T toolman77 skrev:
Kommer ctek Njord ihåg vad du laddade med förra gången så att du inte behöver ställa strömstyrkan varje gång?
Ja, och jag har ställt in två olika strömstyrkor, en dagtid och en nattetid. Funkar också bra. Men jag har som sagt lite wifi-strul just nu, så det är lite barnsjukdomar.
 
Plus för Clas Olsson: efter två minuters chattande i princip utan kö eller väntetid meddelade de att de skickar ett väggfäste. (y)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
The bad: appen.

Igår trodde jag ju inte att jag kunde mitt lösenord till det slutna nätverket, men det gjorde jag. Det är bara Ctek-appen som säger att jag har fel lösenord. Inte heller klarar den av att ansluta till det helt öppna gästnätet. Med internetdelning från telefonen fick jag det att funka igår, men inte idag. Det går bra det här.

Det finns nämligen vissa saker som bara går att göra med wifianslutning, som att ställa in laddtider och -styrka. Det kan man inte göra med bara blåtand (som i övrigt funkar bra).

Appen i sig tappar också inloggningen till och från, vilket känns som ett kännetecken på en dålig app (jfr med Byggahus där jag aldrig behöver logga in; bra app, @Per Eskilsson!).

Nu har jag förvisso ett mesh-nätverk med gränsande till för långt avstånd mellan stationerna ut till där bilen står så jag ska testa att ansluta laddaren närmare basstationen och se om det hjälper.

Just nu är jag alltså inte kompis med appen. Får jag dock bara wifit att funka kan jag helt klart tänka mig att ändra mig på den punkten, för den är tydlig och rätt lättanvänd. Man måste spara saker lite ofta bara, något som man ju faktiskt vant sig av med annars. Exempelvis laddtider. Jag är numera van att man ställer in en start tid och en sluttid, sen är man klar. Här är det starttid – spara, sen sluttid – spara. Känns omodernt, men inte värre än så.

The bad 2: väggfäste saknades

Det skulle ingått ett väggfäste (jag köpte den hos Clas i sjön), men det kom inte med. Får klaga. Ett sådant kostar annars 300 kr. Jag vet inte om jag verkligen behöver det, men har jag betalat för det så…

The good: själva laddaren.

Nu är inte det här någon teknisk recension, men den känns bra. Rejäl och stabil utan att vara otympligt stor. Jag har inte fått bilen jag köpt den till än, men jag tänker att den får plats mellan golvnivåerna i ID4:an.

Och när jag pluggar i den i laddhybriden så är det inga problem alls. Det funkar bara.

Har också gjort en sladd med schuko-hane och CEE-hona och den funkar utmärkt. Ledaren ska då sitta på L1 i CEE-handsken. Jag provade för sakens skull även L2 och L3, men det är bara L1 som funkar.
Jag har satt upp 2st Njord. På med fästet och 2 skruvar i väggen. Sedan fick kunden dra grön rot på allt utom resan.
 
Ja, bidragsgränserna är märkliga. Själv tog jag den fullt ut med skattade pengar. Har man landställe ute i obygden och saknar upparbetad relation med en elektriker kändes det inte värt det att eventuellt spara ett par tusenlappar genom att ta det via en elfirma.

Jag kan väl i teorin få motsvarande avdrag i näringsverksamhet utan elektrikerinblandning iom. att det en lantbruksfastighet, men då är vi farligt nära rent skattefusk, så det får vara det med. Men det är på något vis mer lockande att göra en sån grej när man upplever att systemet i sig är befängt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, bidragsgränserna är märkliga. Själv tog jag den fullt ut med skattade pengar. Har man landställe ute i obygden och saknar upparbetad relation med en elektriker kändes det inte värt det att eventuellt spara ett par tusenlappar genom att ta det via en elfirma.

Jag kan väl i teorin få motsvarande avdrag i näringsverksamhet utan elektrikerinblandning iom. att det en lantbruksfastighet, men då är vi farligt nära rent skattefusk, så det får vara det med. Men det är på något vis mer lockande att göra en sån grej när man upplever att systemet i sig är befängt.
Tack för recensionen.

Jag har precis hjälpt farsan att dra ut kabel till hans parkering för laddstation till en ev. kommande elbil. Tanken är att be honom lägga till en Njord på beställningen som jag kan montera ner och ta med den hem efteråt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ctek-appen och jag, del tre
Vi blir inte riktigt kompisar, appen och jag. Det är inte bara den det är fel på, men att den strular för mig sänker förstås helhetsbetyget ändå. Jag ska försöka beskriva vad jag tycker är problematiskt så får ni själva döma av om det är appen, mig eller mitt nätverk det är fel på.

