Hej!
Har en olje/vedpanna som bara går på olja nu. En ctc 451b från 1979.

Har en fråga gällande hur mycket tryck det ska vara i systemet? Rörmokaren tycker att detta är för lite, men höjer vi börjar ett element läcka (gammal ventil, ska bytas). Ser detta okej ut? Manometer på en CTC-oljepanna visar trycket som är nära 1 bar; fråga om detta är tillräckligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör öka trycket åtminstone till den röda pilen. Hur högt upp sitter det högsta elementet?
 
Immobil Immobil skrev:
Du bör öka trycket åtminstone till den röda pilen. Hur högt upp sitter det högsta elementet?
Okej, tack. Jag trodde att den röda pilen var något slags maxgräns. Kan tyvärr inte höja något mer då elementet som sagt börjar läcka, inväntar hjälp med det.

Det är en tvåvångigsvilla med källare, så från källargolvet skulle jag tro ca 5 meter.
 
Då räcker det att du fyller upp till den röda pilen.
 
B
röda pilen är ett börläge, vill jag minnas. Det är inte akut att ligga under en tid, men på sikt rostar systemet sönder om du har en läckande ventil och ligger med lågt tryck. Så åtgärda den läckande ventilen inom ett par veckor och fyll sedan upp till röda pilen så blir det bra.
 
B BSOD skrev:
röda pilen är ett börläge, vill jag minnas. Det är inte akut att ligga under en tid, men på sikt rostar systemet sönder om du har en läckande ventil och ligger med lågt tryck. Så åtgärda den läckande ventilen inom ett par veckor och fyll sedan upp till röda pilen så blir det bra.
Ajdå, är det elementen vi pratar om då? Det har som sagt stått såhär en ganska bra stund, och vi vet inte hur länge det varit så innan vi flyttade in då damen var 97 och rätt sjuklig...

Men borde det inte låta i elementen om något var fel? Om jag tappar ur pannan ner till 3 börjar de porla och det hörs att det är luft i dem.

Om ca 2 veckor får vi bergvärme och då ska ventilen lagas så det känns skönt. Jag inser att det låter som om det är så dags att lära sig nu, men vi har bara bott här ca 3 månader och rörmokaren som skulle fixa elementet initialt sa att det inte var så bråttom och gick inte att få tag i sen...
 
B
Men vänta du 2 veckor till.

Det är ju järn i systemet i element, i pannan (kanske rör) med mera. Järn som är blött, och har tillgång till syre rostar. Om det blir undertryck så kommer syre sakta men säkert in i systemet och börja göra att det rostar i systemet. Det tar väldigt lång tid innan det går för långt, så 2 veckor är inget att fundera på. Men år ut och år in med fel tryck är ju att be om problem.
 
B BSOD skrev:
Men vänta du 2 veckor till.

Det är ju järn i systemet i element, i pannan (kanske rör) med mera. Järn som är blött, och har tillgång till syre rostar. Om det blir undertryck så kommer syre sakta men säkert in i systemet och börja göra att det rostar i systemet. Det tar väldigt lång tid innan det går för långt, så 2 veckor är inget att fundera på. Men år ut och år in med fel tryck är ju att be om problem.
Pust... Och vi har ju som sagt ingen aning om hur länge det har varit såhär. Får verkligen hoppas att det inte är någon längre tid då.
 
B BSOD skrev:
Men vänta du 2 veckor till.

Det är ju järn i systemet i element, i pannan (kanske rör) med mera. Järn som är blött, och har tillgång till syre rostar. Om det blir undertryck så kommer syre sakta men säkert in i systemet och börja göra att det rostar i systemet. Det tar väldigt lång tid innan det går för långt, så 2 veckor är inget att fundera på. Men år ut och år in med fel tryck är ju att be om problem.
Men, borde det inte låta i elementen om det är för lite vatten i systemet? Det gör det ju som sagt om jag går ner till kring 3.
 
B
T Tramsnamn skrev:
Men, borde det inte låta i elementen om det är för lite vatten i systemet? Det gör det ju som sagt om jag går ner till kring 3.
Jo, visst är det så. Låter det så är det ju garanterat luft i systemet. Men det kan ju vara luft i systemet om man har undertryck, även om det inte hörs.

Så ha gärna lite högre tryck i systemet (närmare den röda pilen), men kanske inte så högt tryck så att det börjar läcka ur den där ventilen (för då får du väl nån vattenskada i huset i stället...).
 
B BSOD skrev:
Jo, visst är det så. Låter det så är det ju garanterat luft i systemet. Men det kan ju vara luft i systemet om man har undertryck, även om det inte hörs.

Så ha gärna lite högre tryck i systemet (närmare den röda pilen), men kanske inte så högt tryck så att det börjar läcka ur den där ventilen (för då får du väl nån vattenskada i huset i stället...).
Just nu har jag så högt tryck som går utan läckage. Elementet sitter i badrummet så det kunde ju ha varit värre, dock är badrummet absolut inte utfört enligt dagens standard så jag undviker ju naturligtvis helst läckage. Får diskutera med rörmokaren när det blir dags!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.