Tackar! ;D ;D
 
F
Lyfter den här gamla tråden lite. Är det någon som kan tipsa om lämpligt rör att gräva ner för att sedan dra "vanlig trädgårdsslang" i?
 
Ska du dra trädgårdsslang i så kanske vanliga avloppsrör är lagom. Själv tänkte jag gräva ner entums PEM-slang (heter det va?) och köra vattnet i direkt. Jag räknar med att slangen töms tillräckligt när jag kopplar loss pumpen och det vatten som ev. blir kvar lär inte frysa sönder den slangen.
 
F
Var precis inne på plantagen. De menade på att det räcker att gräva ned Gardenas egna tryckslang för sprinkler. På hösten öppnar man alla ventiler och den ska klara av att ha lite vatten kvar.

Hmm.. Kanske går att blåsa ur med kompressorn?
 
Nackdelen med så smala slangar som trädgårdsslangar är att man får en massa tryckfall när det rör sig om lägre dragningar och därmed sämre effekt på hela anläggningen.

Blåsa ur slangarna med kompressorn är tydligen ett rätt vanligt sätt att evakuera dem inför hösten så det går nog bra.
 
Är det någon som har koll på tryckfall.
Har kollat på rinkabyror.se efter PEM-slang, det blir ju några meter minst sagt runt om på tomten, och jag kan inte förstå deras tabell.

1. 25mm eller 40mm om man har 100m slang t.ex.
2. Utkastaren har ju en smal diameter, kastar man inte pengar i sjön med en grövre diameter då?

.Henrik
 
Här är tabellen som jag skrev om.

Om jag förstår rätt så är en 1bar=10meter vattenpelare(wikipedia)
Så om jag har 4,5bar tryck i mitt VVS system och 25mm(25x20,4) PEM-slang, hur lång slang kan jag ha innan det blir för lite tryck för en vattenspridare (normalt 600-1000l/h)

.Henrik
 
  • rinkaby.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
tallmilan skrev:
Är det någon som har koll på tryckfall.
Har kollat på rinkabyror.se efter PEM-slang, det blir ju några meter minst sagt runt om på tomten, och jag kan inte förstå deras tabell.

1. 25mm eller 40mm om man har 100m slang t.ex.
2. Utkastaren har ju en smal diameter, kastar man inte pengar i sjön med en grövre diameter då?

.Henrik
Sen är ju frågan vad man ska ha för slang för att den ska matcha t ex gardenas popup-sprinklers?

Läste att någon använde 1tums PEM-slang som förefaller mkt billigare än gardenas egna slang för 699kr/50meter. Går det att koppla deras sprinklers direkt på eller måste man ha någon slags övergång? De har ju 3/4" vad jag förstår.
 
Det finns gott om övergångar från PEM till 3/4", både i plast ( billigare, men bra) och i mässing.

.Henrik
 
PEM-slang brukar man kunna hitta på Blocket för en rimlig peng. Det ska ju bara gå "trädgårdsvatten" i den så för mig spelar det ingen roll om den legat som solfångare eller liknande innan.

Det här t.ex. räcker väl till två rätt rejäla tomter? PEM slang 32 och 40 och sedan tar man övergångar till 3/4" eller vad sprinklern råkar ha.

I min tillfälliga "automatiska" bevattning, timerstyrd pump med trädgårdsslang till sprinklers, märks en enorm skillnad sedan jag bytte till 3/4" trädgårdsslang istället för den vanliga 1/2". Så jag kommer lägga ner *minst* entums eller kanske grövre ändå beroende på vad jag råkar få tag på. Dumt att snåla på just slangen/rören eftersom de avgör rätt mycket hur stor anläggningen kan vara. Nästan mer än pumpen om det börjar röra sig om rejäla avstånd. Själv har jag närmare 50 meter från pump till "sista tappställe" och dessutom nästan tre meters uppförsbacke så vanlig trädgårdsslang bromsar på tok för mycket.
 
Här finns en tabell som till en början ser helt galet komplicerad ut men som faktiskt illustrerar hur mycket man tjänar på att gå upp en grovlek i slangen:

tryckfall.gif

Vi säger att jag har ett flöde på 0,15 l/s (~ 0,4 m3/h) och en 1/2" trädgårdsslang. Jag fick välja detta ganska låga flöde eftersom man hamnar långt utanför diagrammet med högre flöde och så klen slang.

Börja på vänstra sidan och leta upp 0,15. Skalan är logaritmisk så 0,15 ligger närmre 0,20 än 0,10 i tabellen. Det är 0,1 l/s mer för varje linje man går uppåt upp till 1,00 - sedan blir varje linje uppåt 10 l/s...

Följ den röda linjen till höger tills du kommer till det diagonala strecket för "12 x 2,00 mm" 12 mm räknar jag som ungefärlig innerdiameter i en 1/2" slang. Följ röda linjen nedåt från brytpunkten till tryckfallsskalan, som också är logaritmisk så litet skillnad till höger på skalan är mycket mer än till vänster. För 1/2" slang får du ung. 9500 Pa/m, vilket är ~0,1 kPa/m eller ännu hellre 0,1 bar per meter. Gör sedan samma för 3/4" slang (16 x 2 mm) och 1" (20 x 2 mm).

Då får vi fram att vi tappar följande på en vanlig 20 m slang (avrundat):

1/2" 2 bar
3/4" 0,2 bar
1" 0,07 bar

Vid högre flöden blir det ännu värre för den klenare slangen.

Min pump har ett flöde på ungefär 0,8 l/s så även 1" är i klenaste laget egentligen och redan 1 1/4" ger mig en femtedels tryckfall. Konstigt, men så är det tydligen.
 
Spännande! Jag räknar också på tryckfallsförluster, kollade tabellen ovan på en 200m PEM 40 med inv mått 32,6 med en pump med 1l/s (3600l/h, max 4,5 bar) . Då får jag en förlust på 0,04 bar / m. Vilket skulle innebära ca 8 bar på 200m.Pumpen klarar juh max 4,5 bar, då skulle det inte komma ut något, eller tänker jag fel/räknat fel?
 
Du hade 15 m höjdskillnad också va? Där tappar du 1,5 bar också.

Jag får det till liiitet över 0,01 bar (typ 1050 Pa) / meter. Vilket då ger dig en ynka bar kvar. Eller är det min astigmatism som gör att jag tittar snett i tabellen?

Men detta gäller alltså vid fullt flöde. Vid lägre flöde torde tryckfallet bli mindre och du borde alltså få mera fjutt ur kranen.

Dock så kan jag för litet i ämnet och med dina avstånd och höjdskillnad så skulle jag definitivt kolla med ett proffs och se vad de rekommenderar. Jag misstänker att du behöver en rätt kraftig pump och kanske en pump i varje ände. En som transporterar vattnet genom slangen och en som ger trycket till kranen. Men som sagt, värt att kolla upp med ett proffs.
 
Precis vi har 15m höjdskillnad också. Först hade vi tänkt att ha en bensinpump i ena änden som fyller ett par 1 kubiks plasttankar och därifrån ha en vanlig pump. Men för att slippa tankarna och bensinpump så kunde man kanske köra på lite kraftigare rör. Skulle vara smidigare :)
 
Det är nånting jag inte förstår här.
Varför får jag högre flöde vid lägre tryck ?

Jag tycker (logiskt) att jag skulle få högre flöde ju mera vatten jag trycker ut genom utkastaren ... är det för att tryckt är beräknat per mm2 ?

.Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.