Erfaren cyklist står jag här ganska konfunderad. Upptäckte ett platt däck på skottkärran, och försökte pumpa upp det igen. Tyvärr hörde jag hur luften gick rakt ut någonstans, men inte in i däcket. Utan att gå in närmare på däcket undrar jag hur det är konstruerat, finns det innerslang, eller är det som ett bildäck? (Har samma ventil som bil)

Jag vet, inte mycket pengar för en ny, men, skulle vara intressant o veta.
 
När vi fick punka på vår skottkärra åkte vi till cykelmakaren för att få en ny innerslang. Det visade sig att däcket inte hade en innerslang utan att punkan uppstod när vi lastade den för tungt, då blev det en glipa av trycket som släppte ut luften. Så nej, en innerslang har de inte och har det gått hål i däcket så får man nog byta det.
 
Ja, principen är samma som i en bil. Om det blir för lite luft kan däcket släppa från fälgen, och då blir det en springa mellan fälg och däck som hindrar att det pumpas upp. Men det går att åtgärda om man har tryckluft, då fyller man i luft samtidigt som man försöker trycka till däcket runt om så att det blir hyfsat tätt så man kan bygga upp trycket. Eventuellt kan man slå ett spännband runt däcket och dra åt lite, det brukar trycka ut däcket så det tätar. Det kan också vara bra att smörja kontaktytan runt fälgen/däcket med någonting som gör skarven tätare.
 
Åk och köp en slang, det är lätt att montera själv. Om det är utan slang idag så skär bort den gamla ventilen med en rakbladskniv.

/Funkis
 
har också fått punka på skottkärran, skit irriterande!! givetvis så upptäcker man det ju när man som mest behöver den också!!
 
Min skottkärra mod billig verkar ha innerslang.
Jag köpte "lagning på burk" eller vad det nu heter.
Fyll och kör, det funkade för mig.
 
  • Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Visst finss det skottkärrehjul med innerslang. Den lagar du på samma sätt som en cykelslang. Annars går det alltid att sätta i en slang om det skulle vara punka på ett slanglöst däck.
 
  • Gilla
Turpen
  • Laddar…
Skruva loss däcket och ta det till en gummiverkstad. Kostar kanske 150 kronor och är gjort på en kvart!
Så gjorde i alla fall jag. Lycka till!
 
Handlade slang till min kärra på k-rauta
 
Jag körde också med slang på, burk funkade fint.
 
Du ser på ventilen om däcket är slanglöst eller inte.
Är det en gummikant på ventilen som ligger lite grann på fälgen där den går genom så är det slanglöst. Om ventilen går lätt att trycka in i fälgen så är det slang.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Om det är slanglöst så kan du täta med silikon el. dyl. mellan däck och fälg.
Blir mycket lättare att fylla på luft då.

Om det är glipan som är felet vill säga.

fast å andra sidan så var det ju ungefär det som jon_h skrev.
 
Hej, jag har haft liknande hjulproblem. Hittade en övergiven Hörby-skottkärra med hjulnav, dock utan däck.

Tänkte att det skall inte vara något problem att hitta slang+däck alternativt nytt hjul... Efter mycket! (Jula, Bauhaus, Hornbach, Woody) letande så hittade jag äntligen slang + däck-kombination som passade på K-rauta. Det höll ett tag, därefter blev det punka, som jag lagade och följt av punka, lagat, punka..x 4.

Visade sig då att slangen inte fyllde ut däcket helt och därför inte fick något stöd (slangen brast i "sömmen"). Sista försöket gjordes då genom att besöka närmst mopedbutik och köpa en ventil för "slanglöst" och montera på denna, samt sedan åka ner till macken och använda däck-pumpen, och med lite lirkande (silikonsmörjning av fälgen) så funkade det. Så tipset är - om det är "slanglöst", kolla mopedbutik efter ventil och fortsätt köra slanglöst!
 
galento
Hade också punka på skottkärran p.g.a häcktaggar ett flertal ggr,sen blev det ett hjul
med helgjuten gummiring.

Ang.lagning:detta har funkat kalasbra att laga traktorkärrans slangar och annat med:

http://www.outdoorexperten.se/p-8211-casco-gummispackel-284ml.aspx

Det är bara att göra rent riktigt,limma,vänta 30 min,montera boten och sätt under press ett dygn.Som bot kan du klippa en bit ur en kasserad innerslang.
 
  • Gilla
semgu
  • Laddar…
Har själv en skottkärra med slanglöst däck...jag har även bytt däck 2 gångar.

Jag satte ett spännband runt däcket och knackade lätt med en gummiklubba runt däcket samma tid som jag drog åt spännbandet lite...
Då däcket låg hyffsat mot fälgen tryckte jag i tryckluft i däcket med max flöde...OBS här får man vara försiktig...max flöde behövs till däcket tätar mot fälgen...men sen får man ta det lugnt annars sprängs däcket.

FLKR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.