Vi har ett tvåvåningshus från 50-talet med stor oinredd vind isolerad med spån och lösull, men utan fuktspärr nerifrån huset. Det vill säga lite som man byggde förr, och som funkade bra så länge man eldade och murstocken var varm osv. Vi eldar inte alls (fjärrvärme). Råsponten som är underlag för takläkt och betongpannor har under de första 20 åren vi bott här mått bra och ingen mögel har synts till. Men nu har jag inte varit uppe på kanske 5-6 år, och till min bedrövelse såg jag i våras att det växt olika mögelsorter på vinden på råsponten. Svartmögel kände jag igen, men även ljusare mögelsorter fanns där. Min omedelbara gissning var att förändringen berodde på att vi hållit kallare på övervåningen sedan våra barn flyttat ut och vi i princip inte använde övervåningen på 4-5 år. I alla fall borde detta ge en ännu kallare vind än tidigare. I alla fall - något hade hänt som orsakat möglet. Jag har inte ändrat ventilationen på vinden under dessa 25 år.

Jag läste runt lite och gjorde följande:
Först sprutade jag hela ytan med Jape Mögel-Fri för att döda möglet.
Sedan tvättade jag hela ytan med borste och Jotun mögeltvätt blandat med vatten. Efter borstning torkade jag ytan med skurtrasa. Detta för att få bort så mycket som möjligt av mögelsporer. Sedan slipade jag de värst utsatta (svarta) ytorna med excenterslip ansluten till industridammsugare. Och slutligen sprutade jag hela ytan igen med Japes Mögel-Fri, använde Japes lågtrycks-spruta.

Allt arbete utfördes med skyddsdräkt, silikonmask med skydd för partiklar samt skyddsglasögon. Det är nog bland det jobbigaste jag gjort, speciellt när värmen kom i slutet av maj och värmen på vinden var grym. Det är ibland trångt och skitigt att krypa runt i lösullen och obekväm arbetsställning mest hela tiden. Och ca 150 kvadratmeter råspont att göra rent. Skönt att det är klart!

Bild 1 nedan är "innan" och bild 2 "efter", som synes så kan man inte ta bort allt det svarta eller missfärgade, i ala fall inte med de medel jag använt. Proffs använder nog starkare grejer, men misstänker att det är svårt att få bort allt.

Men nu är frågan vad man kan göra för att förhindra att möglet börjar växa igen, risken blir ju större när det blir fuktigare och kallare i höst/vinter. Det finns dyrare lösningar med sorptionsavfuktare/Trygghetsvakten och så vidare. Det kanske är den enda långsiktiga lösningen? Nu har jag satt upp en (billig) fukt och temp mätare på råsponten som jag kan avläsa nere i huset (en sk väderstation från Biltema). Och så har jag satt upp en billig sorptionsavfuktare (2500:) på vinden som jag kan starta när jag vill och förstås automatstarta vid viss luftfuktighet. Men det är ju en snik-lösning förstås, och man måste upp på vinden och tömma vatten då och då (20 liters behållare). Mögel-Fri medlet skall ge en viss långtidsverkan mot påväxt av mögel, men man måste nog fundera över källan till varför det börjat växa mögel och åtgärda det. En åtgärd kan ju vara att värma upp övervåningen igen, så att även värmen på vinden ökar nån eller några grader - det var ju inga problem tidigare så det är en gissning.

Jag har förstått att ventilation och miljö på vind är en lite komplex historia, det finns inga enkla lösningar. n har också förstått att om man använder avfuktare så måste man stänga igen all nuvarande ventilation - annars avfuktar man ju typ hela grannskapet vilket blir svårt förstås.

Några tips? Eller är det att anlita hjälp från proffs som gäller och installera en lösning för kanske 15-30000 som är enda långsiktiga lösningen?
Råspont med tecken på mögeltillväxt, mörka fläckar och svartmögel, innan sanering på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag med råspont som visar tecken på mögel och missfärgningar efter sanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, en sak som jag glömde beskriva: Jag har en ozongenerator som jag tidigare använt i källaren i ett försök att sanera lite mögellukt (funkade rätt bra faktiskt).

Denna körde jag under någon dag uppe på vinden efter övrig behandling för jag tänkte att eventuellt mögel jag inte kommer åt (till exempel det som hamnat i lösullen efter rengöring/slipning) skulle ozonet eventuellt kunna göra något åt. Nu tror jag möglet trivs bäst på den fuktiga råsponten men jag var ändå lite rädd för svartmögel-sporer i luften och i isoleringen och ja, överallt på vinden.

De som säljer ozon-aggregat påstår ju att ozon är effektivt mot mögel och lukt och allt möjligt, men vissa experter är inte lika eniga om detta har jag läst. En sak som vissa tillverkare påstår är att ozonet "tränger in" i material och rengör på djupet, men jag har också läst att det man möjligen kan förvänta sig är en ytlig effekt - inte inne i trät till exempel om mögel sitter djupare. Och jag antar att själva mögelsporerna som ju är inkapslade är svåra att ta död på.

Men jag hade som sagt sedan tidigare en ozon-generatorn och det kan ju inte skada (?) att köra den så ozonet får en ordentlig chans att stöta på möglet. Jag kan naturligtvis inte mäta om detta gjorde någon effekt. Ozonet ska man helst inte skall andas in så inget besök efter detta på vinden några dagar efter denna behandling!
 
Unikt namn
När vi beställde mögelsanering av vinden (som såg värre ut än dina förebilder) så klorskrubbade de all spont (iklädda erforderlig skyddsutrustning).

Som förebyggande åtgärd kladdade de byggskum i alla större lufthål (takfot+ventiler) samt installerade en sorbtionsavfuktare som släpper fukten genom luftutblåset som sitter i fasaden.

Min vind är dock långt från tät, det sitter endast (gammal)vindpapp innanför plankorna så det kommer ju in viss utomhusluft den vägen.
Men på 1,5år har det ännu inte kommit tillbaka något mögeltillväxt, så denna operation verkar hålla fukten i shakt där uppe.

Det verkar ju som att du gjort en snarlik åtgärd som jag betalade en dyr peng för att få. Så jag skulle inte vara allt för orolig :)

Så länge luftfuktigheten är låg så bör inte möglet att kunna växa. Håll ett öga på luftfuktigheten bara och om mögelfläckarna kommer tillbaka.

Om det visar sig svårt att hålla luftfuktigheten i shack kan du ju alltid ta ytterligare åtgärder. Möglet är väl ändå hyggligt långsamväxande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.