Hej
Funderar på att byta ut sågspånet på vinden
Kutterspån är väl lite större ?
Vad kostar en säck ?
Hur är det med värmefaktorn kontra cellulosafiber ??
 
Cellulosa fiber är ett samlings namn för just naturbaserade matreal. Så sågspån, kutterspån, Lin, Hampa, tidningspapper, osv.. är Cellulosa.. Så det är lite svårt att förstå vad du menar :)

Dock så är den stora frågan vad är det för värme faktor på sågspånet. och det är svårt att säga..

Enligt en del tex Energimyndigheten så stod det förrut att 15 cm kutterspån motsvarar ca 7 cm miniralull. Och då vet man att kutterspån ska vara bättre änn sågspån när det gäller isolering.

Dock så börjar jag starkt tvivla på att kutterspån verkligen skulle vara så dåligt.. se flera andra trådar, bla en med värmekamera.

Jag skulle inte tro att det är någon större idé att byta ut sågspån mot kutterspån. Där i mot att lägga på kutterspån ovanpå sågspånet är nog mycket bättre.

Det är nog så jobbigt att lägga på mera isolering, ska man då dessutom skotta bort spånet..
 
Alternativt låta sågspånet ligga kvar och lägga "vanlig" isolering ovanpå. Själv hade jag fått för mig att det inte var så man skulle göra men där hade jag fel...igen. Nu när jag håller på med vår vind så kommer jag låta spånet ligga kvar och fylla upp lite med mineralullsisolering, fast detta mest för syns skull egentligen eftersom jag kommer att inreda vinden.
 
Jag har kutterspån i mitt hus. Har köpt in stenullsisolering och var helt förbered att behöva ta bort allt spån först. men det behövs inte då menar du??? *Hoppar upp och ner av glädje*
 
Nä precis, jag ringde tillverkaren för säkerhets skull (isover, men det gäller även stenull) och det är bara att tuta och köra, förutsatt att du "planar ut" bef. spån så att det inte blir onödiga luftfickor. Sågspån sägs ha 50% förmåga att isolera gentemot minerallull.
 
husolle skrev:
Hej
Funderar på att byta ut sågspånet på vinden
Kutterspån är väl lite större ?
Vad kostar en säck ?
Hur är det med värmefaktorn kontra cellulosafiber ??
Lambda värdet (värmeledningsförmåga)
Sågspån löst utfyllt = 0,12
Sågspån Packat = 0,08
Kutterspån löst utfyllt = 0,14
Kutterspån Packat = 0,08

Mineralull ligger mellan 0,035 och 0,04

För att uppnå samma isolerande förmåga med spån och kutterspån som mineralull så krävs dubbla tjockleken och att spånet packas ordentligt.

/Patrik
 
Åh fasen, det känns ju lite kontraintuitivt för mig att spånet isolerar bättre om det packas. Känns som att det borde vara bättre med större del luft. Av samma skäl trodde jag att kutterspån isolerade bättre än sågspån som ju är kompaktare. Men du har säkert rätt, det blir antagligen för stora luftfickor och konvektionsförluster om man inte packar spånet.
 
Trodde också att packat spån var sämre på att isolera än "löst", jag hade tänkt att fluffa upp lite för hand innan jag lade på tillägsisoleringen, tur att jag inte börjat än då!
 
hur bedöms när det är "packat " eller "löst"?
I min kloka bok står det att bästa isolering uppnås:

med sågspån är när materialet har densitet 0,20 kg/liter, lambda=0,9

med kutterspån löst packat - vid densitet 0,10 kg/liter, lambda = 0,06

för jämförelse: glasullmatta - vid densitet 0,11kg/liter, lambda =0,032

Med tanke på dom nämnda densiteter tror jag inte att det är så klokt att stampa spån ;)
Håller med jon-h att kutterspån isolerar bättre än sågspån .... och också väger mindre ;)
gaia
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Har i ruskigt många år trott mej veta att spån inte alls är så underlägset minull som många vill göra det till. Skönt nu att värmekameradokumentation visar annat.

Tänker mej att undervärderingen av spån först och främst beror på att ingen haft något direkt ekonomiskt incitament att försvara och framhålla dess förtjänster. De som producerar spån har fullt upp med att leverera till pelletstillverkning. Det är enklare att leverera i bulk till pellets fabriker än att leverera småpotioner till vindsisolerare.

Mot det står dessutom en jätteindustri som som i högsta grad har ekonomiska intressen av att framhålla mineralullens förtjänster.

Tänker mej att det även inverkar är att isoleringsindustrin hittills sluppit att göra helhetsredovisningar, på samma sätt som fönstertillverkare är tvingade att göra. Fönstertillverkarna får lov att räkna in även även de svaga punkter som fönstret har. Som t.ex. köldbtyggor p.g.a. metalldistanser mellan glasen och annat som försämrar totalvärdet.

