Hej!
Det börjar bli dags att måla om grundmuren på vår 70-talsvilla, framför allt då färgen börjat släppa på sina håll. Jag skulle tro att inget är gjort sedan byggnaden uppfördes - och att det då är rimligt att färgen börjar ge med sig utan större bakomliggande problem..?

De större sprickorna där putsen lossnat lagas naturligtvis, men jag är villrådig över de mindre (bilder nedan). De är tillräckligt stora för att synas genom den gamla färgen, men inte (eller mycket lite) ojämna i ytan. Att åtgärda alla dessa sprickor skulle i princip betyda omputsning av hela grunden.

Hur hade ni gjort? Vågar man utgå ifrån att sprickorna uppstår pga den dåliga färgen och att sprickbildningen bromsas av ett (eller 3) lager ny färg?

Närbild av en grundmur med flagande svart färg där underliggande ljus puts med sprickor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en spricka i putsen på en grundmur, med behov av målning och lagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmur med sprickor i färgen och släppande puts som behöver omvårdnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N noisek79 skrev:
Hej!
Det börjar bli dags att måla om grundmuren på vår 70-talsvilla, framför allt då färgen börjat släppa på sina håll. Jag skulle tro att inget är gjort sedan byggnaden uppfördes - och att det då är rimligt att färgen börjar ge med sig utan större bakomliggande problem..?

De större sprickorna där putsen lossnat lagas naturligtvis, men jag är villrådig över de mindre (bilder nedan). De är tillräckligt stora för att synas genom den gamla färgen, men inte (eller mycket lite) ojämna i ytan. Att åtgärda alla dessa sprickor skulle i princip betyda omputsning av hela grunden.

Hur hade ni gjort? Vågar man utgå ifrån att sprickorna uppstår pga den dåliga färgen och att sprickbildningen bromsas av ett (eller 3) lager ny färg?

[bild] [bild] [bild]
Min åsikt är att de fina sprickorna är krympsprickor som uppstått över tid.
Jag hade använt tunnputs och glasfibernät!
Krävs lite mer jobb men det är enkelt och blir riktigt bra.
 
Needas Needas skrev:
Min åsikt är att de fina sprickorna är krympsprickor som uppstått över tid.
Jag hade använt tunnputs och glasfibernät!
Ojdå, då putsar man om hela grunden i så fall? Eller tar man "bara" bort putsen runt sprickorna och fyller i där? För att få en jämn yta ..?

Alternativet med sockelskiva är förvisso dyrt men inte allt för avlägset.
 
N noisek79 skrev:
Ojdå, då putsar man om hela grunden i så fall? Eller tar man "bara" bort putsen runt sprickorna och fyller i där? För att få en jämn yta ..?

Alternativet med sockelskiva är förvisso dyrt men inte allt för avlägset.
Man putsar om hela grunden! Blir så fint så :D
Sen behöver du inte bry dig på säkert 20-30år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.