Hej! Jag bor i en lägenhet och har haft problem länge nu med att det luktar illa i badrummet, det luktar inte hela tiden, utan bara ibland, det kommer ofta efter man spolat vatten i handfatet, eller om dörren till badrummet varit helt stängd. Jag tror lukten kommer ifrån rören under handfatet. Har gjort rent dessa 2 gånger på rätt kort tid men det blir ingen skillnad alls, verkar inte vara något stopp heller, vattnet rinner ner bra. Kan det ha något med över eller undertryck att göra? Ytterdörren är väldigt trög att öppna, känns som det är motvind när man öppnar dörren. Kan detta hänga ihop med den dåliga lukten i badrummet? Och hur kan man åtgärda det?
 
BirgitS
Det låter som att ventilationen i lägenheten inte fungerar som den ska. Finns det ventiler under eller över fönstret där det är meningen att det ska komma in friskluft?
Finns det någon frånluft (ventilationsdon) i badrummet där det är meningen att luft ska sugas ut?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att ventilationen i lägenheten inte fungerar som den ska. Finns det ventiler under eller över fönstret där det är meningen att det ska komma in friskluft?
Finns det någon frånluft (ventilationsdon) i badrummet där det är meningen att luft ska sugas ut?
Det finns inget fönster inne i badrummet men i de andra rummen sitter sånna där smala ventiler över fönsterna som är helt öppna. Det finns en ventilation som suger ut luft i badrummet, vet inte om det har någon betydelse hur mycket denna är öppen, men tror den är öppen lagom mycket.
 
BirgitS
Om du håller ett tunt papper, typ toapappersark, framför spaltventilerna i fönstren, går det då att se att det kommer in luft?
Eller om du håller ett tänt stearinljus framför?
Kan badrumsventilen hålla kvar ett A4-papper?

Kan du ta en bild på ventilen i badrummet och ladda upp så vi får se vad det är för sorts ventil?
 
går ytterdörren lättare att öppna om du har ett fönster lite öppet i så fall har du undertryck i lägenheten

prova spruta in lite klorin i överloppshålet i tvättstället
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du håller ett tunt papper, typ toapappersark, framför spaltventilerna i fönstren, går det då att se att det kommer in luft?
Eller om du håller ett tänt stearinljus framför?
Kan badrumsventilen hålla kvar ett A4-papper?

Kan du ta en bild på ventilen i badrummet och ladda upp så vi får se vad det är för sorts ventil?
Ventilen kan hålla kvar ett A4-papper, så jag antar att den fungerar som den ska?
 
  • Ventil i tak med ansluten flexibel ventilationsslang ovanpå ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
går ytterdörren lättare att öppna om du har ett fönster lite öppet i så fall har du undertryck i lägenheten

prova spruta in lite klorin i överloppshålet i tvättstället
Kanske något lättare att öppna dörren när fönstret är öppet men fortfarande rätt trögt.. kanske dum fråga men hur menar du att det hjälper med klorin?
 
Düsseldorff
E Elinsmx skrev:
Ventilen kan hålla kvar ett A4-papper, så jag antar att den fungerar som den ska?
Intressant dragning av ventilationen...
 
Den mängd luft som sugs ut ur badrummet måste också komma in. Det brukar man lösa genom en glipa i underkant på dörren mot tröskeln. Badrumsdörren får alltså inte vara helt tät.
Tilluftsventiler i övriga lgh får inte var stängda.

Sedan kan du kolla så att alla avloppsanlsutningar i badrummet är tätade korrekt (Handfat, WC), samt att golvbrunnens vattenlås sitter i ordentligt och att packningen är hel.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
E Elinsmx skrev:
Hej! Jag bor i en lägenhet och har haft problem länge nu med att det luktar illa i badrummet, det luktar inte hela tiden, utan bara ibland, det kommer ofta efter man spolat vatten i handfatet, eller om dörren till badrummet varit helt stängd. Jag tror lukten kommer ifrån rören under handfatet. Har gjort rent dessa 2 gånger på rätt kort tid men det blir ingen skillnad alls, verkar inte vara något stopp heller, vattnet rinner ner bra. Kan det ha något med över eller undertryck att göra? Ytterdörren är väldigt trög att öppna, känns som det är motvind när man öppnar dörren. Kan detta hänga ihop med den dåliga lukten i badrummet? Och hur kan man åtgärda det?
Låter som att du har obalans i ventilationssystemet, att det trycks ut mer luft än det kommer in så det blir som ett vakuum. Det är min gissning.
Råkat ut för samma problem och det visade sig att jag behövde fler ventiler vid mina fönster. Hade även problem med lukt i badrummet och städning hjälpte inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.