Jag måste bara fråga då jag fick ett prisförslag som jag känner att det var rätt dyrt.
Jag skall byta 4 st fönster.
Jag frågade en snickare som kör eget. Och han gav fast pris på 1500 kr per fönster som han hjälper mig byta.
Han planerar arbetet till en dag, då jag endast behöver hjälp med att lyfta bort det gamla och lyfta in det nya.
Allt annat kommer jag att göra själv.
När frågan kom upp om kvitto så ökade priset till 3000 kr per fönster...
Det känns riktigt dyrt. Eller ?
Allt är lätttillgängligt, inga höjder. fönster är 140 x 130.
 
Ta in flera offerter ?

Ska du fixa smyg och foder sedan ? Om det är 3k per fönster att endast ta ut och sätta in så håller jag om att det känns saftigt instinktivt. Men inkluderar det också fönstersmyg och foder, måla etc. Så känns det mer rimligt.
 
1500 per fönster och en dag, alltså 2 timmar a 750 kr per fönster är helt rimligt. Det dubbla gör kvitto i överkant.

Men ska snickaren bara hjälpa dig lyfta ur och i fönstren och du gör allt själv? I så fall behöver du ju inte ens en snickare utan någon som är hos dig en dag och gör åtta lyft a någon minut. Kan vara vilken normalstark person som helst som är din hantlangare i så fall. Eller skulle snickaren göra något mer? Annars kan du hyra in närmsta tonåring och betala någon tusenlapp i handen för hela dagen.
 
  • Gilla
Dannnnnnne
  • Laddar…
Nej endast byte allt annat skulle jag fixa själv senare...
Jag har "gratis" hjälpare ifall jag orkar vänta. Men det är inte enkelt med tids pusslet för småbarns föräldrar att gå ihop.
 
För 6000 utan kvitto eller 12000 med kvitto finns nog någon som kommer medelbart.

Lite osäker fortfarande på om du efterfrågar okvalificerad lyfthjälp eller behöver en kvalificerad snickare för att demontera och sedan montera fönstren korrekt. Eller om du fixar det själv och vara behöver två händer till.
 
Jag behöver kvalificerad hjälp på första. Sedan gör jag rubbet utom själva lyftet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Sittställning
G Goggis skrev:
Jag behöver kvalificerad hjälp på första. Sedan gör jag rubbet utom själva lyftet.
Vad är det för hus och fönster ? Möjligen kan du lösa det själv med bärhjälp om du får vägledning ?
 
H
G Goggis skrev:
Jag måste bara fråga då jag fick ett prisförslag som jag känner att det var rätt dyrt.
Jag skall byta 4 st fönster.
Jag frågade en snickare som kör eget. Och han gav fast pris på 1500 kr per fönster som han hjälper mig byta.
Han planerar arbetet till en dag, då jag endast behöver hjälp med att lyfta bort det gamla och lyfta in det nya.
Allt annat kommer jag att göra själv.
När frågan kom upp om kvitto så ökade priset till 3000 kr per fönster...
Det känns riktigt dyrt. Eller ?
Allt är lätttillgängligt, inga höjder. fönster är 140 x 130.
Räkna med 1 1/2 timme per fönster inkl. tätning runt om fönstret när du hjälper till själv. När vi fick in olika offerter för fönsterbyten så var det otroliga prisdifferenser Ta in fler offerter.
 
Så snickaren ska bara stå och glo medans du väger in, måttar och skruvar fast fönstret ( karmskruv +-plugg ) . Man vill helst att första fönstret ska vara fast/ monterat innan man går på nästa. Känns väldigt konstigt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Finns ju ingen anledning att sätta fast det innan man lyfer in nästa? Se til så det inte ramlar in/ut med en brädlapp bara.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
G Goggis skrev:
Jag behöver kvalificerad hjälp på första. Sedan gör jag rubbet utom själva lyftet.
Tänker du lära dig hur man monterar fönster genom att titta på när en snickare monterar ett (1) fönster?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Tänker du lära dig hur man monterar fönster genom att titta på när en snickare monterar ett (1) fönster?
Han menar nog smyg, foder, måla etc.
 
Du menar att TS alltså är kunnig nog att montera fönstret korrekt, men måste lära sig att montera smyg och foder och att måla etc? Ja, så är det kanske.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du menar att TS alltså är kunnig nog att montera fönstret korrekt, men måste lära sig att montera smyg och foder och att måla etc? Ja, så är det kanske.
Haha jag tolkade det som att han behöver hjälp med att lyfta in fönstret, justera det i våg etc. men anser sig kunna fixa resten. Att justera in ett fönster är ju bland det enklaste i frågan. men TS kan ju också vara till åldern eller av andra skäl inte kunna lyfta in ett fönster själv och behöver därför hantverkarhjälp till detta momentet.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Ja SÅ kan det tolkas. Skulle vara roligt att veta vad TS menar.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.