Hej! Håller på och lägger om altantaket, det blir råspont och mataki 380. Tänkte sätta dit fotplåtar, och undrar om det verkligen är värt och sätta dit fotplåtsremsa? Blir snål och undrar om det verkligen är värt och köpa 25m remsa till ett altantak på 10 meter?

Mvh
 
Rickard.
Går lika bra att bara skära ut en remsa från en rulle och använda under fotplåten. Vad har du tänkt lägga för tak?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ok bra! Då lägger jag den oskurna delen ner mot takfoten och den "förmodligen" slarvigt skurna delen uppåt och täcker den med nästa våd.

Det blir råspont 95x17 med ett simpelt billigt plåttak, grymt trött på plasttak som blir missfärgat och fult. Byter tak för att skiten haglade sönder.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
17 mm är lite klent vid plåttak. Men vid ett uterum kan det duga.
 
R RoBo skrev:
17 mm är lite klent vid plåttak. Men vid ett uterum kan det duga.
Nu blir jag lite nojjig, har redan köpt hem råsponten.. kan man förstärka taket genom att spika dit lite extra strö och bärläkt?
 
J Jallmar skrev:
Nu blir jag lite nojjig, har redan köpt hem råsponten.. kan man förstärka taket genom att spika dit lite extra strö och bärläkt?
Är väl viktigare hur underlaget är, under råsponten?
Vad är det för utrymme, cc-mått mm?
 
Rickard.
Hur långt är det mellan takstolarna? Är det cc 120cm är det möjligt att gå ända upp till 45x70 bärlekt och då blir råspontens enda uppgift att hålla uppe pappen. Om det är nödvändigt att gå så långt tycker jag egentligen inte men du kan absolut styva upp det med lite grövre bärlekt om du har utrymme och känner att det behövs.
 
J Jallmar skrev:
Nu blir jag lite nojjig, har redan köpt hem råsponten.. kan man förstärka taket genom att spika dit lite extra strö och bärläkt?
Vad är det för slags plåttak ?
 
  • Gilla
Phoenix
  • Laddar…
Tack för svar! Plattaket har jag inte köpt än, får bli till nästa löning. Vet ej vad jag ska köpa, tips? 30kvm, cc100 på 45x145 "stolarna"
 
J Jallmar skrev:
Tack för svar! Plattaket har jag inte köpt än, får bli till nästa löning. Vet ej vad jag ska köpa, tips? 30kvm, cc100 på 45x145 "stolarna"
Vad har du för tak på huset? Själv tycker jag det är viktigt att husets tak ska vara i harmoni med övriga byggnader.
Kör som Rickard.ag skrev gällande bärläkten. Låter som en bra ide :)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Går lika bra att bara skära ut en remsa från en rulle och använda under fotplåten. Vad har du tänkt lägga för tak?
Hej ! Jag har samma tanke att skära ut en remsa till min friggebod. Plåten är 15 cm till böjen och min remsa blir 23 cm. Kan man skarva 2 remsor under fotplåten med tex asfaltslim eller asfaltsklister ? Har även TEC7 bygg och limfog som tätar och limmar bra.
Takets längd är 4,07 m.
 
Rickard.
L lasse_ved skrev:
Hej ! Jag har samma tanke att skära ut en remsa till min friggebod. Plåten är 15 cm till böjen och min remsa blir 23 cm. Kan man skarva 2 remsor under fotplåten med tex asfaltslim eller asfaltsklister ? Har även TEC7 bygg och limfog som tätar och limmar bra.
Takets längd är 4,07 m.
23cm är väl i minsta laget i och med att remsan under ska gå nedanför bocken men det går säkert bra. Ja du kan skarva med valfri föreslagen lösning, det är inte så noga ;)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
23cm är väl i minsta laget i och med att remsan under ska gå nedanför bocken men det går säkert bra. Ja du kan skarva med valfri föreslagen lösning, det är inte så noga ;)
Tack för snabbt svar Rikard ! Jo jag läste att AMA föreskriver 15 cm ovan plåten. Med 1 cm överhäng så blir det 7 cm kvar. Jag lägger topsafe (70cm bred) utan underlagspapp från sida till sida.
Våderna kommer nästan nå nocken. Inser att jag har ett annat alternativ där jag inte använder min gamla Matakipapp. Stämmer det att nockremsan skall vara 35-40 cm ? isåfall får jag ut 30-35 cm till takfoten utan skarvning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.