Hej!

Jag tänkte låta renovera två stycken rum och en hall.
Det finns redan en vägg mellan rummen, men den tänkte jag riva och låta bygga upp väggen igen, men med en pocketkarm och skjutdörrar istället för vanlig dörr.

Så nu till frågan: lägger man golvet först (så det sträcker sig hela vägen i båda rummen) och bygger upp väggen därefter eller tvärtom?
 
Väggen först och sen golvet. Golvet behöver kunna röra sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad jag inte förstår riktigt är hur man då monterar skenan som skjutdörrarna skall "rulla" på. Om skenan monteras direkt i betonggolvet, hur snyggar man till det hela i skarven mellan golven? Trekvartsstav?
 
Vilken typ av skjutdörr är det? mina skjutdörrar hänger i väggen och rullar ej på golvet.
 
Enklast är att du lägger golvspån på hela ytan först och sätter upp väggen därefter. Enda nackdelen med detta förfarande är att det kan bli lite mer lyhört mellan rummen men jag skulle inte tro det är ett reellt problem i detta fallet. Vill minnas att det kallas flanktransmission.

Ytskiktet, parkett/laminat eller vad ni nu väljer behöver som @maah skriver kunna röra på sig och ska ha en liten glipa mot omgivande väggar enligt dess monteringsanvisning.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Hur stor yta handlar det om? Om det inte är alltför stort skulle jag satt undergolvet (spånskiva eller liknande) före innerväggarna.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Vilken typ av skjutdörr är det? mina skjutdörrar hänger i väggen och rullar ej på golvet.
Samma med mina skjutdörrar (installerade med 20 års mellanrum).
 
L lb_gbg skrev:
Vad jag inte förstår riktigt är hur man då monterar skenan som skjutdörrarna skall "rulla" på. Om skenan monteras direkt i betonggolvet, hur snyggar man till det hela i skarven mellan golven? Trekvartsstav?
Garderobsskjutdörrar rullar ofta på en skena i golvet. En skjutdörr som ersätter i innerdörr hänger normalt i en skena ovanför och har en styrfena monterad i golvet för att den ska gå rakt. Styrfenan sitter inne i väggen och kommer inte synas när dörren är öppen.

Gör du väggen tjockare får du plats med isolering på varje sida om skjutdörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.