D Daniel 109 skrev:
Nej man får inte störa. Men du kan inte hävda att du är störd bara för att någon vistas i närheten av din tomtplats.
Det förstår jag också (faktiskt) men om du tittar på fotot i början av tråden så ligger bryggan 20 meter från huset, i direkt synfält ner mot vattnet från altanen och huset. Lägger sig någon vid vår brygga (och vi är där) så är vi störda, så nära är det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med att störa ska du se det som att de stör på bryggan. Alltså inte att ni blir störda på er tomt genom att de är på bryggan.

Men det är väl ändå ett rätt teoretiskt resonemang om ni har en egen ö. Ingen kommer ju att komma och lägga till vid er brygga precis nedanför huset utan att ha ett ärende till er.
Man kan tycka att det är ett teoretiskt resonemang men det är precis det som miljönämnden hävdar när dom yrkar på avslag. Dvs, att folk ska kunna lägga sig vid vår brygga.
Notera att det inte finns någon tomtplatsavgränsning och vi vill dessutom rita upp en sådan där vår brygga ingår.
 
D Daniel 109 skrev:
Du skulle ju kunna fråga om du kan bygga ytterligare en brygga på ett mer avskilt ställe. Jag tror inte att de går med på det. Men det är ju ett svar på argumentet att det bara finns en brygga.
Jag funderar faktiskt på det men det blir lätt dyrt.
Sedan måste jag erkänna att det känns som bortkastade pengar. Dom enda som kommer till ön (på de senaste åren iaf) är kanotister.
 
Nej, du förstår uppenbarligen inte. Det är tillåtet att vistas på mark utanför tomtplatsen. Du kan inte hävda att du blir störd av att någon finns där. Visst kan folk störa med din blotta existens även utanför tomten. Men det är något man måste acceptera. Oavsett om du har din mark eller grannens tomt 20m från altanen. Det är inte var som åsyftas med att störa.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om ni nu alls kan hitta en plats som har 100 meter till vatten åt alla håll. 5,5 ha är ju inte nödvändigtvis stort nog för det, beroende på formen på ön.
Strandskyddszonen är 150 m i skärgården så det går inte. Holmen skulle inte kunna bebyggas om det inte redan fanns ett hus där.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du förstår uppenbarligen inte. Det är tillåtet att vistas på mark utanför tomtplatsen. Du kan inte hävda att du blir störd av att någon finns där. Visst kan folk störa med din blotta existens även utanför tomten. Men det är något man måste acceptera. Oavsett om du har din mark eller grannens tomt 20m från altanen. Det är inte var som åsyftas med att störa.
Men vad menar man då med tomt här?
Från Naturvårdsverket:
Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig.
Och:
Att tillfälligt förtöja eller bada vid en brygga som ligger utanför en tomt finns det inget förbud mot. En förutsättning är naturligtvis att den som äger bryggan inte blir hindrad från att använda sin brygga.

Vi äger hela holmen så den är vår tomt och den omfattas av allemansrätten, jag tycker strandskyddet och allemansrätten här kolliderar.
Jag håller helt med om att det är vagt formulerat.
 
Att ni äger marken gör den inte till er tomt, utan till er fastighet. Tomten är en del av fastigheten, upp till sådär 50 meter från boningshus beroende på lite av varje. All annan mark gäller allemansrätten på.

Om ni får en tomtplatsavgränsning innebär det att ni får en strikt definierad tomt som marken innanför den avgränsningen.

Jag skulle dock bestrida den avgränsningen och hävda att hela framsidan ner till och inklusive bryggan är tomt och att den är ianspråktagen före 1975 då dagens drakoniska strandskydd infördes. Chansen att vinna en sådan strid? Förmodligen begränsad.
 
  • Gilla
nine_mirrors
  • Laddar…
Nej, det är din tomtplats som är din tomt. Inte hela fastigheten.
 
  • Gilla
nine_mirrors
  • Laddar…
F
Vår tomtplats är definierad 3m utanför fönstret med 25m till vattnet. Teoretiskt kan någon slänga upp tältet ”på gården” och det är bara att gilla läget. Strandskyddet är drakoniskt ‍♂️
 
  • Gilla
nine_mirrors
  • Laddar…
Och jag kan sköta marken, slyrensa, slå gräs, underhålla stigar, etc, på min fastighet men det blir inte "tomt" av den orsaken.
Så för att veta till 100% vad tomt innebär för enskild större fastighet kan det behöva prövas om ni vill göra fysiska hinder eller avvisa någon.
 
  • Gilla
nine_mirrors
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att ni äger marken gör den inte till er tomt, utan till er fastighet. Tomten är en del av fastigheten, upp till sådär 50 meter från boningshus beroende på lite av varje. All annan mark gäller allemansrätten på.

Om ni får en tomtplatsavgränsning innebär det att ni får en strikt definierad tomt som marken innanför den avgränsningen.

Jag skulle dock bestrida den avgränsningen och hävda att hela framsidan ner till och inklusive bryggan är tomt och att den är ianspråktagen före 1975 då dagens drakoniska strandskydd infördes. Chansen att vinna en sådan strid? Förmodligen begränsad.
Jo, det blir nog så det blir. Det fanns en brygga (eller snarare 2) när pappa köpte stället 1967. Den ena rasade ihop (stenkistan höll inte ihop) och den andra tog isen så vi byggde en ny. Vi har iaf kopplat in jurist.
 
  • Gilla
ByggHenkebus och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är din tomtplats som är din tomt. Inte hela fastigheten.
Det är väl det som är grunden till min förvirring. Vi har aldrig fått någon tomtplatsavgränsning gjord vilket har gjort att jag har betraktat det mesta som är inom synhåll som tomt. Vi har tex tvättlinor, båtupptagningsplats, brädförråd, kompost, kajakplats etc en ganska bra bit (säg en 50 - 75 m) från huset.
I diskussion med advokaten har jag också förstått att jag egentligen inte får klippa gräset längs stranden. Vi gör det på en (liten) strandäng där lokal bondes får ibland går och betar. Dom föredrar tydligen att det är klippt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Chansen att vinna en sådan strid? Förmodligen begränsad.
Men ingen minns en fegis, så vi tar striden!
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Kan tänkas att kommunen vill att allmänheten ska ha tillgång till ön (utanför tomtgräns) och måste kunna lägga till med båt. Om ni vill prata med kommunen kan ni ju erbjuda att bygga en lämplig brygga för allmänheten någon annanstans mot att er tomt får sträcka sig ned till vatten och att ni får bygglovet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan tänkas att kommunen vill att allmänheten ska ha tillgång till ön (utanför tomtgräns) och måste kunna lägga till med båt. Om ni vill prata med kommunen kan ni ju erbjuda att bygga en lämplig brygga för allmänheten någon annanstans mot att er tomt får sträcka sig ned till vatten och att ni får bygglovet.
Ja, jo, så kan det kanske vara. Jag har svårt att se vad som skulle vara så unikt med vår holme jämfört med de tusentals andra skär, holmar och öar som finns i St Anna men vem vet?
Det känns verkligen som det sista alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.