Har precis börjat med tillbygge/renovering nu och har precis fått vädertät utsida. Funderingar om smarta hem finns men inte vilket system man ska köra. Frågan är egentligen hur mycket man behöver förbereda med slangdragning och placering av allt? Om ens något? Löser man allt i efterhand om man bara har centraler och belysning placerade där man vill ha de?

Vänligen
Mikael
 
V Aspenlid skrev:
Har precis börjat med tillbygge/renovering nu och har precis fått vädertät utsida. Funderingar om smarta hem finns men inte vilket system man ska köra. Frågan är egentligen hur mycket man behöver förbereda med slangdragning och placering av allt? Om ens något? Löser man allt i efterhand om man bara har centraler och belysning placerade där man vill ha de?

Vänligen
Mikael
En fråga som inte är lätt att besvara. Är det belysning du önskar styra? I så fall finns det ljuskällor som har inbyggd styrelektronik för trådlös styrning (Ex. Ikea/Philis Hue).

Om sådan ej önskas, kan diverse styrmoduler monteras i eldosor, ex. bakom väggströmbrytare.
Ett flertal trådlösa system och enheter finns att väljs på. En fördel är om större dosor nyttjas och N-ledare dras fram till dosorna.

Sedan går det att bygga ett centraliserat system, ex. med KNX. Då kan relä/dimmer etc monteras i elcentral och bussledningar dras ut till knappar och andra enheter.
 
Nej KNX blir de inte men vi vill gärna kunna göra mer än bara tända/släcka lampor. Lite styrning av maskiner och dylikt. Men då är de inget extra att förbereda mer än att bestämma vilket system, vilket verkar vara en enorm djungel för en oinsatt som även inte är speciellt intresserad egentligen..
 
Det tråkiga är att det i princip bara finns två system för den som inte är insatt eller intresserad eftersom det i så fall är elektrikern som bestämmer. Antingen all in på KNX eller Plejd som bara kan styra belysningen.
Vill du ha något däremellan måste du sätta dig in själv i hur det funkar och göra en stor del av jobbet med konfigurationen själv.
 
Segt.. Nog för att man har aktier i Plejd men jag tror vi kommer ångra oss.. Känns för "simpelt" om ni missförstår mig rätt.. Då är de väl bara att sätta sig in de oxå då.. "suck" Finns så mycket annat som är roligare att sätta sig in i..
Men finns de nån vänlig själ som kan lista lite system som finns så man har nånstans att börja iaf? Hade vart himla trevligt!
 
Trådlösa teknologier:
Z-wave
Zigbee
Wifi
433
Bluetooth

Vet ej om du med "system" avser de olika trådlösa systemen/teknologier eller istället avser specifika tillverkare.
 
Tack! Det va vilka olika tekniker det finns för jag antar att det finns en uppsjö olika tillverkare inom olika tekniker?
Så det är väl bara att ta några kvällar och kolla upp allt...
Det är ju det värsta när man ska göra /förbereda nåt som man inte kan eller har nåt egentligt intresse i. Man hoppas nån ska komma med en kanonbra billig lösning som är enkel och fungerar felfritt!
Fungerar tyvärr sällan så
 
Om du inte är intresserad av "smarta grejor" så är det ju bara att köra vidare med vanliga brytare.

Att få till styrning av ljuskällor har blivit enkelt i med att elektronik/radio nu har byggts in i ljuskällorna.

Att styra "maskiner" kan vara mer komplext.
 
Är egentligen inte mer intresserad av de mer än att vilja kunna styra belysning med telefon och kanske kunna starta kaffet från sängen och lite sånt lullull för tillfället.. Men de kommer förmodligen bli mer och mer samt även ljud i olika zoner så när jag ändå bygger till och gör om allt de andra i huset från grunden så vill jag inte måla in mig i ett hörn och stå där som ett fån och ångra mig att jag inte iaf förberedde för det när allt ändå gjordes om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.