Jag har ett 35 kvm stort garage som sitter ihop med huset. Taket består av ca 15 cm tjock betongplatta, inledningsvis utan isolering på utsidan, inte ens ett fuktmembran. Ovanpå garaget ligger en altan. Allt byggt 1973. På insidan av garagetaket sitter 5 cm cellplast som kondensisolering. Det är allt. Takhöjden är endast 215 cm.

Jag har för ett par år sedan lagt en tät gummiduk ovanpå taket (eftersom det fanns vissa fuktgenomslag) och 10 cm cellplast ovanpå det. Slutligen trall ovanpå det. Det har gjort skillnad för värmen i garaget. Jag skulle nu vilja ta ner cellplasten på insidan eftersom den är väldigt ful efter alla dessa år. Och det är ju inte ett riktigt innertak, utan nakna cellplastskivor. Kommer jag behöva någon cellplast på insidan eller kan jag bara ha ren betong där? Finns risk för kondens trots min isolering på utsidan? Eller borde jag riva trallen och smälla på ännu mer isolering på utsidan och leva med att altanen isf behöver höjas? Jag är egentligen inte så orolig för energiförlusterna men vill inte ha kondens på insidan av betongen om jag tar ner cellplasten på insidan. Ett tredje alternativ är att behålla cellplasten på insidan och försöka sätta något skidmaterial direkt på den och leva med att takhöjden sängs ytterligare någon centimeter. Jag vet dock inte hur jag ska få upp något på cellplasten när har inte några reglar att sätta i.

Jag testar att ställa frågan här för jag vet inte vilken profession man ska vända sig till för att få vettiga svar på detta.
 
Rickard.
Det bör gå bra med bara betong. Betong-isolering-tätskikt är en väldigt vanlig konstruktion men det behövs normalt ångspärr mellan betong och isolering men jag tror du klarar dig här.
 
Düsseldorff
Jag har ett liknande garage, tror jag utifrån din beskrivning. Betongväggar och betongtak. Gummiduk utanpå, sen jord mot tak (ca 15 cm) och tre av väggarna. Ingenting på insidan utom diffusionsöppen färg. Det funkar alldeles utmärkt. Däremot blir luften emellanåt väl fuktig på sommaren eftersom garaget alltid är betydligt svalare än uteluften. Det är löst med minimerad ventilation och luftavfuktare.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag har ett liknande garage, tror jag utifrån din beskrivning. Betongväggar och betongtak. Gummiduk utanpå, sen jord mot tak (ca 15 cm) och tre av väggarna. Ingenting på insidan utom diffusionsöppen färg. Det funkar alldeles utmärkt. Däremot blir luften emellanåt väl fuktig på sommaren eftersom garaget alltid är betydligt svalare än uteluften. Det är löst med minimerad ventilation och luftavfuktare.
Tack! Har du ett tjockt lager jord som därmed isolerar något? Och hur har du med temp inne i garaget? Jag vill gärna ha hyfsat varmt så att det går att meka där, iaf 15 grader.
 
Düsseldorff
A Andregeman skrev:
Tack! Har du ett tjockt lager jord som därmed isolerar något? Och hur har du med temp inne i garaget? Jag vill gärna ha hyfsat varmt så att det går att meka där, iaf 15 grader.
Njae, jordlagret på tak är ca 15 cm. Mot väggarna flera meter. Men vill man kan man ju ha annan isolering mot tak eller mera jord. Poängen är ju att du inte behöver isolering inne i garaget.

Sen är garaget fristående så det blir inga 15 grader på vintern utan värmekälla.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det bör gå bra med bara betong. Betong-isolering-tätskikt är en väldigt vanlig konstruktion men det behövs normalt ångspärr mellan betong och isolering men jag tror du klarar dig här.
I mitt fall är det uppifrån sett trall, cellplast, gummiduk, betong och slutligen cellplast på insidan. Gummiduken är väl min ångspärr då eftersom den ligger mellan betong och isolering
 
Rickard.
A Andregeman skrev:
I mitt fall är det uppifrån sett trall, cellplast, gummiduk, betong och slutligen cellplast på insidan. Gummiduken är väl min ångspärr då eftersom den ligger mellan betong och isolering
Okej då kommer det absolut fungera. Isoleringsvärdet blir rätt kasst så men du bör inte få några problem sålänge duken är tät.
 
Düsseldorff
A Andregeman skrev:
I mitt fall är det uppifrån sett trall, cellplast, gummiduk, betong och slutligen cellplast på insidan. Gummiduken är väl min ångspärr då eftersom den ligger mellan betong och isolering
Ja precis, samma som hos mig då förutom cellplasten inuti. Jord, gummiduk, betong.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Njae, jordlagret på tak är ca 15 cm. Mot väggarna flera meter. Men vill man kan man ju ha annan isolering mot tak. Poängen är ju att du inte behöver isolering inne i garaget.

Sen är garaget fristående så det blir inga 15 grader på vintern utan värmekälla.
Mitt håller sig inte heller varmt utan värmekälla, men det finns. Jord har jag på en sida, sedan två sidor yttervägg och en sida som sitter mot huset. Jag är lite rädd för kondens om det är uppvärmt, men kanske det är riskfritt om jag gasar på värmen hårt så att betongens insida blir tillräckligt varm…
 
Tycker det låter lugnt. Bort med isoleringen på insidan. Sen hade det väl varit schysst med ännu mer isolering på utsidan men det är drygt att behöva sabba altanen
 
Rickard.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det låter lugnt. Bort med isoleringen på insidan. Sen hade det väl varit schysst med ännu mer isolering på utsidan men det är drygt att behöva sabba altanen
Håller med och tycker inte du ska göra någonting drastiskt då det mycket väl inte kommer ge tillräckligt mycket då resten säkert också är dåligt isolerat.

Vill du ändå göra något så får du fundera lite på rätt väg. Omvända tak behöver någon lösning för att bli av med det mesta av vatten för annars kommer vattnet hela tiden leda ner kyla under isoleringen. Lättast kan nog egentligen vara att lägga mer isolering och ett till tätskikt för att få bättre effekt/cm isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.