Hej
Jag har tänkt inreda vinden på garaget och kommer därför behöva bygga om takstolarna.
I slutändan kommer jag kanske lägga ut både beräkning och ombyggnationen men jag är ändå nyfiken om det finns några hjälpmedel / beräkningsverktyg att utifrån befintliga ritningar och mått på W-takstolarna som sitter där idag omvandla dessa hållfastheter och underlag till en ritning för lämplig ramverkstakstol med mer utrymme i mitten för rummet på vinden men som klarar samma laster.

Sen bör jag såklart se över befintlig lastberäkning då det tillkommer golv och väggar samt säng och lite möbler på övervåningen som kanske gör att jag bör lägga på lite extra i de nya takstolarna.

Eller finns det någon här på forumet som kan hjälpa mig, antingen råd eller professionell hjälp :)
 
Konsekvenserna brukar bli orimliga, om spännvidden är större än 4-5 m. Fackverket ersätter limträ och andra konstruktioner för stora spännvidder.
 
J justusandersson skrev:
Konsekvenserna brukar bli orimliga, om spännvidden är större än 4-5 m. Fackverket ersätter limträ och andra konstruktioner för stora spännvidder.
Hej och tack för ditt svar.
Takstolarna måste ändå göras om för att få bort W-stödbenen i mitten. Men om jag tolkar ditt svar rätt så menar du att takstolarna inte kommer kunna konstrueras om för att bära något mer golvvikt/vindsvåning när spännvidden är så pass lång....dvs orimligt.
Som jag förstått kommer jag med största sannolikhet behövs en limträbalk eller stålbalk parallellt med takstolarna mitt igenom garaget för att halvera spännvidden och avlasta takstolarna.
Det verkar ändå vara den mest sannolika lösningen. Limträ som bjälklag mellan takstolar kommer bli alldeles för dyrt då garaget är 12m långt. :)
 
I princip krävs det att man bygger nya takstolar, även om man inte behöver ta bort allt det gamla. Det finns en uppenbar risk att det nya vindsbjälklaget kommer att bygga mycket på höjden. Så förfärligt dyrt behöver det inte bli med limträ om man utnyttjar materialet på rätt sätt. En 12 m lång stålbalk i garagets mitt blir däremot dyrt, gissningsvis minst 25000 kr. För en fördjupad diskussion behöver man veta garagets mått.
 
Garaget är 9.6m brett och 12.7m djupt.
Men hur menar du att limträ i bjälklaget skulle kunna bli billigare än 1st stålbalk rakt igenom garaget.
Jag tänkte mig 1 stålbalk rakt igenom och sen kortla bjälklaget men se ombyggda takstolarna.

10-11 st 9.6m limträbalkar mellan befintliga takstolar eller som del av nybyggda takstolar känns som en dyrare lösning än 1 att 12.7m stålbalk men 1-2 stolpar på mitten i garaget.
Limträ är ju ganska dyrt också och det drar snabbt iväg över 25k i de många längderna jag behöver.
 
Med de måtten handlar det snarare om 50 K för en stålbalk, som dessutom får orimliga mått. Detta gäller även limträet. Enda chansen är att acceptera pelare i mitten eller att begränsa den del av vinden som används som bostad etc.
 
J justusandersson skrev:
Med de måtten handlar det snarare om 50 K för en stålbalk, som dessutom får orimliga mått. Detta gäller även limträet. Enda chansen är att acceptera pelare i mitten eller att begränsa den del av vinden som används som bostad etc.
Ojdå, jag visste inte att IPE-balkar var så dyra. Min idé har varit att köra 10m IPE-balk och sen avsluta de sista 2.7m med bärande vägg eftersom jag har ett rum längst in i garaget. Men 10m stålbalk kan väl inte kosta 50k?
 
IPE balkar är nog inte rätt typ. De blir väldigt höga och instabila. Det handlar snarare om HEA balkar. Men en 10 m balk behöver minst en pelare på mitten för att få rimliga dimensioner.
 
J justusandersson skrev:
IPE balkar är nog inte rätt typ. De blir väldigt höga och instabila. Det handlar snarare om HEA balkar. Men en 10 m balk behöver minst en pelare på mitten för att få rimliga dimensioner.
Ok, det låter väldigt konstigt. Jag har läst om flera andra här på forumet som haft balkar på 10m utan någon som helst pelare under.
Och med 3m i takhöjd i garaget så borde jag kunna gå på IPE balk på 300-340mm utan problem.
Hur menar du att IPE balken blir instabil? Den ligger ju intryckt mellan takbjälklag och 2-3 pelare som står på en betongplatta....dem kommer inte ta vägen någonstans. Vart i ligger instabiliteten i IPE-balken?
Sen är det klart att om jag inte vill sänka takhöjden under balken med så mycket så kan jag såklart byta till HEB eller HEA men då ökar jag ö andra sidan egen-vikten markant på balken jämfört med IPE. För mig är inte takhöjd ett problem och därför siktar jag på IPE.
Men jag får nog vända mig till en byggnadsingenjör i veckan så får dom räkna på det istället.
 
Med 10 m spännvidd handlar det om en HEA 400. Den väger 125 kg/m vilket med 25 kr/kg inkl moms blir 31250 kr. En IPE balk med motsvarande egenskaper behöver vara IPE 500. Den väger 90,7 kg/m vilket blir 22675 kr. En IPE balk är vippningsbenägen pga sina proportioner vilket kräver särskilda åtgärder. Långa stålbalkar kan också utsättas för andra kraftfenomen som kräver särskild hänsyn.

Men även om du lägger in en stålbalk på mitten så är dimensionerna på W-takstolarnas över- och underramar otillräckliga. Med kanske 45x170 till överramar och 45x145 till underramar kommer du inte långt med den aktuella spännvidden. Det kommer ändå att krävas limträ på flera håll.
 
J justusandersson skrev:
Med 10 m spännvidd handlar det om en HEA 400. Den väger 125 kg/m vilket med 25 kr/kg inkl moms blir 31250 kr. En IPE balk med motsvarande egenskaper behöver vara IPE 500. Den väger 90,7 kg/m vilket blir 22675 kr. En IPE balk är vippningsbenägen pga sina proportioner vilket kräver särskilda åtgärder. Långa stålbalkar kan också utsättas för andra kraftfenomen som kräver särskild hänsyn.

Men även om du lägger in en stålbalk på mitten så är dimensionerna på W-takstolarnas över- och underramar otillräckliga. Med kanske 45x170 till överramar och 45x145 till underramar kommer du inte långt med den aktuella spännvidden. Det kommer ändå att krävas limträ på flera håll.
Ok, tack för infon.. så låter det som jag måste ha flera pelare helt enkelt.

Vad gäller takstolarna är det ju just W-takstol jag Inte vill ha. Jag vill ju konstruera om dom från W till ramverkstakstolar. Men det får också en takstolsfabrik räkna på.. att bygga om Takstolarna och kanske biffa till dom.
 
Jag tycker absolut att du ska fråga en takstolsfabrik. DEt är alltid bra med flera inspel.
 
A
Jag tror att det bästa vore att riva av taket, sätta rätt sorts takstolar, och lägga tak igen. Att bygga om dem blir orimligt.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått med detta? Skulle vilja inreda ett loft på vår övervåning och har liknande förutsättningar vad gäller mått och w-takstolar. Känns just nu som omöjligt att genomföra och om man skulle göra ett "riktigt" taklyft så skulle kostnaderna skena också för att det blir konstigt med att bara lyfta 1/3 av taket så då skulle vi behöva göra på hela huset och vi är egentligen bara intresserade av att göra barnrummen större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.