B Bällstabygget skrev:
Jag och min man håller på att avsluta vår byggresa precis nu som påbörjades i februari 2019 när vi köpte vår tomt. Vi har inte byggt lösvirke men köpte ett stomrest hus som vi sen färdigställt själva. Det enda vi köpt in är elektriker och markjobbet.
Om ni ska bygga allt själva så är en bra grundförutsättning att ni båda är engagerade i bygget, både med ”pappersjobb” och fysiskt ute på arbetsplatsen. Ni kommer också behöva hjälp från andra. Kom överens om hur mycket av er tid som ska läggas på bygget, så inte den ena vill köra järnet varje dag och den andra inte alls är med på det. Har ni småbarn så bara måste ni hitta en fungerande lösning för hur familjelivet ska fungera under byggtiden. Vi har jobbat med huset sena kvällar, alla helger, semestrar, kört 20 mil varje dag till och från bygget, det hade inte gått om vi haft barn. Vi har bråkat en del, men nånstans har man ändå haft samma mål och inställning så vi har löst det. När den ena är trött och ledsen och vill ge upp så har den andra dragit lasset ett tag, och så turas man om. Man ska vara varandras bästa vän, partner och jobbkamrat. Och det blir ju kompromisser. Man måste ge sig ibland. Jag tror att vi båda också hela tiden har varit bra på att visualisera och drömma oss till framtiden när vi sitter på vår balkong och skålar för vårt livsprojekt.
Tack för att du delar med dig, det var bra att läsa. Alla huskonton man följer är rätt slipade och de där tjafsen och tröttheten visas såklart inte upp. Vi kommer inte bygga själva som ni, det hade som du skriver aldrig gått med två barn. Tar med mig visualiseringen, det tror jag är kraftfullt!
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
V Viktorssons skrev:
Vi bygger inte själva. Har ritat huset (eller snarare ca 100 hus under 2 år) och projekterar en hel del själva. Anledningen till att vi gör detta trots viss olägenhet är att vi fick tag i en tomt nu och var tvungna att välja, här i Göteborg dyker de sällan upp och hus är dyrt.
Ok, ja det är ju bättre, men fortfarande inte bra, bara mindre dåligt. Tänkte att ni körde old school och byggde själva.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi har kört totalentreprenad på allt dock haft riktigt dålig markentreprenör och företagets Projektledning lämnar mycket att önska. Vilket har lett till mycket fixande och ringande från min sida. Totalt gick det på 1 år och 3 månaders från att vi hitta tomten.

Ska tilläggas att vi började resan med en 6 månaders och avslutar den med 1,5 åring och en 2 månaders.

Vi har i mångt och mycket sett allt som oss mot alla andra. Men som många skriver tydlig kommunikation mellan er och försök att inte hamna i situationer där ni måste ta snabba beslut utan hinner tänka och prata om det tillsammans. Och ta allt vi avtal! Allt! Och se till att det är tydligt definierat vad det är som ska göras i skrift.

Lycka till och försök njuta också!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Kan vara tufft.
En bra sak kan vara att ta kontakt med familjerådgiviningen på er ort det är ett bra forum för att se till att ni båda blir hörda.
Vi är två in i bygget själva och det har varit riktigt bra för oss.
 
  • Gilla
MBhus
  • Laddar…
Vi byggde inte nytt, men vi gjorde en omfattande utbyggnad (dubblering av boytan), och hade samtidigt två blöjbarn (0,5 år samt 2,5 år). Det är sjukt slitigt! Vi lejde ut allt fram till golvläggning samt tapetsering/målning, annars hade det aldrig gått för vår del (fattar inte hur folk grejar att bygga själva när de har småbarn).

Att leja ut det skapade dock en annan sorts stress - kommer det bli bra, kommer det som ligger på löpande kost dra iväg för mycket, osv. så vi tjafsade en hel del. Viktigt som flera skrivit innan att kommunicera med varann, och vara tydlig med sina behov. För oss har det också varit viktigt att umgås hela familjen, inte alltid dela upp oss så en tar barnen och den andra jobbar med huset. En eftermiddag på stranden kan vara viktigare, för familj/äktenskap, än att få upp den där golvlisten.
 
  • Gilla
MBhus och 2 till
  • Laddar…
Många bra tips här, så jag fyller bara i. Vi har inte byggt nytt utan totalrenoverat ett 50-tals hus och hade ett barn när vi flyttade in och fick ett till under tiden. Det går upp och ner, men som någon annan sa så är det nog jobbigast innan något fysiskt jobb tar vid. Alla val, hur ska det se ut, ska den saken vridas... Det är mentalt jobbigt. När valen är gjorda är resten "rätt lätt" det är ju "bara" att göra. Välj era strider, era pets, och lita på varandra. Låt den andre välja ett helt rum eller liknande också, dels för att man får vara kreativ då, och för att den som inte sitter mitt i just det kan agera mer support till den som håller i fanan. Dessutom har vi märkt att om man jämkar för mycket på idéer så blir det inte så mycket kvar. Då är det roligare att gå bananas. Sen också att när ni är mitt i, kör bara kör, bli klar med delar så ni kan pausa efter. Men bli klar, halvklart är rena döden.

