Vi får bygga nytt hus på min pappas tomt om vi antingen flyttar den befintliga stugan ca 10 m eller river den och bygger upp en ny bredvid det stora hus som vi ska bygga. Nu behöver vi lite hjälp eftersom vi inte kan något alls.

Stugan är 10 m lång och 3,5m bred med torpargrund. Det är en vanlig trästuga av äldre modell men i fint skick. Till saken är att det finns en murstock i den. El och vatten är inkopplat.

1. Vad tror ni är bäst och billigast- Försöka få tag i någon som är villig att flytta stugan trots murstocken (riva ner murstocken eller försöka flytta med den) eller är det bättre att riva stugan och bygga upp en ny där vi vill ha den?

2. Jag undrar också: Om det går att flytta stugan- kan man då göra ny grund av plintar trots att den stått på torpargrund innan? Eller är det inte så dyrt att göra en torpargrund?

3. El och vatten är inkopplat till befintlig stuga-vad kan det kosta att koppla på det till den nya stugan/flyttade stugan som ju ska ligga på en annan plats i trädgården?Är det krångligt?

4. Om det blir så att vi river stugan....vad kan sådant kosta? Är det jobbigt? Om man hyr in någon slags maskin, kan man göra det själv då?

Snälla hjälp oss vilsna ni med erfarenhet!! Tack!
 
Jag flyttade mitt lilla hus, som är 6,5 x 6,5 med Edin-kranar (Christer Edin) i Stockholm cirka 10 meter och det kostade 35.000 kr. Jag har ej en murstock i huset.
Jag gjorde nya plintar till huset och det borde gå att göra även om huset stått på torpargrund innan. Men Du bör ta reda på hur många så att de håller för de bärande delarna.

Bäst är nog att ringa några firmor och fråga dem om allt detta, för att bedöma om huset är värt kostnaderna jämfört med rivning mm!

Helena med
Sverigestugan
 
Tack för ditt svar! Vi har pratat med några som flyttar och en byggnisse här men de kan inte komma och kolla förrän om två veckor, tänkte få lite kött på benen innan:)
Helena- 35:- var det bara för jobbet eller räknar du med något mer??
Fler med tankar?
 
Jag rev en stuga som var ungefär lika stor som din förra sommaren. Den hade också den murstock. Det tog ca 3-4 veckor inklusive bortforsling av ca 30 släpkärror med rivningsvirke och tegel till sopen. Kanske ger det er en känsla för hur mycket jobb det är att riva huset. Jag använde kofot, tigersåg samt blod och svett... Inga tårar dock :)

/Maxen
 
*ler* Ska den rivas så hyr vi in någon maskin, annars orkar vi nog inte:)
 
Ibland vill brandkåren ha någonting att öva på. Det är ju ett sätt att bli av med ett hus.
 
andersmc skrev:
Ibland vill brandkåren ha någonting att öva på. Det är ju ett sätt att bli av med ett hus.
Precis vad jag tänkte föreslå, det är en riktigt bra lösning som jag har hört en hel del använt sig av och inte så dyr heller...
 
Tack för tipsen om brandkåren. Detta är i ett villaområde men husen på sidan ligger mer än 30m ifrån stugan. Får man "sätta eld" på ett hus så nära annan bebyggelse? Annars hade de ju varit kanon!!
 
Brandkåren vet själva när de kan använda "övningsobjekt" i samhällen!

35.000:- var för flytten av huset 2 man 2 dagar och 3 man i 1 dag samt lastbil tor med alla järnbalkar och laster för kranen samt 1 liten kran i 2 dagar och jättemobilkranen i 1 dag. Perfekt arbete... bara lite tapetrynk i 1 hörna !!!
9 nya plintar gjöts för 4.500:-

Helena med
Sverigestugan
 
Kanske oika från brandstation till brandstation men jag tror de har slutat med att "öva" på så sätt.

/Maxen
 
Maxen skrev:
Kanske oika från brandstation till brandstation men jag tror de har slutat med att "öva" på så sätt.

/Maxen
Asså. Var inte länge sedan jag hörde en kåk som övades på. Men som sagt, det är ju inte svårare än att kolla upp med den lokala brankåren.
 
ha ha...återkom gärna med det där om brandkåren, så vi får reda på hur det gick.
För en del år sedan använde kommunens brandkår ett sådant objekt till övning, men det var när att hela kommunen gått upp i rök! När jag något år senare, undrade om brandkåren inte var intresserade av att elda upp mitt hus (rivningshus) höll jag få på truten av branchefen........
Tror inte heller man längre övar så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.