Hej,

Vi har en inbyggd balkong i anslutning till vårt sovrum, alltså att det är ett hål i husets fasad så är där ett utrymme innanför. Förr var där inget annat än hålet i fasaden, vilket gjorde att regn kunde komma in om vinden låg fel. Eftersom den liksom är inbyggd i huset och "balkongräcket" är själva husfasader, och där inte heller funnits nån avrinning, har det kunnat ansamlas vatten på golvet. Golvet är någon form av våtrumsmatta och när man gick på den så var det helt mjukt under (inte på hela balkongen, utan bara framför hålet).

Jag har nu satt dit ett skjutparti för att hindra att mer regn kommer in, och i början av semestern rev jag upp våtrumsmattan. Under den var en spånskiva som var upplukrad (det var alltså det som kändes mjukt att gå på). Jag slet bort den också, och under detta var det två lager takpapp/tjärpapp.

Längre än så hann jag inte innan husvagnssemestern och när vi kom hem luktade det väldigt konstigt. Blev såklart orolig och domedagsgooglade på mögel och hur det luktar. Hade en Anticimexgubbe där som skulle besiktiga huset för försäkringen vi har hos dem, och han tyckte jag skulle ta bort takpappen med. Jag gjorde det samma kväll, vilket avslöjade brädor under. Lukten försvann avsevärt, men kom sedan tillbaka efter en varm dag. Jag har fönstret öppet för att försöka vädra men stänger det över natten och innan det börjar regna. Brädorna på golvet är svart fläckiga och jag vill väldigt gärna tro att det är på grund av takpappen.

Eftersom jag varken är erfaren eller har fallenhet för detta blir jag såklart väldigt orolig över lukten och att den ska vara farlig. Jag bifogar bilder i hopp om att någon kan säg huruvida det är mögel eller missfärgning från takpappen.

Mvh
Orolig husägare
 
  • Åldrade träbrädor med svarta fläckar och skräp på en balkonggolv, en röd borste och en plastpåse syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkfläckiga brädor på balkonggolv, möjliga mögelskador eller missfärgningar från takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbrädor med svarta fläckar som möjligen kan vara mögel eller missfärgningar från takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brädgolv med svarta fläckar och rester av takpapp, trolig vattenskada och potentiellt mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju fint och torrt ut. Skrapa bort det som går och lägg på nytt golv eller vad som nu rekommenderas
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ju fint och torrt ut. Skrapa bort det som går och lägg på nytt golv eller vad som nu rekommenderas
Så det finns ingen anledning att tro att det skulle vara någon form av tillväxt? Vill inte bygga in ett sådant problem.
 
På bilderna ser det helt normalt ut , alltså enbart rester fem takpapp
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.