Anslutning till wifi
Jag har förmodligen för svagt nätverk vid laddplatsen. När jag tagit in laddaren i köket (och anslutit med min hemgjord schukokabel) har den inget problem att hitta nätverk. Den klagar fortfarande på fel lösenord på det låsta, men det har jag inte grävt ner mig i, då den klarar av att ansluta till det öppna utan lösenord. Kopplar jag i och ur strömmen återansluter den också till det av sig själv, samma sak när jag delat internet från telefon och kopplat bort det mellan gångerna.

Min analys är att det främsta problemet är att jag har för svagt wifi på laddplatsen. Det är dock ett begränsat problem, då laddaren ansluter via blåtand när man är nära den och man relativt lätt kan dela wifi via telefonen. Jag kommer dock av principskäl försöka åtgärda det här, men det är inte helt lätt att alltid få till ett vettigt mesh-nät mellan byggnader; avstånden är delvis vad de är.

Vad trumfar vad i appen?
Jag har nu ställt in två laddscheman, dagtid och nattetid. Dagtid får laddaren bara 6 A, nattetid får den ta 12 A (huvudsäkringarna är bara på 16 A). Det här funkar bra i sig, men är inställningar som kräver wifi för att ändra. Jag vet inte om det finns en begränsning i hur många scheman man kan ha, men minst två. Jag gissar på flera.

På startsidan i appen finns en från schemana frikopplad inställning för maxström. Den kan styras via blåtandsinställning. Snabb och lättanvänd där man kan ändra maxströmmen i två-amperes-steg från 6 till 16 A.

Kan jag lita på att maxströmsinställningen trumfar schemana, så att det räcker med att jag ställer ner maxströmmen där om jag exempelvis schukoansluter laddaren? Eftersom att jag som sagt inte litar på appen litar jag inte heller på detta, så jag har testat lite. Funkar det som det borde skulle jag på startsidan kunna begränsa vad schemana max kan nyttja, och det skulle då räcka att ändra där vid en tillfällig ändring. Det funkar sådär. Det går jättebra att ställa in en maxström där, och den slår också igenom direkt, men den verkar helt trumfa schemat. Är schemat begränsat till 8 A och jag ställer maxgränsen på startsidan till 12 A blir det tolv. Det här är i mina ögon en bugg, begränsningarna borde vara giriga, så att den lägsta begränsningen alltid slår igenom.

Vad som händer när nästa schema träder i kraft vet jag inte. Kanske slår det då igenom. Kort sagt litar jag inte på att det räcker att bara ändra på startsidan om det är en lång laddning och man har scheman aktiva. Det här är potentiellt oroväckande om man exempelvis tänker att man ska långtidsladda en elbil från ett schukouttag med 6 A. Jag kommer i sådana lägen vara ytterst försiktig (och till deras försvar avråder Ctek helt från att använda en schukoadapter).

Kan man nörda ner sig och exportera laddata?
Laddaren loggar hur mycket den laddar och det går kanske att exportera till ett datalager och följa förbrukningen, det är dock inget för mig, så det får man fråga någon annan om.

Är jag nöjd?
Ja. Det funkar som synes inte smärtfritt, men laddaren gör vad den ska och går att styra via app. Det är lite struligt, men det beror som sagt bara delvis på laddaren. Och den går att mata med enfas, även om man som sagt måste se till att själv begränsa laddströmmen då och vara ytterst noggrann att se till att detta inte ändras under laddningen av schemana (jag har inte testat det här så mycket, så kanske överdriver jag problemet).

Jag ser inte framför mig att det här med appinställningar är något jag kommer peta med så ofta. Man ställer in och sen är det bra så. Det är som sagt vid schukoladdning det blir viktigt. Så även om det inte är den bästa tekniska lösningen är det nog bra nog.

Det känns som sagt som en bra laddare och mina invändningar borde gå att komma åt med mjukvaruuppdateringar. Om så sker är förstås en annan sak.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här funkar bra i sig, men är inställningar som kräver wifi för att ändra.
Förstår jag dig rätt att det det inte går att ändra alla inställningar via blåtand?

De inställningar som kräver wifi, räcker det med att laddaren har wifi till telefonen och appen eller behöver den komma åt intrernet också? Jag är i bland på ställen med total radioskugga och om det inte går att komma åt alla inställningar då så behöver jag leta efter en annan smartare eller mer korkad laddare.
 
Det som inte går att styra via blåtand är schemaläggning. Jag vet inte om den faktiskt är beroende av internet eller om det räcker att laddaren tror att den har det. Det senare låter ju onödigt (då borde det ju räcka med blåtand), men jag vet ärligt talat inte.

Det är dock bara schemaläggningen som kräver wifi. Den går dock att stänga av utan wifi (tror jag, man får ett felmeddelande, men ett annat än att man inte har wifi igång; jag vet, skitapp…) så det borde funka ändå. Men som sagt, appen lämnar en del att önska.
 
TS @Jennielm får säga till om det blir för mycket Ctek Njord Go, i så fall byter jag tråd.

