Upptäckte idag att mitt plåttak till carport och förråd läcker på ett ställe.Var nyss uppe på taket för att inspektera och hittade någon bult som såg lite knepig ut. Jag tror att det läcker i något litet hål i taket ner mellan fasaden till förrådet och innerväggen. Inga synlig skador inne i förrådet än. Förrådet är isolerat så det kan ju dröja innan det syns på väggen inifrån. Jag kan känna att det är blött bakom fasabrädorna. Har ännu inte rivit upp något för att inspektera skador. Tog ett foto på hur bultarna ser ut, de är övermålade. (dock ej på de jag tror läcker för orkade inte klättra upp igen).
Är totalt okunnig när det kommer till det mesta i hantverksväg men tänker att täta med något inte bör vara för svårt. Frågan är bara vad jag ska täta med. Det vore ju bra om det håller länge...
 
  • Närbild på övermålad bult i plåttak med mossa och fuktindikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska säker på att det är en spik, klockspik kallad..
Jag hade dragit bort dom misstänkta och ersatt med farmarskruv
 
Tyckte det såg ut som att grannarnas tak har sånna.
Finns det inte en risk att det blir ett stort hål om jag tar bort de befintliga? Den som sitter är rätt stora och det är i kanterna runt som jag tror det läcker.
 
Rickard.
S sofblo99 skrev:
Tyckte det såg ut som att grannarnas tak har sånna.
Finns det inte en risk att det blir ett stort hål om jag tar bort de befintliga? Den som sitter är rätt stora och det är i kanterna runt som jag tror det läcker.
Hålet är ju mindre än huvudet bara ≈4mm så en farmarskruv täcker det utan problem. Beroende på skicket på träet under (hur mycket vatten som läckt ner) så kan man behöva välja en lite längre eller t o m en lite grövre variant.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Har köpt farmarskruv. De bör fixa biffen! Tack! Ja måste inspektera trät ordentligt snarast, i värsta fall behöver den balken som taket är skruvat i bytas. Hoppas även att isoleringen inte ligger direkt mot fasaden för i så fall blir det ett lite större jobb.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.