Byta hela fönstret eller bara glaset?

  • Antal röster
    5
Håller på med en större renovering av ett rum.
Där allt gås igenom och ersätts med nytt.
Har där kommit till fönsterna, funderar lite hur övriga hade tänkt här

Fönsterna är idag 3 glas iso (Mockfjärd) ca 10-15 år gamla.
Smidigast vore att låta karm sitta kvar, och täta och bygga in den (karmen).
För att sedan byta glaset senare.

Att fönsterna/ iso glaset skall bytas är redan bestämt men då nya fönster från elit kostar närmare 20 000.
till det rummet, så kom tanken upp att bara byta glaset då karmen inte åldras på samma sätt.

Tänker jag rätt, hur skulle ni gjort?
 
Vad är felet med fönstret?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är felet med fönstret?
Kort svar- Inget, mer än att de är gamla, kommer troligen att försöka sälja dem på blocket om de byts hela.

Långt svar- Renoverar rummet så att jag inte skall behöva göra något i rummet senare i livet.
Har mer eller mindre byggt ett helt nytt rum i rummet, enkelt förklarat. Med allt vad det innebär,
ny uppreglering av golv väggar och tak, ny el, värme etc.....

Då fönstret idag är 10 -15 år , så kommer det att behövas att (eller bör) bytas om en 10 - 15 år
med allt vad det innebär, vilket jag inte finner så lockande.

Så jag bygger för framtiden kan man säga. Men funderar då på om man skulle återanvända karmen, och bara byta glaset och därigenom få bättre isolerings och bullerdämpnings värden därigenom.

Iso glaset kassetten är ju den som åldras fortast, och med ett byte skulle U värdet kunna sänkas

Eller om det kanske är bättre/tryggare att byta hela fönstret
 
Byta ett 10-15 år gammalt fönster?
Det låter galet, fönster ska ju hålla betydligt längre än så.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Aldrig hört någon som byter ett fräscht 3-glasfönster. Lägg pengarna och styrkan på annqt
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ett fönster håller i 80-100 år bara du underhåller det regelbundet. Det finns ingen orsak att byta ett 10-15 år gammalt treglasfönster.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
För gott om pengar, och utan en tanke på jordens begränsade resurser tydligen :(
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vänta och byt bara glaskassetten när vacumet släppt och fönstrena ser ut som om de aldrig tvättats. Kan ta 15 eller 50 år. Att treglas fönster skulle hålla i 80 - 100 år utan vacumet släppt! Jösses vad okunningt
 
L Lysmask88 skrev:
Vänta och byt bara glaskassetten när vacumet släppt och fönstrena ser ut som om de aldrig tvättats. Kan ta 15 eller 50 år. Att treglas fönster skulle hålla i 80 - 100 år utan vacumet släppt! Jösses vad okunningt
Moderna fönsterkasetter innehåller inte vakuum, de är fyllda med argongas!

Glazing:

Standard option:
Three-pane set - 4/18/4/18/4 – two-chamber
Pane’s thermal insulation – Neutralux Argon Ug = 0,5 W/m2k
Inter-sheet space filled with argon.

Any glazed unit available with a maximum thickness up till 60 mm

Standard spacer bar
Another option: „warm edge” spacer bar manufactured by Glaspol or ODER-GLAS in a colour matching the window colour
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vet jag i och för sig också! Om vi nu ska ägna oss åt att märka ord i stället för att försöka besvara Ts fråga så innehöll inte gamla fönster vacuum heller. Eftersom vacuum betyder just ingenting. Dvs det saknas innehåll:)

QUOTE="KnockOnWood, post: 4349085, member: 1715"]Moderna fönsterkasetter innehåller inte vakuum, de är fyllda med argongas!

Glazing:

Standard option:
Three-pane set - 4/18/4/18/4 – two-chamber
Pane’s thermal insulation – Neutralux Argon Ug = 0,5 W/m2k
Inter-sheet space filled with argon.

Any glazed unit available with a maximum thickness up till 60 mm

Standard spacer bar
Another option: „warm edge” spacer bar manufactured by Glaspol or ODER-GLAS in a colour matching the window colour[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.