Jag har tidigare kopplar trappkopplingar och även trappkoppling med dimmer och en lampa. Men problemet uppstår nu när det är två lampor med i bilden.

Så vad jag försöker göra är att använda två knappar vid varsin entré i en hall. Båda knapparna går till två lampor i hallen och vid ena knappen är det även en dimmerdosa inkopplad och båda har återfjädrande knapp.

Är det någon som kan försöka rita ihop ett komplingsschema för detta då jag verkligen inte får ihop det.

Tack!
 
Nu har jag funderat en stund och läst.

Har jag tänkt rätt om jag kopplar det såhär?
 
  • Elektrisk kopplingsschema som visar anslutning av två glödlampor till eluttag och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ArtVandelay_ och 2 till
  • Laddar…
Ser korrekt ut. De återfjädrande brytarna ska ligga parallellt över styringången på dimmern.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska noĺlan verkligen bygglas till A2 @etompau?
 
T Tompafix skrev:
Ska noĺlan verkligen bygglas till A2 @etompau?
Över A1 och A2 ska det ligga 230 V vid aktiverad brytare, så jag kan inte se något problem med att ha N till en av ingångarna.
 
Ser det nu! Trodde båda var för styrningen. Varför har man inte löst en sådan koppling i dosdimmern?
 
För att man ska kunna använda en annan källa än 230V nätspänning. Den funkar med allt från 8 till 230V AC eller DC. Du kan med andra ord ha en helt annan styrning än belysningsström.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Aha då fattar jag :rofl:
 
E etompau skrev:
Ser korrekt ut. De återfjädrande brytarna ska ligga parallellt över styringången på dimmern.
vad menar du med att dom ska ligga parallellt?
 
K Khrisse skrev:
vad menar du med att dom ska ligga parallellt?
Jag menar just det. De två brytarna ligger elektriskt sett parallellt över ingången.
De kan oberoende av varandra ge spänning till styringången på dimmern.
 
E etompau skrev:
Jag menar just det. De två brytarna ligger elektriskt sett parallellt över ingången.
De kan oberoende av varandra ge spänning till styringången på dimmern.
Tack för hjälpen. Ska pröva koppla in det ikväll och se att det funkar.

Har du något tips på hur man gör det snyggast med kopplingen till styrningen. Eftersom det är två som ska in där, är det bättre då att sätta en wago innan eller ska jag trycka in båda två där i hålet för styrningen?
 
K Khrisse skrev:
Tack för hjälpen. Ska pröva koppla in det ikväll och se att det funkar.

Har du något tips på hur man gör det snyggast med kopplingen till styrningen. Eftersom det är två som ska in där, är det bättre då att sätta en wago innan eller ska jag trycka in båda två där i hålet för styrningen?
Använd Wago-klämma så slipper du svära över att ledare inte blir sittande i plintarna.
 
D Daniel 109 skrev:
För att man ska kunna använda en annan källa än 230V nätspänning. Den funkar med allt från 8 till 230V AC eller DC. Du kan med andra ord ha en helt annan styrning än belysningsström.
så är det – jag tycker att den är en underbar universialdimmer när man inte behöver någon "smart puck"!

om man inte har behov av att styra den med exempelvis 12 volt likspänning, och tröttnar på att bygla över en tråd från N till A1 eller A2, så finns den i en renodlad 230V-variant också – lika i övrigt – som har beteckning som slutar på ...NPN-230V i stället för ...NPN-UC

https://www.amazon.se/s?k=eud61

de två terminalerna A1 är likvärdiga – internt ihopbyglade (enkel anslutning av två styrtrådar) – och vill ha 230V som manöverspänningl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.