Hej!
Har spånplattor på väggarna i ett hus från -76.
Tapeterna har korvat sig i hörnen och tänkte därför bättra på förutsättningarna för en ny tapet.
Har tänkt att sätta upp 13mm gips mot spåplattorna men blev fundersam hur man ska göra vid vägguttag och kontakter.
Det verkar finnas nån typ av förhöjningsring att sätta mot dosan så att man kan flytta ut "innanmätet" i nivå med gipsen (såvida ledningarna räcker till) - stämmer detta?
 
Ja, det stämmer. Finns överallt. Passa på att komplettera elen med fler uttag osv om du i alla fall skall smälla på ett lager gips.
 
Tackar för detta!
Vet du om man får göra detta som privatperson enligt Lagen?
 
ett tips bara, tror du inte att det räcker med 6mm. gips, s.k. reparationsgips, billigare och smidigare att jobba med...

//Martin
 
Enligt lagen får man inte pilla speciellt mycket på elen. Det finns en spikad tråd med vad som gäller.

6 mm gips väger mindre och smidigt att jobba med, men är inte billigare per kvm.
 
Nu är jag ingen jätteexpert på hurt man skall tolka vad som får göras. Det stämmer att man inte får göra speciellt mycket.

Men man får byta ut uttag och brytare om man har "nödig kännedom". Det innebär att man får koppla bort uttag i samband med ex. en gipsning av väggen. Då borde man även få sätta in förhöjningsringar, men det är min amatörtolkning, helt säker kan jag inte vara.

En förutsättning är som sagt att du vet helt säkert hur du skall koppla in uttagen igen.

Tänk särskilt på att det handlar inte bara om att få in rätt trådar på rätt ställe utan också om att alla kopplingar är perfekt utförda. Annars kan det bli varmt.
 
martin22sthlm skrev:
ett tips bara, tror du inte att det räcker med 6mm. gips, s.k. reparationsgips, billigare och smidigare att jobba med...

//Martin
6mm gips e värdelöst, fattar inte varför folk köper det??? 13 mm bättre planar ut eventuella ojämnheter, 6mm följer bara ojämnheter....
Bökigt att hålla på med, spricker lätt, går lät sönder.......
 
mattiasp skrev:
6 mm gips väger mindre och smidigt att jobba med, men är inte billigare per kvm.
Nej, jag har heller inte hittat renoveringsgips som är billigare än vanligt gips.
 
hempularen skrev:
Men man får byta ut uttag och brytare om man har "nödig kännedom". Det innebär att man får koppla bort uttag i samband med ex. en gipsning av väggen. Då borde man även få sätta in förhöjningsringar, men det är min amatörtolkning, helt säker kan jag inte vara.
Det låter ju logiskt i alla fall.
 
el_richard skrev:
6mm gips e värdelöst, fattar inte varför folk köper det??? 13 mm bättre planar ut eventuella ojämnheter, 6mm följer bara ojämnheter....
Bökigt att hålla på med, spricker lätt, går lät sönder.......
Som alternativ till att bredspackla t ex en strukturtapet duger 6mm gips gott. Men jag håller med dig avseende nackdelarna richard.
 
Tycker ni renoveringsgips lätt går sönder? Dom skivorna jag har haft var så fulla av glasfiber att man nästan kunde få ihop ändarna (nä, inte riktigt så mycket :)) och ojämnheter försvann helt.
Vi satte upp dom med gipsbruk för att inte få ihåliga ställen på väggen. Smeta på väggen och tryck dit skivan och skruva fast med några sporadiska fixeringsskruvar, sen binder gipsbruket ihop det på mindre än 30min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.