Bifogar en fin bild.
Funderar lite vilt nu så är mest nyfiken på om det är möjligt att såga ut ett spår i betongen (160mm tjock) och dra såväl avlopp och vatten för att flytta köket till rummet märkt matplats. Nu är matplats rummet för litet för ett vettigt kök, det är jag fullt medveten om. Så jag är mest intresserad kring om det är möjligt att lägga avloppet och vatten (som jag antar man drar i ett rör också) i betongen?
Idag är det 65mm rör som är i köket, men förstår jag det riktigt så ska de vara större dimension idag?
Röda ringen markerar var avloppsstammen och vatten kommer i schakt idag.
Ritning av en våningsplanslayout med markerat förslag för att flytta kök till matplats och avloppsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om det är en lägenhet så ingår inte betongen i golvet i lägenheten utan det är föreningens egendom. Styrelsen kanske vill att du bekostar en undersökning om ett sånt ingrepp riskerar leda till försämrad bärighet, dvs. om det kan bli sättningar i huset efteråt.

Tänk på att ett avloppsrör måste luta lite hela tiden.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Det finns många trådar här om flytt av kök, just nu till exempel en om ventilation. Ibland går det, ibland inte. Föreningen har ett ansvar för bjälklag och ventilation. Troligen kommer föreningen att be er ta fram ett underlag om konsekvenser innan en bedömning kan göras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Till ett köksavlopp räcker det med 50mm rör ur flödessynpunkt, men man rekommenderar ett steg grövre 75mm för att ha lite marginal mot igensättning av fett.

Det är inte säkert att avloppet måste gå i golvet, det är möjligt att det kan dras utefter väggen och täckas av skåp.

Ofta är det inte vatten o avlopp som är det största problemet för köksflytt. Du måste ha en imkanal i köket, även om du har en cirkulerande kolfilterfläkt. Många missar detta. Det blir nedslag vid nästa OVK. Och dyra åtgärder, ibland tillbakaflytt av köket.
Utöver det bör man planera eldragningen i god tid. Det kommer att behövas flera nya dragningar från elcentralen.
 
Ventilationen är jag inte orolig över.
Men kanske skulle formulerat mig annorlunda.
Finns det några andra alternativ jämfört med att dra det i golvet?
I väggen går inte för då stänger jag utrymmet in till nuvarande köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.