Testade det där med att stänga av schema utan att ha wifi på. Det gick inte. När jag nu skulle ladda igen efter en biltur så gick den tillbaka till schemainställningen trots att jag trodde att jag stängt av den (jag hade som sagt iofs. fått ett felmeddelande).

Så ska man ut i sådan obygd att man inte ens har mobiltäckning ska man nog stänga av alla scheman först, eller köpa något annat.

Missförstå mig dock rätt, för mina behov är det här inte ett problem, men det är ganska lätt att hitta brister i appen när man stresstestar den.
 
Jag skummade den fantastiska manualen till Ctek Njord Go...den kunde de lika gärna låta vara. Är laddaren Svensktillverkad, eller åtminstone konstruerad i Sverige? Det är ju synd om den skulle ha sådana grava brister i användargränssnittet.
 
Jag tolkar det som att det är ett svenskt, riskkapitalägt bolag. Utan att veta gissar jag att grejerna utvecklas av rumpmasar och byggs av kineser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min analys är att det främsta problemet är att jag har för svagt wifi på laddplatsen. Det är dock ett begränsat problem, då laddaren ansluter via blåtand när man är nära den och man relativt lätt kan dela wifi via telefonen. Jag kommer dock av principskäl försöka åtgärda det här, men det är inte helt lätt att alltid få till ett vettigt mesh-nät mellan byggnader; avstånden är delvis vad de är.
Det är ett gissel ibland att vara teknikintresserad utan att vara tekniskt intresserad. Det är som att se allt i en dimma, man kan skönja felet, men ser ofta lite fel på dess exakta karaktär.

Jag flyttade hur som helst det mobila bredbandsmodemet och huvudsändaren till mesh-nätverket så att det skulle nå billaddaren. Felet med meshen var dock samma som innan. Nu nådde dock själva modemet direkt, så jag provade det. Och det funkade.

Så nu tror jag att det är saker som vilken frekvens de olika prylarna sänder på som är grejen. Och det kan ju vara lika fel som mina tidigare gissningar, men jag orkar inte riktigt bry mig. Det här blir nog bra.

Men om någon annan har problem med ett Deco TP-nät eller liknande så slänger jag ur mig att det kanske är frekvensen. Vill minnas att Njorden bara kör 2,4 GHz.
 
Redigerat:
Jag lät installera en Aura laddbox, framtidssäkrad med 2 st ladduttag. Adderade också lastbalansering, men insåg inte i förväg att lastbalanseringen också ska kopplas mot Wifi. Information om aktuell strömförbrukning på respektive fas överförs alltså från last-övervakningsdelen via internet till en server i Auras regi och därefter via internet tillbaka till laddboxen, varvid laddboxen drar ned laddeffekten när detta behövs.

En konsekvens är att i det fall husets Wifi skulle krångla, eller om husets internetanslutning i allmänhet skulle krångla, så styrs laddboxen över i ett fail-safe-läge där man bara tillåter minimal laddning och därtill bara på en fas istället för på alla 3 faser. Oavsett om man i princip inte alls drar någon ström till husets övriga elförbrukare. Eftersom det inte finns någon direktkommunikation mellan last-övervakningsdel och laddbox.

En annan konsekvens är att i det fall man byter Wifi-router så måste man tillkalla elektrikern igen för att konfigurera upp last-övervakningsdelen mot det nya Wifi-nätet, detta kan man inte göra själv. Det är endast laddboxen man själv kan konfigurera mot en ny router/nätverk. Det kommer alltså antagligen kosta några tusen kr för en elektriker varje gång man ändrar sitt wifi-nätverk hemma.

Och om Aura av någon anledning i framtiden skulle lägga ned verksamheten så upphör laddboxen att fungera, eftersom funktionen såsom nu levererats är beroende av att Auras server hela tiden fungerar.

Slutligen blir det en del osnygga sladd-härvor runt inkommande elskåp med denna lösning, inklusive behov av en USB-strömadapter för last-övervakningsdelens Wifi-uppkoppling.

En bättre lösning skulle varit att låta en kommunikationskabel gå direkt från last-övervakningsdelen till laddboxen för att överföra info om strömförbrukning utan inblandning av Internet, denna lösning finns hos andra laddboxtillverkare. Hade jag hunnit kolla upp noggrannare hur Auras lösning implementerats så hade jag valt en annan tillverkare med enklare och mer tillförlitlig konstruktion. Aura-boxen fungerar i övrigt bra hittills.
 
Aura är väl dock inte en laddbox som erbjuds med CEE-uttag, utan en fast installation.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Aura är väl dock inte en laddbox som erbjuds med CEE-uttag, utan en fast installation.
Ja, fast anslutning, inlägget hör väl inte hemma i den här tråden. Blev triggad av dina Wifi-utmaningar...
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.