Vid isolering med minull blir det nästan alldrig helt tätt. Det är nästan omöjligt att få till perfekt tillpassning. Handlar det om isolering av ett takbjälklag så dristar jag mej att påstå att spån är överlägsen pga dess oproblematiska tätning mot krångliga byggnadsdelar.

Spånet har därutöver en förmåga att brygga över fuktproblem. En förmåga som minull saknar. Spånet absorberar fukt under höglastperioder och torkar ut under låglast. Spånet är helt enkelt mer förlåtande mot brister i konstruktion och utförande.

Gissar att någon direkt är beredd att invända att man ska väl inte bygga in brister i konstruktion och utförande. Gör man allt rätt är minull bättre. Helt rätt tänkt. Min erfarenhet är dock att man numera oftare bygger in brister än på den tiden när spånet var enda alternativet.

KOB.
 
Behöver isolera mera på vinden. Nu är det c:a 10cm sågspån o på vissa ställen några gullfibermattor ovanpå. På dessa ställen fins det mögel. Förstår inte att någon kan rekomendera detta ???
Läst att det är bra att byta ut gammal sågspån. ( 1902 )
Problem 1 är att jag inte tål gullfiber längre. 2 att jag inte har plast under vindsgolvet, vilket gör att jag behöver något som andas.
Alternativen är då ekofiber eller kutterspån. Eftersom jag har en stor vind med stora takkupor och tänker göra jobbet själv i omgångar och då jag även tänkt höja innertaket på ett ställe, så passar kutterspån mig bäst. ( Ecofiber då kommer dom o sprutar. ) Synd att lambda värdet är lågt. Då utrymmet i snedtaket är litet.
Kommer nog att behöva sänka innerväggarna i snedtaket. Mycket jobb blir det.
Sen är det ny spont, papp, tegel.
Tacksam för alla tipps
MVH Olle
 
När det gäller sågspån och kutterspån så har åtminstonde inte jag några fakta avseende isoleringsförmågan, annat än vad Pasta anger ovanför. När det gäller "nya" cellulosamaterial, som ekofiber, warmcell etc, så är ju de testade av SP och har ett värmekonduktivtetsvärde liknande lösullsvarianterna av glasull/stenull, runt 0.038-0.040. I "skivform" så finns det glasull/stenull med värde ner till 0.033 vad jag sett.

Värmekonduktivtet är standardbegreppet när det gäller isoleringsförmåga.

Jag vill inte säga bu eller bä om något egentligen, gör man rätt så kan man säkert få bra med båda typerna, likadant om man gör fel så kan det gå åt pipsvängen med båda. Du kan även få mögel och fuktskador med spånisolering, om man inte ser till att ha en vind (om det nu är det som är fallet) som är ventilerad och/eller tar om hand om fukt på något sätt.
 
Du behöver ingen ventelerad vind (i Teorin iallfall). Bara du ser till att ha mycket bra ventelation innomhus dvs ett undertryck i bodelen.

Om du har för mycket ventelation på vinden så kan du få mögel och fuktskador pga just det. Ventelera bort fukten som tanken är, fungerar nog välldigt bra i en Carport.

Så vad man änn gör så bör man se till att man har godventelation innomhus = ventelara bort fukten där den skapas. Ju mindre fukt som når vinden dessto mera isolering kan du ha på vinden utan att få fukt & mögel problem.

Samtidigt så kostar ju ventelation i bort kastad värme.. Svår avvägning det där..

Min vind har varit helt utan ventelation sedan 50-talet inga skador. och sedan 80-talet så har innomhus ventelationen varit dålig då man bytte olje panna till Elpanna & pluggade öppnaspisen då det drog så mycket.

Ändå har min vind klarat sig utan anmärking.. Otroligt tycker jag själv, och har installerat pelletspanna, öppnat upp öppnaspisen, satt in möggel stoppar på vinden (inte överdrivet många dock). Har en fläkt jag ska montera i badrummet. Sen ska jag isolera vinden..
 
Nej precis, jag skriver för fort...självklart gäller det att ta hand om fukt i luft både inne i huset, och på vinden, med undertryck eller andra metoder.
 
bonnier skrev:
Alternativt låta sågspånet ligga kvar och lägga "vanlig" isolering ovanpå. Själv hade jag fått för mig att det inte var så man skulle göra men där hade jag fel...igen. Nu när jag håller på med vår vind så kommer jag låta spånet ligga kvar och fylla upp lite med mineralullsisolering, fast detta mest för syns skull egentligen eftersom jag kommer att inreda vinden.
Jag fattar inte hur detta kan funka, men eftersom jag är novis på sånt här räknar jag med att någon snart förklarar för mig...

Om man har en gammal spånfyllning så har har man ju garanterat ingen fuktspärr under fyllningen, utan den fuktiga luften vandrar upp genom spånet, upp på vinden och ut (förhoppningsvis). Lägger man ett lager av den mycket tätare mineralullen ovanpå borde väl fukten gå upp genom spånet och sen fastna på undersidan av mineralullen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.