Vi har en dusch i sommarstugan. Badrummet är nog inte mer än 5-10 år. Vattenlås med insats sluter för tätt verkar det som. Inget vatten går i i brunnen. Vi måste öppna upp vattenlåset och insats på sniskan för att det ska bli flöde varje gång vi ska duscha.

Någon som har en idé kring åtgärd?
 
Claes Sörmland
Det är det klassiska symptomet på att du har ett nästan stopp längre ned i stammen. Spola stammen så löser sig problemet (om det inte är problem med det enskilda avloppets reningsanläggning så att det är översvämmat).

Det som händer är att luften i röret måste ut när vattnet kommer men kan inte ta sig ut via avloppsröret p g a att du nästan har helt stopp. Det är därför som det blir bättre när vattenlåset glappar. Då åker luften helt felaktigt ut där istället.


Här är felet presenterat i grafisk form (ritat för ett köksavlopp men samma gäller för en golvbrunn), jag har gjort denna bild eftersom frågan kommer upp om och om igen på detta forum:

Diagram som illustrerar jämförelse mellan rent och obehindrat avloppsrör mot avloppsrör med nästan stopp och vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johhhan och 1 till
  • Laddar…
Hatten av för det svaret då blir det till att beställa rensslang till högtryckstvätten!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är det klassiska symptomet på att du har ett nästan stopp längre ned i stammen. Spola stammen så löser sig problemet (om det inte är problem med det enskilda avloppets reningsanläggning så att det är översvämmat).

Det som händer är att luften i röret måste ut när vattnet kommer men kan inte ta sig ut via avloppsröret p g a att du nästan har helt stopp. Det är därför som det blir bättre när vattenlåset glappar. Då åker luften helt felaktigt ut där istället.


Här är felet presenterat i grafisk form (ritat för ett köksavlopp men samma gäller för en golvbrunn), jag har gjort denna bild eftersom frågan kommer upp om och om igen på detta forum:

[bild]
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är det klassiska symptomet på att du har ett nästan stopp längre ned i stammen. Spola stammen så löser sig problemet (om det inte är problem med det enskilda avloppets reningsanläggning så att det är översvämmat).

Det som händer är att luften i röret måste ut när vattnet kommer men kan inte ta sig ut via avloppsröret p g a att du nästan har helt stopp. Det är därför som det blir bättre när vattenlåset glappar. Då åker luften helt felaktigt ut där istället.


Här är felet presenterat i grafisk form (ritat för ett köksavlopp men samma gäller för en golvbrunn), jag har gjort denna bild eftersom frågan kommer upp om och om igen på detta forum:

[bild]
Idag spolade jag röret länge. Kändes som en propp som slutligen gav sig. När jag stolt skulle visa upp resultatet för frun var jag tillbaka på ruta ett igen. Översvämning. Jag testade utan vattenlås. Hur bra flöde som helst. Jag testade med vattenlås. Dåligt flöde. Är det fel på vattenlåset? Det verkar inte kunna hålla flödet igenom. Finns det något sätt den ska sitta på som gör att det blir fel. Alltså hur den ska roteras mot brunnen?
 
  • Närbild på ett smutsigt vattenlås ovanifrån utan synlig propp, potentiellt felaktigt monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenlås och avlopp i ett handfat med synliga proppar och dåligt vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Låter fortfarande som ett stopp som claes nämnde ovan! lufttätt i stammen.
Fungerar wc och tvättställ felfritt?(om det finns)
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur länge har detta fel funnits? D v s är det ett konstruktionsfel eller har något hänt nyligen?

Man kan tänka sig att det rör sig om att avloppsledningen hänger ned så att det blir som ett extra vattenlås. Då kan detta uppstå.
 
Det är svårt att säga hur länge det funnits. Tidigare ägare har byggt badrummet.

Vattnet från duschen rinner ut i en stenkista. Det har (inte oväntat) varit problem med den också och jag undrar om det finns ett samband.

Jag vet inte hur stenkistan är konstruerad, men vattnet rinner inte ut i så snabb takt från den. Det resulterar i att utloppet från duschen till stenkistan är vattenfyllt efter några minuter. Kan det sinka flödet?

Det verkar som att det finns någon typ av avluftning från avloppsröret från duschen, se bild (har satt för detta med nytt insektsnät).
 
  • Trädgård med uppriven gräsyta vid stenkista, avluftningsrör med nytt insektsnät och en grästrimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti en stenkista med vatten, visar dess konstruktion och möjlig avluftning överst, omgiven av gräs och stövlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör stickande ut från marken täckt med insektsnät bredvid stenar och vissna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
blob blob skrev:
Det är svårt att säga hur länge det funnits. Tidigare ägare har byggt badrummet.

Vattnet från duschen rinner ut i en stenkista. Det har (inte oväntat) varit problem med den också och jag undrar om det finns ett samband.

Jag vet inte hur stenkistan är konstruerad, men vattnet rinner inte ut i så snabb takt från den. Det resulterar i att utloppet från duschen till stenkistan är vattenfyllt efter några minuter. Kan det sinka flödet?

Det verkar som att det finns någon typ av avluftning från avloppsröret från duschen, se bild (har satt för detta med nytt insektsnät).
Ja är det så där primitivt så har du nog hittat felet. När vattnet stiger i stenkistan så vattenfylls avloppsröret och du får exakt det beteende som du har beskrivit.

Vet du att det gula röret med nätet sitter ihop med duschens ledning? Kan det inte vara för att få bort dagvatten från den platsen?

Det är nog dags att uppdatera avloppet, det är en rejält hempulad gammal lösning.
 
Tack för svar! Kanske off topic. Men om jag vill förhindra att vattnet stiger så snabbt, är det läge att rensa röret från slam nedåt i botten mot marken? Kanske ska kistan egentligen kunna ta emot ännu större mängder vatten innan det stiger?

Spolbil till exempel med slamsug. Fungerar kistan så att vattnet med matrester, kaffesump mm mm ska filtreras nedåt och vattnet som blir kvar ska rinna ut från röret?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.