Hej

Hoppas att det här hamnar på rätt ställe.

Vi har ett sommarhus i Östergötland byggt ca 1897.
Två våningar gammal byaskola (ser ut som en vanlig villa typ).
Huset står på torpargrund och har ventilationshål i grunden som vi brukar plugga igen på hösten och öppna upp på våren.

Vi kallställer huset helt i typ november och öppnar upp igen runt påsk. Uppvärmning under uppvärmda perioderna är enbart typ under helger och sker mestadels med elelement. Dvs huset är sällan varmt.

Gör vi rätt i att plugga hålen på höst/vinter?

Jag har försökt googla men hittar inget bra svar.
 
Düsseldorff
Vad är det tänkta syftet med att plugga ventilationen i grunden?
 
Går det komma in under huset för att inspektera?

På sommaren innehåller luften som mest fukt. Varm luft med fukt, kan inte hålla kvar fukten när den möter kalla ytor. Kondens uppstår.
 
Jag pluggade igen min grund på sommaren, det är då den varma uteluften ger kondens i den kalla grunden.
Vintertid, särskilt om huset är kallställt, kan det vara öppet.
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
U
Ska man inte göra tvärt om? När utrymmet i grunden är varmare än utomhus (vintern) bör man öppna. Och fuktig varm luft på sommaren vill man stänga ute.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad är det tänkta syftet med att plugga ventilationen i grunden?
Bra fråga. Att minska fukten i grunden är tanken. Jag tror att det "alltid gjorts på detta sätt" men att förr (fram till 2009) bodde man där permanent. Är ju skillnad nu tänker jag så därför jag ville kolla.
 
T torporoman skrev:
Går det komma in under huset för att inspektera?

På sommaren innehåller luften som mest fukt. Varm luft med fukt, kan inte hålla kvar fukten när den möter kalla ytor. Kondens uppstår.
Det går inte att komma in och kika tyvärr.
Låter ju oavsett inte bra utifrån vad du skriver
 
Isakare Isakare skrev:
Jag pluggade igen min grund på sommaren, det är då den varma uteluften ger kondens i den kalla grunden.
Vintertid, särskilt om huset är kallställt, kan det vara öppet.
Okej. Tvärtom alltså. Låter inte bra. Tack för svaret
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ska man inte göra tvärt om? När utrymmet i grunden är varmare än utomhus (vintern) bör man öppna. Och fuktig varm luft på sommaren vill man stänga ute.
Ja så kanske det ska vara. Men är det varmare under grunden på vintern? Det är ju kallställt då.
 
Düsseldorff
A Andreascanr skrev:
Bra fråga. Att minska fukten i grunden är tanken. Jag tror att det "alltid gjorts på detta sätt" men att förr (fram till 2009) bodde man där permanent. Är ju skillnad nu tänker jag så därför jag ville kolla.
Ok fattar. Om det nu ska pluggas alls borde det nog snarare vara på sommaren då, som andra påpekar. Å andra sidan kan man ju fundera på hur tät en 125 år gammal grund är i övrigt.

Grunden på mitt hus fyller 116 år i år. Den är så otät att det inte skulle spela någon roll om jag pluggade nån ventil här och där. Å andra sidan mår det 116-åriga bjälklaget fint så det behöver jag inte fundera så mycket på.
 
Det finns inspektionskameror med lång kabel. Om man undrar hur blindbotten mår kan man sticka in en sådan i kattgluggarna. Jag har monterat min kamera på ett VP-rör för att kunna sticka in den längre och veta vad som är upp och ned i bildrutan. Syllen kan undersökas utifrån.
 
Som sagt var är det på sommaren man ska minska luftflödet. Att man pluggade ventilerna på vintern förr berodde nog på att man värmde upp huset och ville ha lite varmare golv. I norra sverige var det vanligt att man skottade snö mot grunden på vintern för att isolera bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.