Hej,
Kommunen kräver att jag skall redovisa en säker grundläggning vid tekniskt samråd.
Jag söker en ritning på hur marken ska byggas upp för att kunna gjuta en platta på mark.
Grunden skall byggas upp med 400mm höga kantelement och byggytan är 70m2 1plan + loft.
Har schaktat en grop som är 1,5 djup för att se jordlagren, se bild.
Finns det någon som har en ritning jag kan få ta del av?
Mvh David

Grop schaktad för grunden, visar jordlager för tekniskt samråd om grundläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du planerar en liknande byggnad/grund som mig.
Jag bygger ca 100m2 med loft, kommunen krävde inte någon direkt dokumentation på grunden så jag har alltså ingen detaljerad ritning att bjuda på. Bygger du en klassisk regelvägg i trä så blir det väldigt beskedliga laster från den här typen av byggnad, dvs du behöver inte en massa "extra" armering i plattan.
Jag nöjde mig med 2x Ø12 mm armeringsjärn runtom i nederkant av kantbalken, 6150 nät över hela ytan och en extra Ø12 i överkant av balken (liggandes på nätet).
Mitt på vardera gavel kommer jag ha pelare inbyggda i väggarna, för att bära en nockbalk. Under dessa pelare la jag dels en extra 12:a i botten av kantbalken och dels gjorde jag en "solfjäder" av 5st 8mm villabyglar. Se bild nedan.

Markförhållandena ser goda ut på din bild, se till att schakta ut 3-4 dm så att du får bort all matjord, lägg sedan en markduk och fyll upp med 1-2 dm med makadam 8-16 till önskad nivå. Därefter börjar du bygga formen.

Armeringsnät för byggnadsgrund med rektangulär förstärkning och röda markeringar på vit isolering over makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Gabbe1,
Stort tack för detta utförliga svar.
Det jag missade att nämna är att kommunen har kommit fram till att det är ett skredriskområde.
Jag hoppas din beskrivning hjälper mig på vägen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.