Hej jag håller på att göra om min uppfart, har plockat bort gamla plattor och ska lägga nya. Dock ligger ett gammalt brunnslock på tomten, jag vill helst inte se detta rostiga lock nu när jag lägger nya plattor. På grannarnas tomt, så finns dessa inte kvar heller(vi bor i kedjehus så allas hus är likvärdiga). Tror ni att det går att stänga igen detta lock? Vill tillägga att det är en liten lutning på uppfarten, så vattnet rinner ut på gatan där det finns andra brunnar.
Tack :)
 
  • Uppfart under renovering med ett gammalt rostigt brunnslock i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt, cirkelformat brunnslock omgivet av grus och betong, synliga skor i nedre bildkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta reda på vart det leder först kanske?
Och så kan du ju fråga en granne. Du tänker ju göra samma sak själv, så du är ju inte ute efter att anmäla grannen till miljökontoret eller något annat hittepå.
 
tommib
Risken är rätt stor att det är samlingsrör där för din takavvattning. Då ska du inte bygga igen den. Som tensiden sa, ta reda på vart den leder (och vad som leder dit). Du kanske har VA-ritningar? Annars är en klassiker att hälla ner en liter mjölk i stupröret och kolla var det hamnar.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Risken är rätt stor att det är samlingsrör där för din takavvattning. Då ska du inte bygga igen den. Som tensiden sa, ta reda på vart den leder (och vad som leder dit). Du kanske har VA-ritningar? Annars är en klassiker att hälla ner en liter mjölk i stupröret och kolla var det hamnar.
En klassiker :crysmile:. Aldrig hört men bra tips. Går det bra med röd mjölk?
 
tommib
Tror att man normat sett rekommenderar fil men jag tycker att det är lite trögrinnande. Man kan ju också bara ta trädgårdsslangen och köra ner i stupröret (så brukar jag göra) men det är kanske inte alltid så lätt, speciellt inte om rören mynnar under vattennivån i brunnen av någon anledning.

Att vaska röd eller blå (eller grön) mjölk är väl mest en ideologisk fråga, vad vill man hälla ut liksom?
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tror att man normat sett rekommenderar fil men jag tycker att det är lite trögrinnande. Man kan ju också bara ta trädgårdsslangen och köra ner i stupröret (så brukar jag göra) men det är kanske inte alltid så lätt, speciellt inte om rören mynnar under vattennivån i brunnen av någon anledning.

Att vaska röd eller blå (eller grön) mjölk är väl mest en ideologisk fråga, vad vill man hälla ut liksom?
GRÖN!
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, tittade på ritningen och står att det är en ”gårdsbrunn”, den leder direkt ut till gatans avlopp. Tror den är avsedd för spolning. Finns det något bra sätt att ta bort brunnslocket och jämna till nivån?
 
Kan du inte bara sänka ner brunnen och asfaltera över?
Kan väl vara bra att ha om du i framtiden behöver spola röret någon gång.
Jag hade liknande brunn för takavvattning som "jag" drog ner och la plattor över.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Kan du inte bara sänka ner brunnen och asfaltera över?
Kan väl vara bra att ha om du i framtiden behöver spola röret någon gång.
Jag hade liknande brunn för takavvattning som "jag" drog ner och la plattor över.
tack, hur är bästa sätt att asfaltera över det 40cm breda ”hålet” ner i marken sen då?
 
H Helmut Konradz skrev:
tack, hur är bästa sätt att asfaltera över det 40cm breda ”hålet” ner i marken sen då?
Iom att det var markläggaren som gjorde det hos mig så är jag inte 100 på hur han gjorde. Men jag tror att han kapade av röret brunnen sitter på den la markduk och grus som på övriga marken, men jag är inte helt säker.
 
Eftersom det är hål i locket har jag en känsla av att brunnen behövs där den är, för avrinnings skull?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.