltak och gula karmar runt fönster och dörren, synlig vindskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat trähus med tegeltak och vitmålade fönster, omgivet av grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant tråd! Hur gjorde du till slut? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.