Jag har problem med dålig lukt från handfatet i mitt badrum. Jag misstänkte först att det saknades vattenlås. Men sedan såg jag här att det kanske är ett membranvattenlås och googlade lite mer på hur de funkar. Som jag förstår det ska det finns ett sk membran där ( någon gummigrej som täpper till och bara öppnas när vattnet trycker på). Ok, så då öppnade jag upp för att se om det kanske var något ivägen som gjorde att membranet inte stängde till. Gjorde också rent ordentligt. Men hittar inget liknande. Skickar lite bilder. Ska det verkligen se ut så här? Saknas membranet? Den lilla plastsil som syns är ju inget vattenlås. Förstår inte hur den här mekaniken är tänkt att funka. Tacksam för hjälp.
 
  • Handfatets avlopp med böjda vita rör och anslutna vattenslangar; möjligt saknat vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett öppnat vattenlås under ett handfat, potentiellt saknas ett membran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad vattenlåsinstallation under handfat med synliga rör och avloppskopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Japp verkar ha åkt ut i avloppet, se denna tråd om du har ett Purus avlopp saknas-det-vattenlas
 
  • Gilla
Mxyz_
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Japp verkar ha åkt ut i avloppet, se denna tråd om du har ett Purus avlopp saknas-det-vattenlas
Tack! Har precis blivit medlem. Så snabbt svar! (Vedum desto långsammare...)
Hälsningar, Malin
 
Redigerat:
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Länken i gamla tråden fungerade inte. Verkar vara billigare att köpa hela böjen med insatsen än bara insatsen OM det nu är ett Purus Pum som du har! [länk]
Tack! Ja, låter rimligt. Kan åka och kolla med Bauhaus eller liknande idag.
 
Redigerat:
M Mxyz_ skrev:
Tack! Ja, låter rimligt. Kan åka och kolla med Bauhaus eller liknande idag.
M Mxyz_ skrev:
Tack! Ja, låter rimligt. Kan åka och kolla med Bauhaus eller liknande idag.
Var på Bauhaus och pratade med personal där och det var Purus pum. Kom fram till att byta till vanligt vattenlås, men köpte med ett Purus också ifall det inte skulle få plats bakom lådorna. Men det fick plats och jag tror att jag fick till det ok (även om det är lite snett). Känns bättre med ett vanligt vattenlås.
 
  • Installation av ett vitt standard vattenlås under kökshandfatet, med lite sned placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Samma erfarenhet bättre med vanligt vattenlås.
En notis ang den räfflade slangen så kan du köra av den så den går mer rakt. Tänker att i en räfflad slang så kläggar det igen lättare.
 
  • Gilla
Mxyz_
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Samma erfarenhet bättre med vanligt vattenlås.
En notis ang den räfflade slangen så kan du köra av den så den går mer rakt. Tänker att i en räfflad slang så kläggar det igen lättare.
Det är sant. Fast slangen är slät och smalare längst ut och den räfflade delen (efter kapning) passade inte i koppen mot golvet. Men jag öppnade Purus-kitet och använde den slangen istället (+koppen med en tillhörande anslutning). Så nu är det nog bättre och också tätare mot golvet. Lite onödigt att öppna två kit, men kunde inte låta bli när det fanns hemma.
 
  • Installation av avloppsslang under handfat med korrekt anslutning och tätning mot golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.