Hej!

Behöver lite tips/hjälp här.

Är det någon som har fått igenom en eller flera avvikelser i sitt bygglov i Huddinge kommun?

Tex, huset står nära tomtgränsen.
 
Hemmakatten
Det där är en omöjlig fråga att besvara. Det beror på en mängd olika parametrar. Detaljplan eller inte. Villaområde eller landsbygd. Storlek på fastigheten (tomten). Vad är det som ni vill bygga nära tomtgräns, altan, hus, garage?
 
  • Gilla
k.sthlm
  • Laddar…
K k.sthlm skrev:
Hej!

Behöver lite tips/hjälp här.

Är det någon som har fått igenom en eller flera avvikelser i sitt bygglov i Huddinge kommun?

Tex, huset står nära tomtgränsen.

Tror just närmare tomtgräns än 4.5m (ibland 4m) är svårt att få igenom. Om man inte får grannens tillstånd och det inte rör sig om mer än någon meter.
Mot kommunal mark är det närmast omöjligt.
Men få grannar är så glada att godta detta eftersom det innebär att de själva måste hålla ännu längre avstånd till samma tomtgräns pga regler för hur nära hus får stå varandra.

Mindre saker kan säkert godtas men det blir ofta enklast och snabbast att få igenom en bygglovsansökan om man följer planbestämelserna noga och följer de.

Så gjorde jag och mitt bygglov gick igenom ganska smidigt.
 
  • Gilla
k.sthlm och 3 till
  • Laddar…
Det är ganska vanligt att man kan få bygga närmare tomtgräns än 4,5m. Grannarna blir tillfrågade av kommunen, men de har inte vetorätt. Det vägs in i beslutet.

I bedömningen tittar kommunen på ”summan” av avvikelser. Så har du ex. redan större total byggyta på tomten, än vad det. planen medger, så är det svårare att få igenom ytterligare en avvikelse.
 
  • Gilla
k.sthlm
  • Laddar…
Villaområde är det, vi ska bygga ett hus. Detaljplanen säger 4,5 men jag har hittat många hus i kommunen som har sitt hus närmare tomtgränsen.
Hur kan lantmäteriet godkänt avstyckning kan man tro…


Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det där är en omöjlig fråga att besvara. Det beror på en mängd olika parametrar. Detaljplan eller inte. Villaområde eller landsbygd. Storlek på fastigheten (tomten). Vad är det som ni vill bygga nära tomtgräns, altan, hus, garage?
 
Hej!

Känner du någon som har fått bygglov för att dom står nära sin tomtgräns? Eller vad exakt har du fått igenom? Känns som HK är helt omöjliga….




Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror just närmare tomtgräns än 4.5m (ibland 4m) är svårt att få igenom. Om man inte får grannens tillstånd och det inte rör sig om mer än någon meter.
Mot kommunal mark är det närmast omöjligt.
Men få grannar är så glada att godta detta eftersom det innebär att de själva måste hålla ännu längre avstånd till samma tomtgräns pga regler för hur nära hus får stå varandra.

Mindre saker kan säkert godtas men det blir ofta enklast och snabbast att få igenom en bygglovsansökan om man följer planbestämelserna noga och följer de.

Så gjorde jag och mitt bygglov gick igenom ganska smidigt.


Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror just närmare tomtgräns än 4.5m (ibland 4m) är svårt att få igenom. Om man inte får grannens tillstånd och det inte rör sig om mer än någon meter.
Mot kommunal mark är det närmast omöjligt.
Men få grannar är så glada att godta detta eftersom det innebär att de själva måste hålla ännu längre avstånd till samma tomtgräns pga regler för hur nära hus får stå varandra.

Mindre saker kan säkert godtas men det blir ofta enklast och snabbast att få igenom en bygglovsansökan om man följer planbestämelserna noga och följer de.

Så gjorde jag och mitt bygglov gick igenom ganska smidigt.
 
K k.sthlm skrev:
Hej!

