Hej!

Vi skulle önska input på vilket rum vi ska göra om till barnrum. Vi väntar första barnet och bor i en stor villa. Sovrum nummer 1 är vårt sovrum och vi är osäkra på om det är smartast att göra om sovrum nummer 2 eller 3 till barnrum?

Rum nummer 2 är ju ganska mycket större vilket bebisen förstås inte behöver första åren. Det rum vi inte gör om tänkte vi använda till garderob/walk in closet vilket är enklare med ett större rum (mer väggyta) men känns kanske kortsiktigt att ”slösa” husets största rum till klädförvaring…?

Tacksam för all hjälp
 
  • Ritning över en villa med markering av sovrum 1, 2 och 3 relaterat till en fråga om vilket som ska bli barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tyckte det var skönt att ha småbarn så nära som möjligt, ju mindre man behöver gå när de vaknar på natten desto bättre. Apropå det, rekommenderas det inte fortfarande att bebisar ska sova i samma rum som föräldrar det första halvåret?

Om det skulle bli två barn tätt efter varandra så kan de ju dela på ett stort sovrum
 
Placera barnet i det lilla så får ni plats med en säng i samma rum som kläderna. Så kan ni turas om att få sova varannan natt när barnet håller den andra vaken.
Sen kommer ni säker flytta runt igenom alla rum ändå de närmsta 20åren.
 
BirgitS
T tgr_se skrev:
Placera barnet i det lilla så får ni plats med en säng i samma rum som kläderna. Så kan ni turas om att få sova varannan natt när barnet håller den andra vaken.
Sen kommer ni säker flytta runt igenom alla rum ändå de närmsta 20åren.
Jag förstår inte riktigt varför man ska ha sängar i tre rum.
Är det då inte enklare att ställa in en vuxensäng i barnets rum så den som ska få sova i fred kan sova i den ordinarie sängen och den som ska ta hand om barnet kan sova i samma rum som det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man ska ha sängar i tre rum.
Är det då inte enklare att ställa in en vuxensäng i barnets rum så den som ska få sova i fred kan sova i den ordinarie sängen och den som ska ta hand om barnet kan sova i samma rum som det?
Det är också en klok lösning.
 
Barnsängen ställer man i de vuxnas sovrum tills dess att barnet sover en hel natt och därefter kan man "skola" om barnet i det egna sovrummet.
Så har vi gjort och det har funkar fint
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tyckte det var skönt att ha småbarn så nära som möjligt, ju mindre man behöver gå när de vaknar på natten desto bättre. Apropå det, rekommenderas det inte fortfarande att bebisar ska sova i samma rum som föräldrar det första halvåret?

Om det skulle bli två barn tätt efter varandra så kan de ju dela på ett stort sovrum

Tack för svar. Jo absolut kommer bebisen sova i samma rum som oss, barnrummet kommer säkerligen bli mest prylförvaring första året/åren.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag hade låtit barnet ha det större rummet och haft förvaring i ett mindre. Min erfarenhet är att ju mer möjlighet till förvaring man har - desto mer fylls det. Och om ni någon gång skulle vilja byta på rummen kan det bli svårt att få till förvaringen senare.
 
Vi hade liknande ovanvåning, när barnen blev 3-4 år fick dom var sitt stort rum, dom leker på sina och vill ha yta, själva behövde vi bara plats för en säng. I ert fall blir då rum 4 walk in. Men rum 4 kanske redan är bokat för annat.
 
M Mellanbarn skrev:
Vi hade liknande ovanvåning, när barnen blev 3-4 år fick dom var sitt stort rum, dom leker på sina och vill ha yta, själva behövde vi bara plats för en säng. I ert fall blir då rum 4 walk in. Men rum 4 kanske redan är bokat för annat.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.