Hej på er!

Jag har nyss flyttat till ett hus där en rummet har följande härlighet i taket ett av rummen:

Takuttag med två blåa kablar och en svart kabel, två ej anslutna lampproppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag använder min spänningsdetektor på kontakterna får jag utslag på de två blåa, men inte den svarta. Jag vill då anta att svart är neutral och de båda blåa är tändtråd. Men...

Bakom locket går de båda blåa ut ur samma hål tillsammans med en vit (jag förmodar att detta är fas). Syns kanske lite dåligt på bilden nedan dock.

Öppet eluttag i tak med blåa och svarta elektriska ledningar samt en vit tråd, med tydliga tecken av användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I rummet finns en dimmer som jag jag tittade bakom och fick se följande:

Eluttag i tak med anslutna blåa och vit ledning, och en hand som håller en demonterad dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det stämmer ju förvisso bra med vad jag hittade i taket men eftersom den ena blåa ledningen inte är inkopplad förstår jag inte varför jag får utslag på spänningsdetektorn?

Eftersom jag skulle vilja kunna hänga upp en lampa i det här rummet så undrar jag även hur jag bäst säkrar upp det här?
 
Beröringsfria mätpennor är osäkra, de kan trigga på inducerade spänningar. Används med "förstånd".
Ser ut som en kronkoppling i taket.
 
  • Gilla
Ge mig ett rep
  • Laddar…

Bästa svaret

Detektor i stil med provaren Fasen lyser på lite av varje , endast en riktig provare kan ge svar, eftersom det är en dimmer där, så har det troligtvis varit en brytare med två knäppen ( kron ) på. Det hart nog varit en lampa med flera tändningar som hängt där, så den ena tändtråden ( blå ) är urkopplad, Bara koppla in lampan på dom som är kvar i taket.
 
  • Gilla
Ge mig ett rep och 1 till
  • Laddar…
Ah, det låter ju rimligt. Tack ska ni ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.