Känner du någon som har fått bygglov för att dom står nära sin tomtgräns? Eller vad exakt har du fått igenom? Känns som HK är helt omöjliga….
Jag känner inga men jag känner till några som har ansökt och fått avslag pga av grannarna har sagt nej (vilket är full förståeligt om de nu inte råkar ha en väldigt stor och ej avstyckningsbar tomt).
Olika detaljplaner kan ange olika avstånd inom samma kommun.
Ibland är det 6m, ibland 4.5, Huddinge har säkert 1000:tals olika detaljplaner.

Så länge man har grannens medgivande (den som du inkräktar på) så är det oftast grönt ljus hos kommunens bygglovsenhet. Som jag jag har förstått.

Själv har jag ca 5m till närmaste tomtgräns.
"No questions asked, easy pass"
 
Okej tack då vet jag det.
Vi har fått okej från grannen och massa underskrifter från dom men får fortfarande ett nej från HK.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag känner inga men jag känner till några som har ansökt och fått avslag pga av grannarna har sagt nej (vilket är full förståeligt om de nu inte råkar ha en väldigt stor och ej avstyckningsbar tomt).
Olika detaljplaner kan ange olika avstånd inom samma kommun.
Ibland är det 6m, ibland 4.5, Huddinge har säkert 1000:tals olika detaljplaner.

Så länge man har grannens medgivande (den som du inkräktar på) så är det oftast grönt ljus hos kommunens bygglovsenhet. Som jag jag har förstått.

Själv har jag ca 5m till närmaste tomtgräns.
"No questions asked, easy pass"
 
K k.sthlm skrev:
Okej tack då vet jag det.
Vi har fått okej från grannen och massa underskrifter från dom men får fortfarande ett nej från HK.
Ok.... konstigt.

Hur nära hade du tänkt dig?
De har ju skärpt regeltolkningen på senare år pga omfattande "fusk", och att många inte håller sig till reglarna som tänkt.
Kanske kan ha påverkan på detta.
 
K k.sthlm skrev:
Okej tack då vet jag det.
Vi har fått okej från grannen och massa underskrifter från dom men får fortfarande ett nej från HK.
Det är inte grannen som avgör om en avvikelse kan godtas, det är byggnadsnämnden. Grannen får yttra sig men har inget veto, det hjälper inte hur mkt papper de skriver under.

Vad är anledningen till att ni måste frångå planbestämmelserna? Går det inte att placera byggnaden på något annat vis? Måste byggnaden ha den utformningen? Kommunen brukar vilka ha en mycket bra motivering till varför det ska bevilja en avvikelse, det är inget de gör av slentrian.

Rör det sig om mer än en avvikelse?
 
K k.sthlm skrev:
Villaområde är det, vi ska bygga ett hus. Detaljplanen säger 4,5 men jag har hittat många hus i kommunen som har sitt hus närmare tomtgränsen.
Hur kan lantmäteriet godkänt avstyckning kan man tro…
En kommun består av mängder detaljplaner så bara för att placering nära tomtgräns är okej i ett område behöver det inte vara det i ett annat.

Du ifrågasätter Lantmäteriets avstyckning, vad är det som inte stämmer där?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
En kommun består av mängder detaljplaner så bara för att placering nära tomtgräns är okej i ett område behöver det inte vara det i ett annat.

Du ifrågasätter Lantmäteriets avstyckning, vad är det som inte stämmer där?
Håller med dig!

Men angående lantmäteriets godkända avstyckningar kan man ibland verkligen undra hur de har tänkt att man ska kunna bygga ett rimligt hus på den avstyckade tomten.
Vissa tomter är helt enkelt inte lämpliga att stycka upp i två tomter, även om kvadratmeter kvadratmeterantalet borde kunna medge det.
Det beror ju på tomtens form och det befintliga husets placering.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att det är svårare att motivera varför en nybyggnad måste stå nära gränsen, än om det handlar om en utbyggnad av bef. byggnad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.