Hejsan!

Som projekt #2 (nummer ett var att gjuta stora grindstolpar) kommer jag riva en gammal mur och nu bygga en ny som ska fungera som mothåll för vår bilparkering som ligger ~60cm högre än angränsande gräsmatta. Se nedan bild.

Trädgård med gammal mur som ska göras om, höjdskillnad till gräsmatta, byggmaterial och släpvagn syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I skrivande stund tänker jag på två olika metoder för kommande projekt.

Metod 1: Gjuter en sula i betong och staplar murblock likt nedan.

Murblock i betong tänkt att staplas för byggprojekt, med öppen struktur och texturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metod 2: Gjuta en mur likt nedan med engångs-gjutmatris.

En nybyggd stenmur med integrerat trappsteg och pelare, gräsmatta och person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit cellplast-engångsform för gjutning av mur med stenmönstrad yta stående på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som talar för metod #2 är att jag kan bygga en form som passar den lilla bergknalle som ligger till höger i bilden nedan. Jag slipper då kapa murblock och jag kan också fälla in LED-lampor i muren in mot parkeringen. Ja åsså gillar jag att arbeta med betong... ;-)

Gammal mur som ska rivas vid höjdskillnad mellan parkering och gräsmatta, nära träd och en bergknalle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är bara vart jag hittar dessa engångsmatriser i cellplats? Jag vet att Sundolitt har två modeller men visst måste det finnas fler leverantörer av dessa matriser?!?

Har någon annan gjutit mur med engångsmatriser och vad bör man i så fall tänka på bortsett från det vanliga vid betonggjutning (dvs. stabil formsättning, armering och vibbra)?

Sköt om er att ha en toppenfin fortsättning på fredagen!

Mvh Stefan :)
 
  • Delvis rivet stenmurprojekt vid en högre belägen bilparkering intill gräsmatta med verktyg och material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg att Ahlsell även har någon form av engångs matiser för gjutning.

Se länk >> här

Kalkstensmatris liggande bredvid en betongyta med kalkstenstextur, presenterad för gjutning.
 
Lite återkoppling till mig själv och er som är intresserade av att gjuta murar med mönstrade sidor.

Nova Betonggolv erbjuder engångsmatriser (och även matriser för mark mönsterbetong som återanvänds) >> länk

HydraTec erbjuder också samma matriser som Ahlsell (varumärket Valero, se post ovan). Dessa matriser kan användas flera gånger under vissa förutsättningar >> länk

//S
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.