Tillit, lyssna, supporta, våga... Det är nog mina bästa tips
 
  • Gilla
MBhus
  • Laddar…
Jag har renoverat två hus, det nuvarande med två barn. Kan man gå ner i tid för att fortfarande ha tid för varandra så är det mitt tips. Jag var tjänstledig när jag körde 800h på 3 månader och det var aldrig jobbigt. Första gången jobbade jag samtidigt och det blev över 1000 timmar med jobbet, det slet. Så återigen, ta ledigt från jobbet och lägg den lilla kostnaden på huslånet. Eftersom ni inte bygger själv så behöver ni såklart inte vara lediga 100%, ni får hitta en lagom nivå.

lycka till!
 
  • Gilla
MBhus
  • Laddar…
Jag har startat en totalrenovering/ombyggnad med ett barn i magen. Det hela avslutades för min del efter andra barnets ettårsdag. Dvs jag flyttade.
Det föregicks självklart av många saker men så här efteråt tror jag att mycket berodde på att jag förväntades sköta markservice och barnens far bygga. Jag fick klämma in byggandet i allt det andra medan han kunde bygga på helt och hållet. Jag älskar att bygga och han gillar verkligen att laga mat men på något sätt blev vi fångade i den uppdelningen.

Jag tror att det är viktigt att dela på både barn, mat och tvätt och såga, spika, måla. Så att båda (som tidigare nämnts) gör alla saker. Det gör dessutom att besluten som ska fattas blir bättre underbyggda.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Bara renoverat en större lägenhet med likande familjesituation. De jädra listerna blir liksom aldrig klara.
Gör ni karriär, är perfektionister och dessutom har två stökiga barn, think long and hard… En lärdom jag gjorde var att ett barn är en piece of cake (då har man ju fortfarande halva sin fritid kvar), två stökiga när den yngsta fyllt ett betyder noll fritid. Hade vi gett oss på husbygge istället hade minst en av oss hamnat i sjukskrivning, det var (är) på gränsen hela tiden.
 
B Berguven_glenn skrev:
Bara renoverat en större lägenhet med likande familjesituation. De jädra listerna blir liksom aldrig klara.
Gör ni karriär, är perfektionister och dessutom har två stökiga barn, think long and hard… En lärdom jag gjorde var att ett barn är en piece of cake (då har man ju fortfarande halva sin fritid kvar), två stökiga när den yngsta fyllt ett betyder noll fritid. Hade vi gett oss på husbygge istället hade minst en av oss hamnat i sjukskrivning, det var (är) på gränsen hela tiden.
borde kanske varit PK och skrivit ”aktiva”…:)
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
V Viktorssons skrev:
Nej! Vi bygger inte själva, det hade aldrig gått. Vi kommer köra delad entreprenad men hustillverkare som gör lösvirkeshus.
Med det förtydligandet hoppas jag inte det framstår fullt lika katastrofalt :sweat:
Åh,det var skönt att läsa. Hann att få lite ont i magen.
 
H H-Thomasson skrev:
not possible
med lite fransk brytning ”nôt pôssibôl”
 
A
Jiji Jiji skrev:
Jag har startat en totalrenovering/ombyggnad med ett barn i magen. Det hela avslutades för min del efter andra barnets ettårsdag. Dvs jag flyttade.
Det föregicks självklart av många saker men så här efteråt tror jag att mycket berodde på att jag förväntades sköta markservice och barnens far bygga. Jag fick klämma in byggandet i allt det andra medan han kunde bygga på helt och hållet. Jag älskar att bygga och han gillar verkligen att laga mat men på något sätt blev vi fångade i den uppdelningen.

Jag tror att det är viktigt att dela på både barn, mat och tvätt och såga, spika, måla. Så att båda (som tidigare nämnts) gör alla saker. Det gör dessutom att besluten som ska fattas blir bättre underbyggda.

Lycka till!
Du resonerar som Gudrun Schyman. Själv tror jag det är viktigare att man pratar med varandra så att båda blir nöjda.Min flickvän sköter mat och städning, och jag renoverar (hon avskyr att renovera). Vi är nöjda med det upplägget. Hon har extremt mycket mer fritid än mig, men å andra sidan slipper jag gnäll för det mesta.
 
A Anders99999999 skrev:
Du resonerar som Gudrun Schyman. Själv tror jag det är viktigare att man pratar med varandra så att båda blir nöjda.Min flickvän sköter mat och städning, och jag renoverar (hon avskyr att renovera). Vi är nöjda med det upplägget. Hon har extremt mycket mer fritid än mig, men å andra sidan slipper jag gnäll för det mesta.
Fast vi var ju inte nöjda, någon av oss. Det var ju det som var poängen.
 
  • Gilla
MBhus
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Du resonerar som Gudrun Schyman. Själv tror jag det är viktigare att man pratar med varandra så att båda blir nöjda.Min flickvän sköter mat och städning, och jag renoverar (hon avskyr att renovera). Vi är nöjda med det upplägget. Hon har extremt mycket mer fritid än mig, men å andra sidan slipper jag gnäll för det mesta.
Nu avskyr jag Gudrun som pesten, men jiji har rätt.
Skulle aldrig psykiskt klara av att tappa så mycket tid med mitt barn som ett nybygge / omfattande renovering tar.
Tiden man missar i dom första åren med ett barn går inte att ersätta.
Tänker ofta på tiden när jag var föräldraledig det var all time high
 
  • Gilla
MBhus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.